«کن از نمای نزدیک» در تهران تماشایی شد
کد خبر: 4062387
تاریخ انتشار : ۱۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۹:۲۲

«کن از نمای نزدیک» در تهران تماشایی شد

آئین افتتاح نمایشگاه کارتون و کاریکاتور «کن از نمای نزدیک» شامل کاریکاتورهای اعتراضی جمعی از هنرمندان کشور نسبت به توهین جشنواره فیلم کن به ساحت مقدس امام رضا (ع) در ایوان انتظار میدان ولیعصر (عج) و به‌صورت همزمان در بلوار کشاورز و پردیس ملت گشایش یافت.

به گزارش خبرنگار ایکنا، نمایشگاه کارتون و کاریکاتور «کن از نمای نزدیک» شامل کاریکاتورها و تصاویر کارتونی اعتراضی جمعی از هنرمندان کشور نسبت به توهین جشنواره فیلم کن به ساحت مقدس امام رضا (ع) بعدازظهر دوشنبه 16 خرداد در ایوان انتظار میدان ولیعصر (عج) گشایش یافت.

انتقاد از رویکرد سیاسی و ضدمذهبی جشنواره کن به زبان طنز از مهم‌ترین اهداف برگزاری نمایشگاه «کن از نمای نزدیک» عنوان شده است و آثار هنرمندان این نمایشگاه علاوه‌ بر ایوان انتظار میدان ولیعصر (عج)، به‌صورت همزمان در بلوار کشاورز و پردیس ملت نیز  به نمایش درآمدند.

در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه که با حضور امیرحسین سمیعی، معاون هنری سازمان فرهنگی ـ هنری شهرداری تهران برگزار شد، بیانیه برگزارکنندگان این نمایشگاه قرائت شد:

«سنت تغییر‌ناپذیر الهی بر پهنه عالم برقرار و ماندگار است و همواره دل‌های تشنه حقیقت، از چشمه هدایت حق سیراب می‌شوند. جشنواره‌های فرهنگی و هنری که در غرب برگزار می‌شوند با ارزش‌های الهی سازگاری ندارد. از آخرین خیمه‌شب‌بازی‌های جشنواره‌های خارجی، نمایش مضحک جشنواره کن بود که با اهانت و توهین به ارزش‌های اسلامی فرهنگ دینی ما و جسارت به باورها و اعتقادات شیعیان، واکنش‌های زیادی را از سوی ملت ما خصوصاً اهالی فرهنگ و هنر را در پی داشته است.

این اقدام باعث شد هنرمندان برجسته کاریکاتوریست کشور در یک حرکت خودجوش با طراحی و تولید آثار کاریکاتور مخالفت خود را با این جشنواره اعلام کنند.

سازمان فرهنگی‌هنری شهرداری تهران نیز همسو با سایر کارگزاران فرهنگی و هنرمندان، با برگزاری نمایشگاهی، از آثار این هنرمندان نمایشگاهی تحت عنوان «کن از نمای نزدیک» این اقدام سخیف جشنواره کن را محکوم و تأکید می‌کند با تمام مشقاتی که عرصه هنر و فرهنگ این مرز و بوم با آن روبه‌رو است، در هیچ زمانی حاضر نیست با هیاهوهای بی‌اساس و پوچ دست‌سازهای فرهنگ بیگانه هم‌کلام و با معاندان غربی همراه شود.

جامعه هنری هوشمند و فرهیخته در ایران اسلامی همواره در هر تنگنا و سختی و محدودیت اجازه تحقیر باورهای متعالی را نمی‌دهد.

در پایان، چراغ معرفت در دست می‌گیریم و نمی‌گذاریم افکار نادرست، فرهنگ و هنر این مرز و بوم را مورد خطاب قرار دهند».

نمایشگاه «کن از نمای نزدیک» در پی اهانت فیلم سینمایی «عنکبوت مقدس» به ساحت امام رضا(ع) و تقدیر از این فیلم حرمت‌شکن در جشنواره فیلم کن از امروز 16 خرداد در طبقه اول پردیس ملت، ایوان انتظار میدان ولیعصر (عج) و پهنه نگار‌گذر بلوار کشاورز افتتاح شده و تا ۲۶ خردادماه برپا خواهد بود.

انتهای پیام
captcha