تغییرات در سازمان دارالقرآن و آغاز جشنواره صد
کد خبر: 4064539
تاریخ انتشار : ۲۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۵
مروری بر اهم رویدادهای قرآنی هفته

تغییرات در سازمان دارالقرآن و آغاز جشنواره صد

برگزاری رویدادهای مختلفی از جمله برپایی یکی دیگر از جلسات کمیسیون آموزش عمومی، اجرای مراسم افتتاحیه جشنواره قرآنی صد، آیین تکریم و معارفه رئیس سازمان دارالقرآن الکریم، آغاز اعزام اعضای کاروان قرآنی حج، اختتامیه جشنواره قرآنی دانشگاه علمی ـ کاربردی و تجلیل از 53 نفر از فعالان قرآنی استان سمنان را در چهارمین هفته خردادماه ۱۴۰۱ شاهد بودیم.

به گزارش ایکنا، مهم‌ترین اخباری که در هفته جاری بازتاب یافت، افتتاح جشنواره قرآنی صد و همچنین آئین تکریم و معارفه رئیس سازمان دارالقرآن بود. افزون‌ بر‌ اینها شاهد برگزاری رویدادهای دیگری هم بودیم که از آن میان می‌توان به برپایی یکی دیگر از جلسات کمیسیون آموزش عمومی شورای توسعه فرهنگ قرآنی، اعزام اعضای کاروان قرآنی حج و تشریح جزئیات چهارمین جشنواره ملی و بین‌المللی قرآنی مشکات اشاره کرد.

در ادامه مروری بر مهم‌ترین رویدادهای هفته خواهیم داشت؛

ساده‌خوانی قرآن؛ محوریت جشنواره صد

مراسم افتتاحیه جشنواره قرآنی صد در قالب یک برنامه زنده رادیویی، ۲۱ خرداد با حضور علی بخشی‌زاده، معاون صدای جمهوری اسلامی ایران، محمدحسین حسنی، مدیرعامل ایکنا، لاله افتخاری، عضو هیئت علمی دانشگاه شاهد، حبیب مهکام، پیشکسوت قرآنی و منصور قصری‌زاده، مدیر رادیو قرآن، در استودیو ۱۷ ساختمان شهدای رادیو برگزار شد.

قصری‌زاده در این مراسم بیان کرد: این جشنواره با محوریت ساده خواندن قرآن تعریف شده تا همه مردم در آن شرکت کنند و به عبارتی جامعه قرآنی بیشتر محقق شود؛ چراکه توصیه عمومی نسبت به خواندن قرآن در آیات شده است؛ از جمله اینکه خدا می‌فرماید: «فَاقْرَءُوا مَا تَيَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ» و قیدی برای نحوه خواندن در این آیه نیست. شهدای عزیز ما هم از جمله افرادی بودند که قرآن را ساده می‌خواندند اما تمام وجودشان قرآن بود.

همچنین محمدحسین حسنی گفت: گاهی اوقات کارهای ساده‌ای که تصور می‌کنیم دوره آن‌ها گذشته را به راحتی رها می‌کنیم، اما نباید اینطور باشد. در یک مقطعی در دانشگاه، دوره احکام را برگزار کردیم. خیلی‌ها به ما گفتند چرا باید جهاد دانشگاهی این دوره را برگزار کند، اما برگزاری آن، موجب برکات بسیار شد و در فضای دانشگاه‌ها هم از این کار ساده، استقبال چشم‌گیری به عمل آمد. خیلی اوقات فکر می‌کنیم هر چقدر کار پیچیده‌تر باشد، بهتر است اما اینگونه نیست و حتی ممکن است کارهای ساده، اثرگذاری بیشتری داشته باشند؛ جشنواره صد هم از همین جنس است و برای همه قابل دسترس است.

آغاز جشنواره قرآنی صد و تکریم و معارفه رئیس جدید سازمان دارالقرآن

آیین تکریم و معارفه رئیس سازمان دارالقرآن کریم

آئین تکریم و معارفه رئیس سازمان دارالقرآن کریم سه‌شنبه، ۲۴ خردادماه با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین محمد قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، علیرضا معاف، معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت‌الاسلام والمسلمین حمید محمدی، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی، محمدحسین حسنی، رئیس سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور و مدیرعامل ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی اخوان‌صباغ، مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی استان خوزستان، حجت‌الاسلام والمسلمین حریزاوی، قائم مقام سازمان تبلیغات اسلامی و جمعی دیگر از مدیران و فعالان قرآنی کشور در سالن اجتماعات سازمان دارالقرآن کریم برگزار شد.

