2 ویژگی لازم برای احراز مسئولیت در امور قرآنی
کد خبر: 4064515
تاریخ انتشار : ۲۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۷
علیرضا معاف بیان کرد:

2 ویژگی لازم برای احراز مسئولیت در امور قرآنی

معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه نباید مفهوم جامعه قرآنی یک مفهوم آریستوکرات باشد و صرفاً طیف و طبقه خاصی خودشان را جامعه قرآنی بدانند، به بیان دو ویژگی مدیران امور قرآنی پرداخت و گفت: کسانی که مسائل جامعه قرآنی را حل کنند یا مطالبات قرآنی مقام معظم رهبری و جامعه قرآنی را محقق می‌کنند، باید از دو عامل «ذهنیت نظری» و «انباشت تجربی» برخوردار باشند.

علیرضا معاف معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت سیزدهم صد و بیست و پنجمین جلسه مجمع مشورتی شورای توسعه فرهنگ قرآنی 29 خرداد برگزار می‌شود. جلسه‌ای که برای آن تنها یک دستور تعریف شده است؛ اقدامی که می‌تواند بیانگر اهمیت دستور مورد اشاره برای طراحان آن باشد. این برای اندک دفعات است که تنها یک دستور برای جلسه‌ای همچون مجمع مشورتی شورای توسعه تعریف می‌شود. این دستور «نهایی‌سازی شاخص‌های انتصاب مدیران امور قرآنی» است که از گذشته مطرح بوده و با توجه به تغییر دولت در اولویت دستورجلسات قرار گرفته است.

با توجه به طرح این موضوع در جلسات متعدد شورای توسعه و مجمع مشورتی، در نهایت در جلسه پنجاه و ششم شورای توسعه فرهنگ قرآنی که 25 اردیبهشت‌ماه 1401 برگزار شد، تصمیم‌گیری در مورد این مصوبه به مجمع مشورتی ارجاع داده شد. برای بررسی ضرورت‌ها، ضمانت‌های اجرایی و تبعاتی که چنین مصوباتی می‌تواند به همراه داشته باشد، گفت‌وگوهایی با برخی از مدیران، پیشکسوتان و فعالان قرآنی انجام شده است.

علیرضا معاف، معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا با اشاره به اینکه حوزه فعالیت‌های قرآنی و دینی مانند همه حوزه‌ها و زمینه‌ها یک حوزه تخصصی، حرفه‌ای و دارای ابعاد کارشناسی و اضلاع تخصصی است، گفت: طبیعی است کسانی که مسائل جامعه قرآنی را حل کنند یا مطالبات قرآنی مقام معظم رهبری و جامعه قرآنی را محقق می‌کنند، باید از دو عامل «ذهنیت نظری» و «انباشت تجربی» برخوردار باشند.

وی افزود: ذهنیت نظری به معنای شناخت دقیق مسائل، شناسایی درست مشکلات، تشخیص اولویت‌ها و ارجحیت‌ها و شناخت تئوریک و علمی و کارشناسی راه‌حل‌های مسائل است. انباشت تجربی هم به معنای شناخت اجرایی، میدانی و تجربی از فرایندها، روندها، اشخاص، رجال و جریانات حوزه قرآن است.

معاف با تأکید بر اینکه نباید مفهوم جامعه قرآنی را به تعداد محدودی از افرادی که سال‌ها در این حوزه‌ها به شکل گردشی بوده‌اند، محدود کنیم، گفت: همانطوری که همه مردم به هیئت می‌روند و همه مردمی که مسجد می‌روند، جامعه دینی و مخاطبان عام برنامه‌های هیئات و مساجد تلقی می‌شوند، باید مفهوم جامعه قرآنی نیز توسعه پیدا کند و افراد بیشتری را در بر بگیرد.

معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: مفهوم جامعه قرآنی نباید یک مفهوم اشرافیت‌زده «آریستوکرات» باشد و صرفاً طیف و طبقه خاصی خودشان را جامعه قرآنی بدانند، این خوب نیست. این موضوع علاوه بر اینکه ما را از حیث ظرفیت‌های مردمی بی‌بهره می‌کند، از حیث مخاطب هم ما را با محدودیت مواجه می‌کند، در هر حال باید حد وسط را رعایت کرد.

