فروش 250 میلیاردی سه میلیون کتاب در نمایشگاه امسال
کد خبر: 4060523
تاریخ انتشار : ۰۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۰
رئیس نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران خبر داد؛

فروش 250 میلیاردی سه میلیون کتاب در نمایشگاه امسال

رئیس سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در نشست خبری پایانی این رویداد بزرگ فرهنگی از فروش 211 میلیارد و 350 میلیون تومانی کتاب درمجموع دو بخش فیزیکی و مجازی این دوره از نمایشگاه کتاب خبر داد و گفت: درمجموع و با محاسبه فروش‌های نقدی و کارت به کارت، حدود 3 میلیون نسخه کتاب در این دوره از نمایشگاه کتاب، فروش رفته؛ که عدد قابل‌توجه و اعتنایی است.

فروش  250 میلیاردی سه میلیون کتاب در نمایشگاه امسالبه گزارش خبرنگار ایکنا، یاسر احمدوند، رئیس سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران و علی رمضانی، قائم‌مقام و سخنگوی این دوره از نمایشگاه روز یکشنبه هشتم خرداد، در نشست خبری پایانی این رویداد بزرگ فرهنگی در خانه محل خانه کتاب و ادبیات ایران پاسخگوی اهالی رسانه بودند.

یاسر احمدوند در این نشست ضمن تسلیت درگذشت جمعی از هم‌وطنان در حادثه متروپل آبادان و ابراز همدردی با خانواده جان‌باختگان و شهادت شهیدان صیاد‌خدایی و احسان قدبیگی، نمایشگاه کتاب را حاصل مشارکت همدلانه گروه کثیری از افراد، نهادها و سازمان‌ها با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خواند و گفت: خدا را شاکریم که این امر محقق شد و این تجربه موفق به تجربه‌های فرهنگی کشور افزوده شد.

احمدوند در ادامه در بیان ویژگی‌های ممتاز و متمایز نمایشگاه کتاب سی‌وسوم نسبت به دوره‌های قبل، برگزاری هم‌زمان نمایشگاه مجازی و فیزیکی کتاب را برجسته‌ترین ویژگی‌ سی‌و‌سومین دوره نمایشگاه کتاب تهران خواند و گفت: با توجه به اینکه هنوز کشور به‌طور کامل از آسیب ناشی از بیماری کرونا رها نشده است، تدبیر برگزاری هم‌زمان نمایشگاه کتاب در فضای مجازی اتخاذ شد؛ استقبال قابل‌توجه از  این بخش نمایشگاه نشان می‌دهد این تدبیر مؤثر بوده و بسیاری از مردم از سراسر کشور که امکان سفر به تهران و حضور در نمایشگاه را نداشتند، توانستند با مراجعه به صفحه مجازی نمایشگاه در جریان تولیدات ناشران قرار بگیرند و کتاب‌های موردنظر و نیاز خود را تهیه کنند.

رئیس سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در ادامه به آمار و ابعاد فروش این دوره از نمایشگاه اشاره و اعلام کرد: بر اساس تراکنش‌های موجود، در مجموع  دو بخش فیزیکی و مجازی، 211 میلیارد و 350 میلیون تومان کتاب فروخته شد؛ که از این رقم بیش از  107 میلیارد تومان سهم فروش کتاب در بخش حضوری و بیش از 103 میلیارد تومان سهم فروش کتاب در بخش مجازی است؛ البته با احتساب فروش‌های نقدی یا پرداخت‌های کارت به کارت، احتمالاً بین 15 تا 30 درصد می‌توان به این رقم اضافه کرد.

احمدوند ادامه داد: طبق آمار بیش از یک میلیون و 200 هزار نسخه کتاب در بخش مجازی نمایشگاه فروش رفته است. در بخش فیزیکی آمار دقیقی از تعداد عناوین یا نسخ فروش رفته،  موجود نیست؛ اما اگر عدد بخش مجازی را مبنا قرار دهیم، بیش از این تعداد نسخه کتاب در بخش حضوری نمایشگاه کتاب فروخته شده است. درمجموع و با محاسبه فروش‌های نقدی و کارت به کارت، بی‌تردید حدود سه میلیون نسخه کتاب در این دوره از نمایشگاه کتاب فروش رفته؛ که عدد قابل‌توجه و اعتنایی است.