 حجت‌الاسلام والمسلمین محمد قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی با اشاره به اینکه حجت‌الاسلام عزت‌زمانی، معاون فرهنگی سازمان تبلیغات در دوره مسئولیت حجت‌الاسلام صباغ به کمک سازمان دارالقرآن کریم آمد، گفت: ایشان آمدند تا ظرفیت‌های معاونت فرهنگی در خدمت سازمان دارالقران قرار گیرد. بعد از آن بررسی کردیم که چگونه می‌توان ظرفیت‌های مختلف را در خدمت سازمان دارالقرآن قرار دهیم و متوجه شدیم که ایده‌های مختلفی وجود دارد، اما نیازمند یک فشار و قدرت سازمانی است تا سایر نهاد‌ها و دستگاه‌های زیر‌مجموعه سازمان تبلیغات پذیرای این همکاری باشند و خط محتوایی و کاری فعالیت‌های سازمان‌های زیرمجموعه مشخص شود.

همچنین حجت‌الاسلام والمسلمین حمید محمدی، عضو هیئت مدیره و هیئت امنای سازمان تبلیغات اسلامی و دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی در این مراسم ضمن ابراز امیدواری برای توفیق خدمت بیش از پیش به قرآن و جایگاه سازمان دارالقرآن در کشور گفت: سازمان دارالقرآن کریم با گذشت سه دهه نقش‌آفرینی بی‌نظیر در حوزه نیروسازی و شبکه‌سازی در کشور امروز توانسته است به یک سازمان قرآنی بی‌نظیر تبدیل شود.

پنجاه و هفتمین جلسه کمیسیون توسعه آموزش عمومی قرآن برگزار شد

پنجاه و هفتمین جلسه کمیسیون توسعه آموزش عمومی قرآن کشور با حضور اصغر باقرزاده، معاون پرورشی و فرهنگی وزیر و دبیر کمیسیون توسعه آموزش عمومی قرآن، حجت‌الاسلام حمید محمدی، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی، رضوان حکیم‌زاده، معاون آموزش ابتدایی، میکائیل باقری، مدیر کل قرآن، عترت و نماز وزرات آموزش و پرورش، حمید مجیدی‌مهر، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه و مسئولان دستگاه‌ها و نهاد‌های عضو کمیسیون آموزش عمومی قرآن در اردوگاه شهید باهنر تهران برگزار شد.

در ابتدای جلسه اصغر باقرزاده، معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش و نائب رئیس و دبیر کمیسیون ضمن تشکر از زحمات آقایان نوید ادهم و عرفانی‌نسب در دوران مسئولیت خود در خصوص تاریخچه تشکیل کمیسیون و کارگروه‌های ذیل آن توضیحاتی را ارائه کرد. وی از اعضای کمیسیون خواست تا در مسیر نیل به اهداف بلند قرآنی از هیچ کوششی فروگذار ننموده و نظرات و پیشنهادات خود را همواره به دبیرخانه ارائه کنند.

در ادامه جلسه رضوان حکیم‌زاده، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در خصوص طرح ارتقای توانمندی‌های قرآنی معلمان، مدیران و مربیان توضیحاتی را ارائه و پاسخگوی سوالات حاضران در این زمینه بود.

ائمه جماعت؛ محور احیای جلسات قرآن در مساجد

محمدحسین سعیدیان در گفت‌وگو با ایکنا، با اشاره به اهمیت مساجد برای تشکیل جلسات قرآن بیان کرد: مساجد در قالب چند مؤلفه می‌توانند رونق بگیرند. مهم‌ترین مؤلفه در این زمینه، امام جماعت است؛ یعنی محور احیای یک مسجد، امام جماعت است و سپس نوبت به هیئت امنا، خادم مسجد و مأمومین می‌رسد. اگر ائمه مساجد به کارکرد تلاوت قرآن به معنای اعم آن که عبارت از صحیح خواندن قرآن است و به معنای اخص آن که هنر تلاوت قرآن است توجه داشته باشند و از طرفی به حفظ قرآن و بیان مفاهیم قرآن در قالب احیای جلسات قران اهتمام بورزند، به اعتقاد من آیات قرآن کریم، فرمایشات معصومین(ع) و منویات رهبر انقلاب اسلامی به ظهور خواهد رسید.

