نقش افزایش جمعیت در اقتدار ملی
کد خبر: 4060620
تاریخ انتشار : ۰۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۴

نقش افزایش جمعیت در اقتدار ملی

مسئول دفتر نمایندگی ولی‌فقیه در سپاه شهدای آذربایجان غربی با بیان اینکه بدون‌ شک افزایش جمعیت یکی از عوامل مؤثر در اقتدار ملی به شمار می‌رود گفت: باید با برنامه‌ریزی مناسب برای رسیدن به این هدف تلاش کرد.

افزایش جمعیتدر طول سال‌های گذشته رهبر معظم انقلاب در دیدارهای مختلفشان با آحاد جامعه اعم از مردم، نمایندگان مجلس، هیئت دولت و گروه‌های مختلف اجتماعی به اهمیت این موضوع پرداخته‌اند.

شعار «فرزند کمتر، زندگی بهتر» یکی از باورهایی است که در اواخر دهه 60 به تدریج و با بازیگری رسانه‌ جمعی به ویژه تلویزیون در ذهن مردم رسوخ پیدا کرد، به طوری که اکنون دلسوزان نظام و کشور بر اشتباه بودن آن رویه صحه می‌گذارند.

حجت‌الاسلام میثم فیاضی، مسئول دفتر نمایندگی ولی‌فقیه در سپاه شهدای آذربایجان‌غربی در گفت‌وگو با ایکنا از آذربایجان‌غربی با اشاره به اینکه جمعیت کارآمد و توانمند و در عین حال متعهد یکی از عوامل مؤثر در اقتدار ملی است، اظهار کرد: لازم است که به نگرانی‌های رهبر معظم انقلاب در این زمینه عمیق‌تر بنگریم.

وی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب در طول سال‌های اخیر بر ضرورت اصلاح رویه غلط تحدید نسل بارها تأکید کرده‌اند، ادامه داد: نقش مهم جمعیت در پیشرفت، عمران و سازندگی کشورها به هیچ عنوان قابل انکار نیست.

حجت‌الاسلام فیاضی با بیان اینکه برای رشد اقتصادی، اجتماعی، علمی و فرهنگی در کشور لازم است که متناسب با سیاست‌های جمعیت برنامه‌ریزی جامع و کامل صورت گیرد، گفت: یکی از مقدمات اساسی در این زمینه ترغیب جوانان به ازدواج، تسهیل این امر و اصلاح باورهای مردم در ارتباط با فرزند کمتر است.

مسئول دفتر نمایندگی ولی‌فقیه در سپاه شهدای آذربایجان غربی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب در اردیبهشت سال 1393 سیاست‌های کلی جمعیت را ابلاغ کرده‌اند، گفت: این موارد به طور گسترده در رسانه ملی، مطبوعات، سخنرانی‌ها و ... بازتاب داشت، ولی لازم است که در این زمینه اقدام عملی صورت گیرد.

رسانه‌ها با قدرت به عرصه عمل وارد شوند

حسن همتی، نماینده مردم شاهین‌دژ و تکاب در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با ایکنا از آذربایجان غربی، با بیان اینکه برای نهادینه‌سازی ایده «فرزند کمتر و زندگی کمتر» کار رسانه‌ای به صورت گسترده، عمیق و منسجم انجام گرفت، اکنون برای زدودن آثار آن از جامعه به فعالیت چشمگیر رسانه‌ای نیاز داریم.

وی با بیان اینکه حرکت به سوی افزایش نرخ موالید تنها با همکاری مردم امکان دارد که برای جلب همراهی آنها باید از اصحاب رسانه کمک بگیریم، گفت: جمعیتی که از کمیت و در عین حال کیفیت خوبی برخوردار شود، می‌توان کشور را در ریل توسعه قرار دهد و برای آن انواع مزیت در عرصه بین‌المللی فراهم کند.

این نماینده مجلس با بیان اینکه هر تمدنی برای حفظ حیات سیاسی، فرهنگی و اجتماعی خود به جامعه‌ای بزرگ و نفوس فراوان نیاز دارد، تصریح کرد: پس نباید اجازه بدهیم، کشور پهناور ایران اسلامی با این تمدن دیرپا و غنی آسیب‌پذیر شود.

سالمندی جمعیت روند توسعه را متوقف می‌کند

علیسان بردبار، یک استاد دانشگاه و جامعه‌شناس در گفت‌وگو با ایکنا از آذربایجان‌غربی با بیان اینکه سالمندی جمعیت، روند توسعه را حتی در پیشرفته‌‌ترین کشورها متوقف می‌کند، اضافه کرد: جمعیت سالمند کشورها را به سمت رکود، سکون و رخوت سوق می‌دهد.

وی بیان کرد: هر چقدر کشورها از نظر فناوری رشد کنند ولی به نیروی انسانی کارآمد و ایده‌پرداز نیاز دارند، چراکه هیچ ماشینی و هیچ‌گونه تکنولوژی جای انسان خوش‌فکر، تازه‌نفس و ایده‌پرداز را نمی‌دهد.

این فعال اجتماعی با بیان اینکه در کشوری همچون ایران که مردم‌ آن از باورهای دینی و فرهنگ غنی برخوردار هستند، سالمندان از جایگاه ویژه‌ای برخوردار هستند و تکریم آنها یک ضرورت انسانی، اخلاقی و عرفی است، ادامه داد: ولی جوان موتور محرکه کشور به حساب می‌آید، که با بهره‌گیری از ظرفیت افراد باتجربه می‌‌توانند گره‌های کور را بگشایند.

وی با بیان اینکه در بسیاری از کشورها به واسطه هماهنگی در شئون مختلف اجتماعی مثل چین و برخی کشورهای غربی جمعیت زیاد به یک عامل توسعه تبدیل شده است، گفت: به این واسطه جهان را در ابعاد گوناگون زیرسلطه خود قرار داده‌اند و موفقیت‌های مختلفی به دست آورده‌اند.

این جامعه‌شناس ضمن ابراز تأسف از اینکه در جوامع غربی برای استحکام خانواده تلاش می‌کنند ولی در کشورهای اسلامی تلاش می‌‌شود که ازدواج سفید، نگهداری حیوانات خانگی و اقداماتی از این دست نهادینه‌سازی شود، گفت: این رویه به ضرر نهاد خانواده است، هیچ عقل سالمی آن را نمی‌پذیرد ولی افراد شاخص نظیر بازیگران، ورزشکاران و ... سردمداران این تفکر هستند، جوانان و نوجوانان نیز متأسفانه از این سبک زندگی الگوبرداری می‌کنند.

طرح مقابله با افزایش جمعیت یکی از سیاست‌هایی بود که از آن برای جلوگیری از به اصطلاح «انفجار جمعیت» به‌کار برده شد، ولی در حال حاضر بسیاری از کارشناسان، مسئولان و نخبگان بر نادرست بودن آن تأکید کرده و تغییر رویه را خواستار هستند.

امید است در راستای تقویت اقتدار ملی و جامه عمل پوشاندن به منویات رهبر معظم انقلاب، از شعار فاصله بگیریم و در عمل برای افزایش جمعیت گام‌های بلندی در جامعه برداریم.

انتهای پیام
captcha