بررسی مقوله کودکان کار و معتادان متجاهر در قرارگاه اجتماعی تهران
کد خبر: 4065382
تاریخ انتشار : ۳۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۵

بررسی مقوله کودکان کار و معتادان متجاهر در قرارگاه اجتماعی تهران

اولین نشست کارگروه ویژه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی قرارگاه اجتماعی شهر تهران با موضوعاتی همچون کودکان کار و معتادان متجاهر برگزار شد.

بررسی مقوله کودکان کار و معتادین متجاهر در نشست قرارگاه اجتماعی شهر تهرانبه گزارش ایکنا، همزمان با برگزاری سومین جلسه کارگروه‌های ویژه کودکان کار و کارگروه ویژه حمایت از خانواده‌های مددجویان ماده 16، اولین نشست کارگروه ویژه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی قرارگاه اجتماعی شهر تهران با حضور دستگاه‌های ذیربط تشکیل شد.

احمد احمدی‌صدر، دبیر قرارگاه اجتماعی تهران در این رابطه اظهار کرد: این نشست در راستای برنامه‌های قرارگاه اجتماعی شهر تهران و تدوام رویکرد دو کارگروه تخصصی با تأکید بر مقوله کودکان کار و معتادین متجاهر با حضور مدیران و نمایندگان نهاد‌ها و دستگاه‌های متولی و تشکل‌های مردمی برگزار شد.

وی با اشاره به رویکرد قرارگاه اجتماعی و نهادهای متولی در امر برطرف کردن معضل کودکان کار و معتادین متجاهر شهر تهران و نقش پیشگیری همگام با اقدامات اجرایی در حل این معضلات تشریح کرد: با تمامی تلاش‌ها در برطرف کردن معضل کودکان کار و‌ معتادان متجاهر، اگر در حوزه پیشگیری ورود جدی نکنیم، تمامی تلاش‌ها در تمامی این حوزه‌ها بی‌نتیجه خواهد بود و آسیب‌ها تداوم یافته و‌ به شکلی دیگر جلوه می‌کنند.

احمدی‌صدر افزود: شهرداری تهران در این دوره مدیریت شهری از کارهای کالبدی، عمرانی و شهرسازی به سمت رویکرد اجتماعی گام نهاده و آمادگی دارد در حوزه اجتماعی ورود جدی کند و با زیرساخت‌هایی که دارد، می‌تواند در کنار سایر دستگاه‌های متولی، گامی اجرایی در حوزه کودکان کار و خانواده مددجویان ماده ۱۶ طی کند. ظرفیت‌های عظیمی در تمامی ابعاد فرهنگی و اجتماعی که می‌توان تمامی این ظرفیت‌ها را به عرصه میدان در کنار سایر نهاد‌های متولی همچون سازمان بهزیستی و سازمان مبارزه با مواد مخدر در پیشبرد روند این ‌حوزه‌ها آورد.

مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و‌ مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران با اشاره به افزایش تعداد معتادان متجاهر و کودکان کار نسبت به سالیان گذشته و نیاز به رویکردی اساسی در عدم افزایش این تعداد، استفاده از مدل مردمی‌سازی با تأکید بر محلات و محله‌محوری و استفاده از توان درحوزه پیشگیری با تشکیل قرارگاه‌های محلی، شورای تحول محله در محلات و استفاده از گروه‌های مردمی، خیران، هیئت در کنار حمایت از سوی حاکمیت را گام مهم در رفع و پیشگیری معضل کودکان کار و حمایت از خانواده‌های مددجویان ماده 16 برشمرد.

دبیر قرارگاه اجتماعی کلان‌شهر تهران در پایان افزود: در نشست این سه کارگروه قرارگاه اجتماعی شهر تهران، بیش از هشت مصوبه در قالب بازبینی و بروزرسانی نقش آسیب‌های اجتماعی کشور و احصای مسائل کودکان کار و شهر تهران به کمک نهادهای متولی، ابلاغ گام‌های اجرایی و عملیاتی در حوزه کودکان‌ کار، استفاده از کمک‌های خیران، استفاده از ظرفیت مراکز پرتو در غالب تعامل با نهادهای مرتبط، تبیین چالش‌های موجود، ثبت و جمع‌آوری اطلاعات و آمار کودکان زباله‌گرد، ایجاد یک فضا و اسکان موقت این افراد، استفاده از ظرفیت نهادها و تشکل‌های مردمی مورد تبیین و بررسی قرار گرفت.

انتهای پیام
captcha