تخمین فروش  250 میلیارد تومانی نمایشگاه کتاب

 معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه برخی اظهارنظرها درباره میزان پایین‌تر فروش کتاب در نمایشگاه سی‌وسوم بدون استناد به آمار خواند و گفت: ازآنجاکه آمار دقیقی از فروش و میزان قیمت کتاب‌ها نداریم، نمی‌توان با اطمینان درباره میزان فروش در مقایسه با دوره‌های قبل، صحبت کرد. درمجموع با توجه به شرایط موجود و میزان و تعداد نسخه‌های فروش رفته، اتفاق  و عدد قابل اعتنا و قابل‌توجهی است.

وی افزود: در حال حاضر طبق آمار میانگین هر کتابی که در فضای مجازی به فروش رفته است، 85 هزار تومان است اگر این عدد را برای سه میلیون نسخه تخمین زده در دو بخش نمایشگاه درنظر بگیریم، میزان فروش کتاب در بخش مجازی و حضوری 250 میلیارد تومان تخمین زده می‌شود.

یاسر احمدوند+نشست خبری نمایشگاه کتاب

احمدوند ضمن تأکید بر امکانات نمایشگاه مجازی برای تحلیل بهتر رویداد نمایشگاه، تصریح کرد: سعی بر این است که در آینده از ظرفیت فضای مجازی بیشتر استفاده کنیم، امکان فروش را به سمت مجازی ببریم و از فضای حضوری نمایشگاه برای نشست‌ها و ارتباطات فرهنگی استفاده کنیم.

رئیس سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در ادامه برنامه‌های فرهنگی بخش جنبی نمایشگاه کتاب را از دیگر ویژگی‌های نمایشگاه خواند و افزود: درمجموع هشت سرایی که در مصلی تدارک دیده شده بود، بیش از 360 نشست برگزار شد که طبق بازخوردی که دریافت کردیم هم موضوعات و مهمانان نشست‌ها قابل اعتنا بودند.

احمدوند توجه به موضوع مشاوره کتاب را از دیگر ویژگی‌های این دوره از نمایشگاه کتاب خواند و اضافه کرد: در ایام نمایشگاه کارشناسان و مشاوران کتاب در چندین مجموعه و غرفه مستقر و پاسخگوی مردم بودند که مورد استقبال هم واقع شد.

به نقایص کار نمایشگاه کتاب واقف هستیم

معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره مکان برگزاری نمایشگاه کتاب هم اظهار کرد: با توجه به این‌که مصلی تهران برای برپایی نمایشگاه ساخته نشده، خیلی از امکانات برگزاری نمایشگاه را ندارد اما  تلاش شد، امکانات بهتری در مقایسه با دوره‌های قبل تدارک دیده شود.  هرچند هنوز از نظر برگزاری نمایشگاه به شرایط مطلوب نرسیدیم اما به‌نظر می‌رسد شرایط در مقایسه با گذشته بهتر بود.

 احمدوند در پایان ضمن اشاره به اینکه بیش از 70 نهاد و سازمان در برگزاری نمایشگاه کتاب مشارکت و دخالت داشته‌اند، از سازمان‌های همراه در برگزاری این دوره از نمایشگاه تشکر کرد و گفت: به نقایص کار خود در برگزاری نمایشگاه کتاب واقف هستیم، تلاش می‌کنیم با برگزاری نشست‌های تخصصی، موضوع را آسیب‌شناسی کنیم و دوره‌های بعد را با خطاهای کمتری برگزار کنیم.

