دیدگاه اندیشمندان آمریکایی درباره ایران
کد خبر: 4058661
تاریخ انتشار : ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۲۱:۲۶

دیدگاه اندیشمندان آمریکایی درباره ایران

قائم مقام پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی، از رونمایی از کتاب دوجلدی حکمرانی نوین خبر داد و گفت: این کتاب به عنوان یکی از محصولات پژوهشکده، اول خردادماه در تهران و روز هشتم خرداد در قم رونمایی خواهد شد.

ارسال فروی/ کتاب حکمرانی نوین رونمایی می‌شودبه گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین عباس حیدری‌پور، قائم مقام پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی، 31 اردیبهشت ماه در نشست خبری از رونمایی از کتاب دوجلدی حکمرانی نوین خبر داد و گفت: این کتاب به عنوان یکی از محصولات پژوهشکده، فردا، اول خردادماه در تهران و روز هشتم خرداد در قم رونمایی خواهد شد.

وی افزود: این پژوهشکده در راستای تبیین اهداف انقلاب اسلامی و اسلام ناب، چندین کارگروه از جمله تاریخ و سیره، گفتمان توحید، مطالعات تبلیغ، تجربه‌نگاری تبلیغی و فرهنگی و ... تشکیل داده است؛ در کارگروه تاریخ و سیره، سیره و قواعد تاریخی رهبران انقلاب مورد تحلیل قرار می‌گیرد. در این عرصه، پروژه علمی تدوین تاریخ انقلاب و جمهوری اسلامی با محوریت امام و رهبری آغاز شده که سه جلد ابتدایی این مجموعه با محوریت آقا روح الله چاپ شده ولی 14 مجلد دیگر در دست اقدام است.

حجت‌الاسلام حیدری‌پور بیان کرد: کارگروه مکتب امام و رهبری از دیگر کارگروه‌های این پژوهشکده است و در این راستا، درسنامه‌های دوره اسلام ناب دانشجویی و طلبگی تهیه شده است؛ همچنین پروژه انسان 250 ساله در قالب دوره آموزشی به 80 نفر از طلاب متخصص در این زمینه ارائه شده است. تولید هشت کتاب و 9 کتابچه از دیگر اقدامات این کارگروه محسوب می‌شود. سه پروژه گفتمان آینده انقلاب، حاج قاسم و هویت ملی ایرانیان و حلقه‌های میانی از پروژه‌های جدید این کارگروه است.

قائم مقام پژوهشکده تبلیغ بیان کرد: گفتمان توحید دیگر کارگروه این پژوهشکده هم به بحث انسجام اجتماعی بر محور توحید می‌پردازد زیرا هر نوع موفقیت فردی، اجتماعی و تاریخی نیازمند تغذیه فعال از این اندیشه مرکزی است. مرکز گفتمان توحید با استفاده از کتاب روح توحید، نفی عبودیت غیر خدا به بحث در این عرصه می‌پردازد.

وی اضافه کرد: کارگروه مطالعات تبلیغ هم دیگر کارگروه‌های این پژوهشکده است که با بهره‌برداری از تجربیات، رویکردها، راهبردها، روش‌های تبلیغی ادیان و فرق مختلف جهان و بازشناسی علم تبلیغ با پژوهش موردی تبلیغ‌شناسی در مسیحیت به فعالیت تحقیقی می‌پردازد.

حیدری‌پور تصریح کرد: کارگروه تجربه‌نگاری تبلیغی ـ فرهنگی هم به عنوان کارگروه دیگر به ثبت تجربیات موفق تبلیغی و فرهنگی مانند تلاش یک امام جماعت برای ارتقاء کشاورزی یک منطقه یا کمک به ساخت و ساز مسکن در یک روستا می‌پردازد. از دیگر تجربیات موفق تجارب یک مربی ورزش در مشهد با رویکرد تربیتی بوده است.

وی افزود: در این راستا، تاکنون حدود 60 موضوع کاری از سوی این کارگروه برای اقدامات بعدی شناسایی شده که 12 موضوع خروجی داشته و 13 مورد در دست اقدام است.

حیدری‌پور افزود: کارگروه تاریخ اجتماعی هم عنوان دیگر کارگروه‌ این پژوهشکده است که به توصیف دقیق تحولات اجتماعی و فرهنگ عمومی مردم ایران می‌پردازد؛ چگونگی تغییرات فرهنگ عمومی و اجتماعی مردم ایران معاصر و بررسی پوشش، سینما، موسیقی و تفریحات مردم ایران در بازه سال‌های 1355 تا 1360 از جمله کارهای انجام شده است.

قائم مقام پژوهشکده تبلیغ گفت: کارگروه ایده‌پردازی، بازآفرینی هنری، احکام اصناف و ارگان‌ها، مطالعات اجتماعی و مطالعات فرهنگی هم از دیگر کارگروه‌های این پژوهشکده محسوب می‌شوند.

موضوعات مورد بحث در کتاب

در ادامه مهدی افراز، عضو کارگروه مکتب امام و رهبری پژوهشکده به تشریح جزئیاتی از کتاب مورد اشاره پرداخت و گفت: در این کتاب مجموعه مصاحبه‌هایی با صاحبنظران در حوزه انقلاب اسلامی از جمله مهندس عظیم ابراهیم‌پور، مهدی جمشیدی، سیدمحمدصادق امامیان، روح‌الله ایزدخواه، سعید حسن‌زاده، علی اصغری، محمد هانی ایرانمنش، حجت‌الاسلام علی جعفری، عباس جهان‌بخشی و ... انجام شده است.