دبیر کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی قرآن کریم با اشاره به اینکه فردی که می‌خواهد مدیر و مسئول شود قرار نیست از صفر شروع کند و تازه وارد فضای قرآن و شناسایی جریانات شود، گفت: بهتر است از قبل رجال، اساتید، بزرگان، پیشکسوتان، سازمان‌ها، ساختارها، سیستم‌ها، قوانین و آیین‌نامه‌ها را بشناسند. قرار نیست چنین فردی در یک جایگاه مدیریتی، دوره آموزشی شش ماهه را طی کند، بلکه باید از قبل ذهنیت نظری و انباشت تجربی لازم را برای این کار داشته باشد.

وی با تأکید بر اینکه نباید شاخص‌های انتصاب مدیران امور قرآنی را مضیق و بسته تعریف کنیم، به نحوی که فقط تعداد خاصی باقی بمانند، گفت: مقام معظم رهبری مطالبات قرآنی خاص و عامی دارد که به طور اخص پیگیری 10 میلیون حافظ قرآن، کرسی‌های تلاوت، ارتباط بین مساجد و قرآن و همچنین به طور عام جهاد تبیین از جمله این مطالبات است. ما باید مطالبات قرآنی و مسائل جامعه قرآنی را از تعریف سکولار خارج و به تعریف انقلابی و تعریف امامین انقلاب نزدیک کنیم، ‌آن وقت فعالان قرآنی هم توسعه پیدا می‌کنند. از بین همه آنها آدم‌های دغدغه‌مند و موثر می‌توانند مدیر قرآنی باشند.

دبیر کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی قرآن در بخش دیگری از این گفت‌وگو در مورد ضمانت‌های اجرایی چنین مصوباتی گفت: مصوبه اگر درست و دقیق و عالمانه نوشته و تنگ‌نظرانه نوشته نشود، طبیعتاً همه دستگاه‌های اجرایی و مدیران از آن استقبال می‌کنند و اجرایی خواهد شد، اما اگر مصوبه غیر کارشناسی نوشته شود، اجرا نخواهد شد و دستگاه‌ها طبعاً تابع مصوباتی که با واقعیات عملیاتی و اجرایی آنها منطبق نباشد، نخواهند بود.

وی در پایان با تأکید بر اینکه عقلانیت موجود در مصوبه ضمانت اجرای آن خواهد بود، گفت: در حال حاضر بسیاری از مصوبات مجلس و مصوبات صحن شورای عالی انقلاب فرهنگی هم اجرا نمی‌شود، به این علت که برای دستگاه‌ها قابل اجرا نیست. وقتی برای دستگاهی چیزی قابل اجرا نباشد، مسیر دیگری را دنبال خواهد کرد. دستگاه‌ها موظف به اجرای سیاست‌های بالادستی خود هستند و اگه مصوبه‌ای به آنها ابلاغ می‌شود باید قابل اجرا و امکان عملیاتی شدن داشته باشد، لذا آن کسانی که مصوبه‌ای را تصویب می‌کنند باید به این نکات دقت کنند.

به گزارش ایکنا، بر اساس این مصوبه، معاون قرآنی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، رؤسای سازمان‌های امور قرآنی، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی و دبیران کمیسیون‌های تخصصی، مدیران شبکه‌های قرآنی صدا و سیما، معاونان سازمان‌های امور قرآنی، مدیران کل معاونت قرآنی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاونان رؤسای مراکز امور قرآنی، مدیران دبیرخانه‌های شورا و کمیسیون‌ها از جمله پست‌های سازمانی مشمول هستند. از جمله اهداف این مصوبه شايسته‌سالاری و تخصص‌گرایی در انتخاب، انتصاب و تمدید احکام مديران، ثبات در مديريت‌های اثربخش و توجه به ارزيابی عملكرد، شفاف‌سازی فرايند انتخاب و انتصاب مديران و فرصت‌سازی برای حضور نخبگان در مدیریت امور قرآنی بیان شده است.

همچنین شاخص‌هایی همچون آشنایی با اسناد و برنامه‌های راهبردی ملی، بخشی و دستگاهی امور قرآنی، برخورداری از دانش، مهارت و تجربه مدیریتی (حداقل 15 سال برای رده اول و 5 سال برای رده دوم)، داشتن سابقه مؤثر و برجسته در فعالیت‌های قرآنی (حداقل 15 سال برای رده اول و 5 سال برای رده دوم)، داشتن تخصص حداقل در یکی از حوزه‌های آموزش، پژوهش و تبلیغ قرآن و آشنایی با مدیریت امور قرآنی از جمله شاخص‌هایی در نظر گرفته شده برای احراز تصدی مدیریت امور قرآنی است.

انتهای پیام
captcha