تکذیب خبر تغییر کاربری دارالقرآن مرکزی منطقه ۲ تهران

طی هفته گذشته اخبار غیر رسمی از تغییر کاربری و فعالیت‌های غیر قرآنی از سوی دارالقرآن مرکزی منطقه ۲۰ شهرداری تهران و تبدیل شدن آن به کافه شنیده شد. بر همین اساس و برای بررسی بیشتر موضوع گفت‌وگویی را با سیدحسن دهقان، مدیر دارالقرآن‌های شهرداری تهران و مدیر اجرایی دارالقرآن این منطقه داشتیم.

مدیر دارالقرآن‌های شهرداری تهران با بیان اینکه دارالقرآن‌های مرکزی شهرداری منطقه ۲ تهران در خیابان ستارخان تقاطع خیابان نیرو قرار گرفته است، گفت: این دارالقرآن در سه بخش اصلی حوزه قرآنی و دینی فعالیت می‌کند. بخش اول این فعالیت‌ها حوزه آموزشی و ویژه‌برنامه‌های قرآنی از قبیل حفظ یکساله قرآن کریم، دوره‌های توانمندسازی مربیان و مسئولان خانه‌های قرآن، طرح بورسیه قرآنی و همچنین دوره‌های آموزشی برای خانواده‌ها و کسانی است که در این منطقه زندگی می‌کنند.

محافل قرآنی زائران حج تمتع با حضور اعضای کاروان قرآنی آغاز شد

محفل انس و معرفت یکی از برنامه فرهنگی زائران حج تمتع سال جاری است که از سوی بعثه مقام معظم رهبری در مدینه منوره برگزار می‌شود.

ذیل این برنامه یکی از محافل قرآنی زائران حج تمتع سال جاری با عنوان محفل انس و معرفت در مدینه منوره با حضور قاری بین‌المللی کشورمان برگزار شد.

این محفل قرآنی از چهارشنبه، ۲۵ خرداد در هتل وفاده الزهرا مدینه منوره با حضور جمعی از زائران ایرانی برگزار شد. در این محفل قرآنی قاسم رضیعی، قاری بین‌المللی کشورمان به اجرای قرائت پرداخت. اخبار محافل قرآنی این کاروان در همین خبرگزاری اطلاع‌رسانی می‌شود.

برگزیدگان مسابقات قرآن بسیج تهران تجلیل شدند

حجت‌الاسلام والمسلمین محسن زواره‌ای، مسئول دارالقرآن سپاه حضرت سیدالشهدا(ع) استان تهران با اشاره به برگزاری مرحله استانی بیست و هشتمین دوره مسابقات قرآن بسیج سپاه استان تهران در اواخر اسفندماه سال گذشته، گفت: با توجه به مشخص شدن نفرات برتر این مسابقات و در آستانه مرحله کشوری این رویداد، طی مراسمی از برگزیدگان مرحله استانی تجلیل به عمل آمد.

وی افزود: این مراسم اواخر هفته گذشته با حضور مسئول تعلیم و تربیت سازمان بسیج مستضعفین، معاون هماهنگی فرمانده سپاه استان تهران، حامد شاکرنژاد، قاری بین‌المللی و جمعی از حافظان و قاریان قرآن در آستان مقدس حضرت شیخ صدوق (ره) شهرری برگزار شد.

تشریح جزئیات چهارمین جشنواره ملی و بین‌المللی قرآنی مشکات

نشست خبری جمع‌بندی و تشریح ابعاد چهارمین دوره مسابقات سراسری و دومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم مشکات سه‌شنبه، ۱۷ خردادماه با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین مجتبی محمدی، مدیرعامل موسسه قرآنی مشکات، محمدحسین سبزعلی، رئیس کمیته فنی، مهدی قصری‌زاده، رئیس کمیته تبلیغات و اطلاع‌رسانی، حسین مناحی‌زاده، رئیس کمیته بین‌الملل و حجت‌الاسلام والمسلمین محمد گرمسیریان، دبیر اجرایی این مسابقات در ایکنا برگزار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین مجتبی محمدی، مدیرعامل موسسه قرآنی مشکات، در این نشست با اشاره به اینکه مسابقات مشکات به منظور ترویج فعالیت‌های قرآنی و فراهم‌ آوردن زمینه‌هایی در جهت انس بیش از پیش با مفاهیم تعالی‌بخش و انسان‌ساز قرآن کریم و همچنین نشر و بسط فضای معنوی و عطرآگین قرآن کریم در محیط جامعه، برگزار می‌شود گفت: از آنجایی که برگزاری سه دوره مسابقات مشکات با استقبال باشکوه قرآندوستان عزیز مواجه شد، تصمیم گرفته شد تا در دوره چهارم این رویداد هم در سطح کشوری و هم بین‌المللی برپا شود.

