نبود برگزیده دینی حاصل فرعی بودن این بخش در جشنواره پویانمایی است + صوت
کد خبر: 4062263
تاریخ انتشار : ۱۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۴
شیخ‌انصاری در گفت‌وگو با ایکنا:

نبود برگزیده دینی حاصل فرعی بودن این بخش در جشنواره پویانمایی است + صوت

مجید شیخ انصاری گفت: چون فیلم‌های بخش‌های اصلی نمی‌توانستند در بخش جنبی دینی شرکت داشته باشند، فیلم‌هایی با کیفیت لازم در این قسمت وجود نداشت و چاره‌ای نداشتیم جز اینکه هیچ فیلمی را به عنوان برگزیده اعلام نکنیم.

مجید شیخ انصاری، داور بخش دینی جشنواره پویانمایی تهران در گفت‌وگو با ایکنا با بیان اینکه هر جشنواره‌ای اهداف خاص خود را دنبال می‌کند گفت: در همه دنیا هر جشنواره‌ای که برگزار می‌شود یک سری اهداف را مد نظر دارد زیرا به باور آنها آن آموزه‌ها دارای ارزش و جایگاه بالاتری نسبت به دیگر موضوعات است. با این توضیح جشنواره پویانمایی تهران تلاش کرده با مد نظر قرار دادن مفاهیم دینی در آثار انیمیشن به نوعی این حوزه را آسیب‌شناسی کند.

وی در پاسخ به این سوال که چرا در جشنواره دوازدهم در بخش دینی هیچ اثری نتوانست عنوان بهترین پویانمایی را به خود اختصاص دهد؟ بیان کرد: هر فیلم یا انیمیشنی به نوعی دربرگیرنده موضوعات اخلاقی یا دینی است به‌ویژه در تولیدات ایرانی این موضوع به صورت جدی مدنظر قرار می‌گیرد ولی در جشنواره پویانمایی، هر اثری تنها در یک بخش می‌تواند حضور پیدا کند. برای همین بسیاری از آثار در بخش مسابقه اصلی حضور داشتند و بخش‌های جنبی نظیر قسمت دینی و انقلاب در مرحله بعد از انتخاب قرار می‌گرفت برای همین بسیاری از آثار خوب دینی در بخش مسابقه اصلی شرکت کردند. مطمئنم اگر این تولیدات در بخش دینی حضور داشتند ما نفر برگزیده برای دوره دوازدهم داشتیم اما وقتی دستمان خالی بود و فیلم‌هایی با کیفیت لازم در این قسمت وجود نداشت چاره‌ای نداشتیم جز اینکه هیچ فیلمی را به عنوان برگزیده اعلام نکنیم.

این داور تاکید کرد: یک نکته را به صورت ویژه در داوری‌های خودمان مدنظر قرار داده بودیم آنهم اینکه موضوعات دینی و انقلابی باید دور از شعار و سطحی‌نگری بیان شود. این نکته برای من بسیار اهمیت داشت برای همین شاید در این دوره اثری به عنوان برگزیده معرفی نشد البته باز هم من تذکر می‌شوم هر گروه داوری، سلیقه خاص خود را دارد.

انصاری در پاسخ به سوالی دیگر که مخاطب تا چه حد پذیرای موضوعات دینی در آثار انیمیشن است، چنین توضیح داد: تجربه ثابت کرده اگر مفاهیم دینی و انقلابی به شکلی زیبا و جذاب بیان شود مورد استقبال بیننده نیز قرار می‌گیرد اما کاری که در آن نگاه به این موضوع شکلی سطحی و مستقیم داشته عموماً با بازخورد منفی تماشاگر مواجه می‌شود. در میان آثاری که من در بخش دینی جشنواره مشاهده کردم موضوعات و مفاهیم مد‌نظر فیلمساز بسیار ارزشمند بود اما شکل بیان آن کیفیت لازم را نداشت پس در چنین شرایطی نمی‌توان توقع داشت مخاطب چنین کارهایی جذب آن اثر شوند.

داور بخش دینی جشنواره پویانمایی تهران اضافه کرد: نکته‌ای که در این بحث نباید فراموش شود به فطرت آدمی برمی‌گردد. هر انسانی در نهاد خود گرایش و علاقه دینی دارد این فطرت از طریق خداوند در وجود هر آدمی جا گذاشته شده است. برای همین اگر موضوعی دینی بتواند فطرت خداجوی تماشاگر را تحت تاثیر قرار دهد آن اثر جریان‌سازی خواهد داشت.

وی تاکید کرد: انیمیشن یکی از حوزه‌های بسیار جدی برای توجهات دینی در آثار نمایشی است. این امر به خوبی در کارهای مطرح دنیا مشاهده می‌شود. در سینمای جهان به ویژه تولیدات هالیوودی، روی پویانمایی توجه جدی شده تا بتوانند به واسطه آن موضوعات دینی و ایدئولوژیک را در ذهن کودک و نوجوان نهادینه کنند. برای مثال به انیمیشن «ماهی و راهب» یا بسیاری از تولیداتی که بر مبنای بحث کتاب مقدس ساخته شده، اشاره می‌کنم.

این انیماتور در پایان تاکید کرد: پیرامون درآمدزایی آثار پویانمایی هم نباید از این حوزه توقع داشت نظیر فیلم‌های گیشه فروش خیره‌کننده داشته باشند. این عرصه مخاطب کودک و نوجوان دارد؛ افرادی که خود به تنهایی به سالن سینما نمی‌روند بلکه با والدینشان این کار را انجام می‌دهند یا اینکه محصولات مورد نظرشان را از طریق تلویزیون تماشا می‌کند. درچنین شرایطی از این عرصه نباید آنچنان توقع سودآوری داشت بلکه باید به آن به دید یک سرمایه‌گذاری بلندمدت نگریست.

انتهای پیام
captcha