وی با بیان اینکه در این کتاب به موضوعاتی مانند تحول در حکمرانی، دوگانه توسعه و پیشرفت، نظام دولت ملت، نظام امت امامت و مردم‌سالاری دینی اشاره شده است، افزود: همچنین موضوعاتی چون دولت‌سازی اسلامی، مشارکت اجتماعی، عقلانیت راهبری و خلق اراده ملی همچنین مبهم بودن تصویر از دولت در ایده حکمرانی مردم، مردمی سازی دولت تنها راه مبارزه با فساد، حلقه‌های میانی ایده گام دومی رهبر انقلاب برای تحول در حکمرانی مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

افراز با بیان اینکه مردم را حلقه میانی محوریت بحث در کتاب حکمرانی نوین دانست و افزود: حلقه‌های میانی، امتداد حکمرانی عمومی هستند که متأسفانه ما به خاطر فقر در ادبیات لازم برای این بحث، نتوانسته‌ایم تعامل لازم را با مردم برقرار کنیم.

وی افزود: برای جریان‌سازی حلقه‌های میانی، تقریر و وضوح ایده‌ها و عینی‌بخشی به آن‌ها لازم است؛ همچنین باید چالش‌ها و آسیب‌های تحقق حلقه میانی مورد بحث و بررسی قرار بگیرد. یکی از چالش‌ها در این مسیر، آن است که سازماندهی حرکت‌های مردمی با نیات خیر سبب می‌شود تا این حرکت‌ها مسیر طبیعی خود را طی نکند. همچنین موضوعات قبل از آنکه وارد فهم نخبگانی شوند، وارد عرصه اجرایی اجتماعی می‌شوند، بدون آنکه بستری برای گفت‌وگو و گفتمان‌سازی آن فراهم باشد و همین مسئله موجب جار و جنجال و بحث و دعوا بین نخبگان است.

همچنین حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمصطفی مدرسی از نویسندگان این کتاب در سخنانی گفت: پژوهش در غرب تحت تاثیر گفتمان تمدنی غرب، صنعت تلقی می‌شود و پژوهشگر هم صنعتگر ولی در این بحث ما فقط دغدغه اصل انقلاب اسلامی را داریم و تلاش ما بر این است تا فهمی بین‌الاذهانی ایجاد کنیم.

وی افزود: انقلاب اسلامی یک مکتب به نام مکتب امام(ره) است که حضرت آقا در سخنرانی‌های 14 خرداد به صورت مفصل به آن پرداخته‌اند؛ انقلاب اسلامی یک مأموریت بزرگ و حادثه بالنده جاریه است؛ هنری کسینجر در نظم جهانی گفته تنها حادثه بیرون از نظم جهانی 400 سال اخیر، انقلاب ایران بوده است و آن را تهدیدی برای آمریکا به حساب می‌آورد.

دیدگاه اندیشمندان آمریکایی درباره ایران

مدرسی بیان کرد: در کتب انقلاب تصورناپذیر در ایران هم، نویسنده توصیفات زیادی درباره انقلاب کرده و گفته است: در شهریورماه 57 عده‌ای از کارشناسان برای ارزیابی رژیم پهلوی به ایران می‌آیند و به اعتقاد آن‌ها این رژیم قادر است تا 10سال دیگر در قدرت باقی بماند، اما به صد روز نمی‌رسد که این رژیم سرنگون می‌شود. انقلاب پارادایم غرب را به چالش کشیده است؛ یکی از متفکران آن‌ها سه بار نظریه خود را تغییر داد تا بتواند به تبیین نظر خود بپردازد، همچنین فوکو دوبار به ایران آمد و گفت که آنچه من در ایران دیدم اراده جمعی مردم ایران و افسانه بود.

وی افزود: انقلاب اسلامی برای ما یک ایده و مأموریت بزرگ است؛ اندیشه رهبران انقلاب بر این مسئله استوار است که اصل، اراده انسانی است زیرا بنیاد انسان را اراده تشکیل می‌دهد؛ امام خمینی معتقد بود که اراده ملی قادر است همه ناشدنی‌ها را شدنی کند.

مدرسی تصریح کرد: در این کتاب هم به نقش حلقه‌های میانی در پیشبرد اهداف انقلاب یعنی میل و اراده مردم پرداخته شده است. زیرا در طول تاریخ بی نظیر است برای تشییع جنازه یک رهبر، 10 میلیون نفر حضور یابند یا برای یک ژنرالی که به تندروی در یک حکومت تندرو متهم است، در تاریخ بشر نظیر نداشته که بیش از 25 میلیون ایرانی در چند شهر و استان حضور یابند و شعار علیه دشمنان کشورشان بدهند.

وی افزود: جبهه مقابل انقلاب اسلامی در حال افول است و از طرفی باید به قشر جوان و نسل آینده‌ساز امیدآفرینی داشته باشیم. حضرت آقا فرمودند اگر جوانان بپا خیزند، توطئه دشمنان خنثی خواهد شد و بر عهده حلقه‌های میانی است که این کار را دنبال کنند، یعنی مجموعه‌هایی فعال و باتجربه از بین خود مردم.

انتهای پیام
captcha