نهضت بازگشت به مسجد احیا شود
کد خبر: 4058799
تاریخ انتشار : ۰۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۶
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:

نهضت بازگشت به مسجد احیا شود

محمدمهدی اسماعیلی ساماندهی و سازماندهی همه استعدادها برای تحقق بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی را امری ضروری دانست و گفت: نهضت بازگشت به مسجد باید احیا شود. امام راحل فرمودند مساجد سنگر هستند و سنگرها را حفظ کنید. آیا امروز مسجد محور همه فعالیت‌های ما قرار دارد؟ باید کار را به ریشه بازگردانیم تا انقلاب قدرتمندتر پیش می‌رود.

محمدمهدی اسماعیلی

به گزارش خبرنگار ایکنا، محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی صبح امروز، اول خردادماه در همایش تخصصی «جریان‌های حلقه‌های میانی؛ پیشران حکمرانی مردمی» با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران شبکه قدرتمند مردمی را در اختیار دارد، گفت: شبکه گسترده‌ای از ساختارها و عناوین گسترده فرهنگی در اختیار نظام اسلامی قرار گرفته است و همین موضوع سبب شده تا حوزه فرهنگ نیازی به بودجه و ساختار اضافی نداشته باشد.

وی افزود: 26 هزار کانون فرهنگی و هنری داریم، نزدیک 70 هزار مسجد داریم که گویا 40 هزار مسجد فعال هستند، وزارت ورزش حدود هشت تا 9 هزار اماکن ورزشی دارد و اگر اماکن ورزشی سایر بخش‌ها را هم تجمیع کنیم نزدیک به 28 هزار مجموعه ورزشی در کشور وجود دارد. این ارقام را کنار هم بگذارید و متوجه خواهیم شد که مجموعه وسیعی از اماکن و مراکز فرهنگی را در اختیار داریم که متأسفانه از آنها استفاده نشده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه در رابطه با مردمی‌سازی یارانه‌ها و آشناسازی مردم با فواید جراحی اقتصادی دولت این مراکز فرهنگی باید دست به کار شوند، عنوان کرد: این مراکز باید به مردم بگویند که اگر شیوه قبل پرداخت یارانه ادامه پیدا می‌کرد، فساد تشدید می‌شد. هرچه پرونده فساد اقتصادی در چهار سال گذشته وجود داشته مربوط به ارز ترجیحی است. ارز ترجیحی بیش از 30 درصد هدررفت منابع را تشدید کرد و حتی تا 300 کیلومتر از شعاع مرزی ایران به آن طرف از محبت یارانه 4200 تومانی استفاده کردند!

اسماعیلی بیان کرد: ما می‌خواستیم به جای حلقه اول که یک شبکه از افراد معدودی هستند، این یارانه را به خود مردم بدهیم. به عبارتی دولت محترم می‌خواهد فواید این ارز به جیب مردم برود و در این راستا نیازمند همراهی و اقناع‌سازی شبکه گسترده فرهنگی اعم از شبکه‌های میانی مانند اشخاص مؤثر حقیقی، روحانیون، هیئات، کانون‌های فرهنگی و هنری، مؤسسات قرآنی و سمن‌های ثبت شده و غیره هستیم. ما خیلی حرف نگفته و کار انجام نشده داریم و من امیدوارم که چنین نشست‌هایی به گفتن حقایق و انجام کارهای لازم کمک کند.


بیشتر بخوانید:

پیوند امت و امامت در حل مسائل ضروری است

نیازمند عملکرد سازمان‌یافته و جبهه‌ای در چله دوم انقلاب هستیم


وی ساماندهی و سازماندهی همه استعدادها برای تحقق بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی را امری ضروری دانست و گفت: نهضت بازگشت به مسجد باید احیا شود. امام راحل فرمودند مساجد سنگر هستند و سنگرها را حفظ کنید. آیا امروز مسجد محور همه فعالیت‌های ما قرار دارد؟ باید کار را به ریشه خودمان بازگردانیم و اگر بتوانیم بازگردانیم انقلاب قدرتمندتر پیش می‌رود. همه اهداف انقلاب در صورت حرکت در مسیر اصلی قابل دسترسی است. متأسفانه امروز فاقد مغز متفکر و سازمان‌دهی جریانات هستیم و امیدوارم که چنین جلساتی به سازمان‌دهی کمک کنند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه مسجد باید به محور همه فعالیت‌های ما تبدیل شود، عنوان کرد: اگر چنین اتفاقی بیفتد می‌توانیم تمام اهداف انقلاب اسلامی را سازمان‌دهی کنیم.

اسماعیلی بیان کرد: امروز دیگر هیچ بهانه‌ای از ما در حوزه ساماندهی و سازمان‌دهی بخش‌های مختلف قابل پذیرش نیست. بایستی بتوانیم مسائل را حل کنیم. یک کارگروه ویژه فرهنگی تشکیل شده که آقای رئیس‌جمهور هم عضو آن است و او می‌گوید که هر مسئله‌ای وجود دارد مطرح کنید تا برای حل آن تلاش شود.

وی در پایان گفت: نیازمند یک اصلاح عظیم در حکمرانی فرهنگی در کشور هستیم و اگر اصلاح در حکمرانی فرهنگی اتفاق بیفتد خیلی از مسائل حل‌شدنی است.

همچنین، در پایان این نشست از کتاب «حکمرانی نوین» آخرین اثر سازمان تبلیغات اسلامی در حوزه حلقه‌های میانی رونمایی شد.

انتهای پیام
captcha