آئین‌نامه چهارمین دوره سراسری و دومین دوره بین‌المللی مسابقات قرآن مشکات منتشر شد

مسابقات سراسری قرآن کریم مشکات، به‌منظور ترویج فعالیت‌های قرآنی کشور و فراهم آوردن زمینه‌ای جهت اُنس بیش از پیش با مصحف شریف و انسان‌ساز قرآن کریم و مفاهیم تعالی‌بخش و همچنین نشر و بسط فضای معنوی و عطرآگین قرآن در محیط جامعه برگزار می‌شود.

سال گذشته بیش از ۱۰ هزار نفر از سراسر ایران در این مسابقات شرکت کردند و نیز برگزاری مسابقه بین‌المللی رشته فرازخوانی به تقلید از استاد مرحوم عبدالباسط محمد عبدالصمد با استقبال بسیار خوب قاریان قرآن کریم از کشور‌های اسلامی مواجه شد که بیش از ۵۰ کشور در این دوره از مسابقات شرکت کردند.

در این دوره از مسابقات علاوه بر رشته‌های حفظ و ترتیل، قرائت و مفاهیم رشته اذان نیز به جدول مسابقات افزوده شد. مسابقات سراسری قرآن کریم مشکات در چهار مرحله و هفت رشته ویژه آقایان و خانم‌ها و در مقاطع سنی زیر ۱۶ و بالای ۱۶ سال برگزار می‌شود.

برگزیدگان ویژه‌ برنامه «کرامت رضوی» جامعة القرآن اعلام شد

ویژه‌برنامه دهه کرامت از سوی مؤسسه جامعه القرآن با عنوان «کرامت رضوی» با هدف آشنایی بیشتر مردم با سیره عملی و زندگی اهل‌بیت(ع) به ویژه امام رضا(ع) و حضرت معصومه(س) و آشنایی با سبک زندگی خانوادگی در آیین اسلام و تبیین عوامل تحکیم خانواده در نظام فرهنگ اسلامی برگزار شد.

حدود سه هزار نفر با حضور در این طرح، فیلم‌های تهیه شده از فعالیت‌های خود را به گروه آرشیو مجازی بزرگسالان (قرآن‌‌یاوران) در پیام‌رسان سروش ارسال کردند که طی قرعه‌کشی هشت خادم کرامت انتخاب شدند و کمک هزینه سفر به مشهد مقدس دریافت کردند.  

مساجد را رها کرده‌ایم؛ دل به نهادهای منفعل بسته‌ایم

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد حاج‌ابوالقاسم، عضو مجلس خبرگان رهبری دوشنبه‌شب ۲۳ خردادماه با حضور در برنامه زنده مصباح شبکه قرآن و معارف سیما به بیان نکاتی در مورد مطالبات قرآنی مقام معظم رهبری پرداخت.

وی با اشاره به اینکه وقتی رهبر انقلاب سخن می‌گویند، نوع راهبردهایی که ارائه می‌دهند و بیاناتی که مطرح می‌کنند، مستند به آیات است، افزود: اگر ایشان تا این حد روی قرآن دست می‌گذارند، مسئولان ما باید بدانند این یک توصیه اخلاقی در حد مستحبات و فضائل نیست که اگر بود خوب است و اگر نبود هم اشکالی نداشته باشد. خیر! این اصل و اساس حرکت انقلابی ما هست، نظام ما و ملت ما اگر بخواهد به یک ملت مقتدر تبدیل شود و بتواند در جهان حرفی برای گفتن داشته باشد باید با تکیه بر قرآن جلو برود. این مسئله نیازمند آن است که کار فرهنگی - قرآنی را در یک شبکه منسجم در کشور دنبال کنیم و به صورت سیستمی آن را جلو ببریم.

انتشار این محتوا بازتاب‌های مختلفی در رسانه‌های داخلی و خارجی داشت.

شرکت ۹ هزار نفر در جشنواره ملی قرآن و عترت دانشگاه جامع علمی ـ کاربردی

محمدحسن نادری، دبیر هفدهمین جشنواره ملی قرآن و عترت دانشگاه جامع علمی کاربردی در آیین اختتامیه هفدهمین جشنواره ملی قرآن و عترت دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور که ۲۵ خردادماه در قم برگزار شد، اظهار کرد: دبیرخانه جشنواره هفدهم، به‌عنوان هفتمین سال در قم مشغول به کار شد و ۱۰ ماه فعالیت مستمر را انجام داده است.

