موانع کمک دولت به کانون‌های مساجد برداشته شد
کد خبر: 4058652
تاریخ انتشار : ۰۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۶:۰۵
حجت‌الاسلام حبیب‌رضا ارزانی:

موانع کمک دولت به کانون‌های مساجد برداشته شد

رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد اعلام کرد: با قرار گرفتن کانون‌های مساجد در فهرست نهادهای عمومی غیردولتی، موانع کمک دولت به کانون‌های مساجد برداشته شد اما مساجد همچنان مردمی باقی خواهند ماند.

یک شنبه / موانع کمک دولت به کانون‌های مساجد برداشته شد

به گزارش ایکنا، هیئت وزیران با هدف رفع مشکلات موجود ساختاری و عدم امکان مصرف وجوه عمومی بابت تملک دارایی‌های سرمایه‌ای در ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد و به منظور برخورداری این ستاد از اعتبارات، امکانات و مزایای سایر وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و نهادهای دولتی و غیردولتی، با لایحه «الحاق ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد به قانون فهرست نهادهای عمومی غیردولتی» موافقت کرد.

اما تصویب این لایحه چه تغییراتی در عملکرد ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد ایجاد خواهد کرد و با تصویب آن باید منتظر چه تحولاتی در این ستاد و به تبع آن در مساجد کشور باشیم؟

حجت‌الاسلام حبیب‌رضا ارزانی، رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور در گفت‌وگو با ایکنا، به تشریح این مسئله پرداخت و گفت: از سال 97 کانون‌های فرهنگی هنری مساجد هویت مستقلی پیدا کرد و شورای عالی انقلاب فرهنگی اساسنامه‌ای را برای کانون‌های مساجد ابلاغ کرد که از آن به بعد کانون‌های مساجد نمی‌توانستند از کمک‌های دولتی استفاده کنند. البته قبل از آن هم کانون‌های مساجد هویت مستقل نداشتند و در هیچ جا ثبت نشده بودند.

وی ادامه داد: پس از ابلاغ رسمی سال 97، ستاد به عنوان یک نهاد مستقل غیر انتفاعی و غیر دولتی با یک هویت مستقل ثبت شد. از آن زمان کانون‌های مساجد دیگر نمی‌توانستند از کمک‌های دولتی استفاده کنند. لذا ستادهای ما در استان‌ها از آنجایی که هویت غیر دولتی و غیر انتفاعی داشتند، نمی‌توانستند از کمک‌های هیچ نهاد دولتی استفاده کنند.

رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور در ادامه گفت: برای اینکه بتوانیم از کمک‌های نهادهای عمومی مثل وزارتخانه‌ها، شهرداری‌ها، استانداری‌ها، اداره‌ کل‌های استانی و دیگر نهادهای دولتی استفاده کنیم، تنها راه این بود که ستاد به نهاد عمومی تبدیل شود که با توجه ویژه رئیس‌جمهور و وزیر ارشاد نگاه و تشکیل دو کمیسیون فرعی، لایحه «الحاق ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد به قانون فهرست نهادهای عمومی غیردولتی» مصوب شد.

باز شدن دست نهادهای دولتی برای کمک به مساجد

وی در خصوص نتایج تصویب این لایحه، گفت: از این پس تمام نهادهای دولتی می‌توانند به راحتی و بدون تخلف قانونی به ارتقای مساجد و کانون‌هایی که در مساجد هستند کمک کنند؛ وظیفه اصلی مساجد و کانون‌های مساجد تربیت نیروی متعهد انقلابی است، یعنی اگر بخواهیم نیروی انقلابی متعهد تربیت کنیم، بهترین فضا مسجد است و کانون‌های مساجد نیز تکلیف خود را همین مسئله و دانش‌افزایی و مهارت‌افزایی قرار داده‌اند و با این مصوبه دست دولت و وزارتخانه‌های مختلف برای کمک به نهاد عمومی کانون‌های مساجد و تحقق این اهداف باز می‌شود.

حجت‌الاسلام ارزانی در پاسخ به اینکه آیا دولت ردیف بودجه‌ مشخصی برای کانون‌های مساجد در نظر خواهد گرفت؟ گفت: بله؛ اکنون که کانون‌های مساجد جزو نهادهای عمومی هستند با مصوبه مجلس، دولت می‌تواند برای کانون‌های مساجد ردیف مستقلی تعیین کند.

وی اضافه کرد: تاکنون فقط یک ردیف بودجه در قالب کمک از سوی وزارت ارشاد به کانون‌ها اختصاص داده می‌شد اما از این به بعد با تبدیل شدن به نهاد عمومی باید از ردیف مستقل خود بهره‌مند شود.

رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور در پاسخ به اینکه آیا امسال امکان تعیین بودجه مشخص برای کانون‌های مساجد وجود دارد؟ گفت: بله، با توجه به اینکه تا پایان سال امکان الصاق متمم، اصلاح بودجه و جابه‌جایی اعتبار در بودجه وجود دارد، این امکان هست که بودجه‌ای به کانون‌های مساجد اختصاص داده شود اما سال بعد به صورت قطعی ردیف بودجه خواهیم داشت.

مساجد دولتی نشده است 

حجت‌الاسلام ارزانی در پاسخ به اینکه آیا این مسئله تناقضی با اداره مساجد توسط مردم ندارد؟ و آیا مسئولیت مردم در قبال مساجد کاهش پیدا نمی‌کند؟ گفت: قطعاً کانون‌های مساجد مردمی هستند به همین دلیل به نهاد عمومی غیر دولتی تبدیل شده‌اند. یعنی همچنان کانون‌های مساجد مستقل هستند ولی قطعاً باید از حمایت دولت هم بهره‌مند باشند. اکنون بسیاری از نهادها مستقل هستند اما از ظرفیت دولت نیز استفاده می‌کنند. اما دغدغه‌ای که مراجع و بزرگان دارند و خود ما نیز به آن معتقد هستیم این است که مساجد و کانون‌های مساجد نباید دولتی شود و اکنون نیز دولتی نشده است و فقط موانع کمک دولت به کانون‌های مساجد برداشته شده است.

وی در بخش پایانی سخنان خود، گفت: در حال حاضر 26 هزار و 150 مسجد در کشور ما کانون دارند و اختصاص این بودجه به تأسیس کانون‌های مساجد در سایر مساجد کشور کمک خواهد کرد. بر اساس برنامه توسعه ششم کانون‌های مساجد (که اکنون در حال اجرا ست) قرار بود 35 هزار مسجد صاحب کانون شوند اما نبود بودجه مانع تحقق این امر شد اما با تخصیص اعتبار این مانع برداشته می‌شود.

انتهای پیام
captcha