برخی مراکز علمی جهان اسلام، عامل اختلاف هستند
کد خبر: 4059451
تاریخ انتشار : ۰۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۹:۵۶
رئیس جامعةالمصطفی العالمیه:

برخی مراکز علمی جهان اسلام، عامل اختلاف هستند

رئیس جامعةالمصطفی العالمیه گفت: همه ما می‌دانیم مراکزی در دنیای اسلام در قالب مراکز علمی حضور دارند که عامل تشدید و تعمیق اختلافات در دنیای اسلام هستند.

حجت‌الاسلام والمسلمین علی عباسی، رئیس جامعةالمصطفی العالمیه

به گزارش خبرنگار ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین علی عباسی، رئیس جامعةالمصطفی العالمیه، سوم خرداد در دیدار جمعی از استادان و اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های ترکیه، اظهار کرد: آموزش مذاهب اسلامی و پذیرش پیروان مذاهب اسلامی، از ویژگی‌های مهم جامعةالمصطفی به شمار می‌آید. در استان گلستان، واحد ویژه‌ای برای برادران و خواهران اهل سنت از ملیت‌های مختلف در نظر گرفته شده است و دانش‌پژوهان علوم اسلامی و انسانی بر اساس فقه، کلام و تفسیر مذهب خود آموزش می‌بینند که نمونه این مجموعه در مراکز مشابه کمتر دیده می‌شود.

وی افزود: این رویکرد تنها به داخل کشور اختصاص ندارد و در بسیاری از نمایندگی‌های جامعةالمصطفی در خارج کشور مانند اندونزی، کنگو، افغانستان، غنا و... دانش‌پژوهان اهل‌سنت در کنار پیروان مکتب اهل‌بیت(ع) به تحصیل علوم دینی اسلامی اشتغال دارند.

استاد جامعةالمصطفی، با تأکید بر اهمیت ارتباطات و گفت‌وگوی شخصیت‌های علمی کشور‌های اسلامی، گفت: دشمنان عزت و تمدن اسلامی می‌کوشند به اختلافات و منازعات میان کشور‌های اسلامی و پیروان مذاهب اسلامی دامن بزنند و در صف مسلمانان خلل ایجاد کنند. در دنیای امروز کانون‌هایی وجود دارند که با هزینه فراوان تلاش دارند میان مذاهب اسلامی اختلاف، کینه و دشمنی ایجاد کرده و با ایجاد جریان‌های تکفیری، به اهداف مد نظر خویش دست یابند.

برخی مراکز علمی در دنیای اسلام، عامل تشدید و تعمیق اختلافات هستند

وی بیان کرد: ممکن است بخشی از افرادی که بر این اختلافات دامن می‌زنند، غافل باشند ولی از سر جهل، به عاملی برای پیشبرد اهداف تفرقه‌افکنانه در جهان اسلام تبدیل شده‌اند. برخی از این افراد حاضرند با دشمنان امت اسلامی همراهی و دوستی کرده، ولی پیروان برخی از مذاهب اسلامی و اعضای خانواده بزرگ اسلام را از دایره مسلمانی بیرون کنند. شما می‌دانید این نگاه، به ویژه در دهه گذشته، چه قدر به امت اسلام ضرر وارد کرده است؟ هنوز از آثار جنگ‌هایی که به دست جریان‌های افراطی و تکفیری شکل گرفت، رنج می‌بریم.

حجت‌الاسلام عباسی، با بیان اینکه از مراکز و شخصیت‌های علمی، دانشمندان و فرهیختگان انتظار می‌رود در برابر این سیاست و رویکرد، ایستادگی داشته و اجازه ندهند افرادی به نام اسلام، به این نزاع و دشمنی دامن بزنند، تصریح کرد: همه ما می‌دانیم مراکزی در دنیای اسلام در قالب مراکز علمی حضور دارند که عامل تشدید و تعمیق اختلافات در دنیای اسلام هستند.

رئیس جامعةالمصطفی، با اشاره به راهبرد جامعةالمصطفی در این عرصه، اظهار کرد: سیاست دانشگاه المصطفی به تبعیت از سیاست رسمی جمهوری اسلامی ایران، ایجاد تقریب، برادری و گفتگو میان مذاهب اسلامی است لذا تلاش کرده‌ایم الگوی عینی و محسوسی از این ارتباطات برادرانه ارائه کنیم.

وی افزود: تمام تلاش ما، تربیت نسلی دانشمند و فرهیخته است که به دنبال تأمین منافع و مصالح امت اسلامی و تقویت محبت، اخوت و دوستی با هدف گسترش صلح و برادری در امت اسلامی باشند؛ دانش‌آموختگان ما می‌توانند سفیران دوستی و برادری میان ملت‌ها باشند.

حجت‌الاسلام عباسی تصریح کرد: ایران و ترکیه، دو بال اصلی پیشرفت علمی امت اسلامی هستند و دوشادوش یکدیگر می‌توانند زمینه بسیار خوبی برای ایجاد تمدن نوین اسلامی فراهم کنند.

انتهای پیام
captcha