وی افزود: از حیث وسعت و تنوع فعالیت‌ها جشنواره حاضر، یک جشنواره ویژه بود، زیرا امسال رقابت‌ها در ۳۸ رشته در هفت بخش مختلف انجام شد. در این جشنواره پنج هزار و ۲۲۶ دانشجوی پسر و بیش از دو هزار و ۴۶۷ هزار دختر دانشجو شرکت کردند؛ در مجموع بیش از ۹ هزار نفر در این جشنواره شرکت داشتند که شامل دانشجویان، اساتید و کارکنان این دانشگاه بود.

رئیس دانشگاه علمی کاربردی قم با اشاره به اینکه ۱۳۶ نفر برگزیده این جشنواره شدند، گفت: ایجاد سامانه پاسخگویی به سؤالات شرکت‌کنندگان و ایجاد یک پرتال جامع جشنواره، ایجاد دبیرخانه هنری جشنواره (با عاملیت جهاددانشگاهی قم)، دعوت از بهترین داوران در جشنواره، فراهم‌سازی مقدمات شرکت برگزیدگان دانشگاه در جشنواره ملی دانشگاهیان کشور، از جمله فعالیت‌های این دبیرخانه بود.

مسابقات سراج در بخش بانوان برگزار شد

ششمین دوره مسابقات جلسات قرآنی شهر تهران به عنوان «سراج» در بخش بانوان، پنجشنبه و جمعه این هفته، ۲۶ و ۲۷ خرداد برگزار شد.

این دوره از مسابقات در رشته‌های قرائت تحقیق و ترتیل و حفظ یک و سه جزء در دو مقطع ۱۲ تا ۱۶ سال و بالای ۱۶ سال در دو نوبت صبح و عصر از ساعت ۸:۳۰ تا ۱۳ و در نوبت بعدازظهر از ساعت ۱۴:۳۰ تا ۱۸ در فرهنگسرای قرآن برپا شد. اعضای هیئت داوران بخش بانوان متشکل از محبوبه کاتب، اعظم الماسی، مرجانه نیاورانی، سکینه جعفرزاده، فاطمه شریفی، زهره مقدسی، هاجر حیدری، منصوره شهریاری و زینب آقایی بودند.

چهاردهمین دوره ارتقای قاریان ممتاز آغاز شد

افتتاحیه و اولین جلسه از چهاردهمین دوره ارتقا قاریان ممتاز قرآن کریم، چهارشنبه ٢۵ خرداد با حضور تعدادی از قاریان و مشارکت برخط و تصویری تعداد دیگری از قراء ممتاز سراسر کشور، در تهران، مجتمع امام خمینی(ره)، سالن همایش کوثر برگزار شد.

معاون اجرایی شورای عالی قرآن، به اعضا گفت: در این دوره، پس از فراخوانی که منتشر شد، درخواست عضویت حدود صد نفر از قاریان ممتاز از استان‌های مختلف پذیرفته شد و در ٢٠ جلسه دو ساعته‌ای که تا اسفند سال جاری ادامه خواهد داشت درخدمت آنها خواهیم بود.

محمدتقی میرزاجانی افزود: موضوع مهم مهندسی تلاوت که در طلیعه ماه رمضان مورد تاکید رهبر معظم انقلاب هم قرار گرفت، همچنین اصول وقف و ابتدا و مفاهیم آیات، دو محور اصلی جلسات ارتقا در سال ١۴٠١ خواهد بود که باحضور اساتید برجسته قرائت از جمله حمیدرضا مستفید و محمدحسین سعیدیان تبیین خواهد شد.

تجلیل از ۵۳ چهره قرآنی استان سمنان

آیین تجلیل از چهره‌های شاخص قرآنی استان سمنان، این هفته با حضور معاون سیاسی ـ امنیتی اجتماعی استانداری سمنان و نیز مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان در شاهرود برگزار شد.

در این مراسم که جمعی از مسئولان استان سمنان و شهرستان شاهرود به همراه فعالان قرآنی این استان حضور داشتند ٥٣ نفر از چهره‌های شاخص قرآنی استان سمنان در قالب چهارمین مراسم تجلیل از چهره‌های قرآنی تجلیل شدند. مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی استان سمنان در این خصوص گفت: دو طرح قرآنی در سال ۱۴۰۱ با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری از اهمیت بیشتری برخوردار است.

حجت‌الاسلام عباس عبدالهی با اشاره به طرح‌های قرآنی نورالثقلین و یک مسجد و یک پایگاه قرآنی اظهار کرد: باید تلاش شود استان سمنان صدرنشین برگزاری این طرحها در کشور باشد.

انتهای پیام
captcha