نمایشگاه کتاب هنوز تمام نشده است

علی رمضانی، قائم‌مقام سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران نیز ضمن ارائه توضیحات و آماری از برگزاری این دوره از نمایشگاه کتاب، هدف انتخاب کشور قطر به‌عنوان مهمان ویژه نمایشگاه را بسترسازی انتقال ظرفیت‌های فرهنگی ایرانی در حاشیه برگزاری جام جهانی در این کشور عنوان کرد.

مدیرعامل خانه کتاب با بیان اینکه نمایشگاه کتاب تا ارسال آخرین بسته کتاب ادامه دارد، اضافه کرد: درحقیقت هنوز فرآیند نمایشگاه تمام نشده و هنوز تعدادی از بسته‌ها در نمایشگاه مجازی به دست مخاطبان نرسیده است.

رمضانی تقدم مسئله کتاب بر سایر مسائل در نمایشگاه را و اینکه همه چیز رنگ کتاب را بگیرد را از موضوعات مورد تاکید در سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران عنوان کرد و گفت: در راستای همین هدف در حوزه تبلیغات بسیار مراقب بودیم که نمایشگاه از تبلیغات پوشانده نشود که در مقایسه با دوره‌های قبل این پیراستگی  در حوزه تبلیغات کاملا مشهود بود. همچنین سالن‌های اصلی نمایشگاه و شبستان مصلی را فقط به ناشران اختصاص دادیم و دیگر شاهد حضور غرفه‌های خیریه و موارد مشابه در نمایشگاه نبودیم.

علی رمضانی+نشست خبری نمایشگاه کتاب

محدودیت موضوعی در نمایشگاه کتاب نداشتیم

احمدوند در بخش انتهایی نشست در پاسخ به خبرنگار ایکنا مبنی بر رویکرد مسئولین نمایشگاه کتاب در انتخاب عناوین و میهمان‌های نشست‌های فرهنگی نمایشگاه که شبهه توجه به سلیقه خاصی در آن وجود دارد، عنوان کرد: نشست‌های جنبی و فرهنگی نمایشگاه در هشت سرا برگزار شده است. مثلا نشست‌هایی که در سرای کودک برگزار می‌شده است، زیر نظر انجمن فرهنگی ناشران کودک بوده است. در سراهای دانشگاهیی و دیگر سراها هم به همین طریق نشست‌ها مطرح و برگزار شده است و تنها سلیقه برگزارکنندگان نمایشگاه نبوده است.

وی افزود: در سرای اهل قلم و ناشران عمومی هم برنامه‌ها و نشست‌ها به پیشنهاد ناشران برگزار شده است. به این ترتیب که ناشران پیشنهاد رونمایی یا نقد و بررسی یک کتاب را ارائه می‌کردند و مسئولین سراها در برگزرای نشست با آن‌ها همکاری داشتند.

احمدوند گفت: تعدای از نشست‌های نمایشگاه هم همکاران بخش فرهنگی نمایشگاه تدارک و برنامه‌ریزی کرده بودند؛ اما افراد مختلف هم می‌توانستند پیشنهاد موضوع و نشست داشته باشند که این اتفاق هم در نمایشگاه صورت گرفت و فکر می‌کنم تنوع موضوعی و سلیقه‌ای هم خوب بوده است، حداقل محدودیت موضوعی نداشتیم و افراد می‌توانستند موضوعات مورد علاقه خود را پیشنهاد دهند.  

برگزاری نمایشگاه کتاب در هر نقطه‌ای که مردم بخواهند

معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین در پاسخ به یکی از خبرنگاران حاضر در نشست درباره احتمال انتقال نمایشگاه کتاب از مصلی به شهر آفتاب؛ عنوان کرد: نمایشگاه کتاب نه برای وزارت ارشاد است و نه برای شهرداری تهران، بلکه برای مردم است، بنابراین نمایشگاه را در هر نقطه‌ای که مردم راحت‌تر باشند و تصمیم بگیرند، برگزار خواهیم کرد.

انتهای پیام
captcha