شناخت کودکان از مشاهیر کشور به رشد هویت ملی می‌انجامد
کد خبر: 4066333
تاریخ انتشار : ۰۶ تير ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۶
نویسنده مجموعه «کودکی نامداران» در گفت‌وگو با ایکنا:

شناخت کودکان از مشاهیر کشور به رشد هویت ملی می‌انجامد

پرویز امینی گفت: اگر کودکان و نوجوانان مشاهیر خود را بشناسند به‌راحتی در دام افسون فرهنگ‌های بیگانه نمی‌افتند و این موضوع موجب رشد هویت ملی آنان ‌می‌شود.

شناخت کودکان از مشاهیر کشور به رشد هویت ملی می‌انجامدیکی از مسائل مهم پیش‌ روی نظام آموزش و فرهنگی امروز کشور، عدم آشنایی نسل جدید با مفاخر فرهنگی و علمی و دینی کشور است. مسئله‌ای که  هویت ایرانی نسل جدید را دچار چالش کرده و شخصیت‌های نامناسب و غیرایرانی را جایگزین الگوهای ایرانی و اسلامی کرده است.

به تازگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان دست به انتشار مجموعه‌ای ده‌جلدی با عنوان «کودکی نامداران» زده و در قالب کتاب‌هایی مصور به معرفی مشاهیر و مفاخر علمی، ادبی، هنری و مذهبی کشور پرداخته است.

معرفی چهره‌های نامدار به کودکان و نوجوانان در آثار هنری و ادبی و نظام‌های آموزشی به ایجاد حس هویت و اعتمادبه‌نفس ملی و آشنایی آنان با افتخارات ملی کشور خود کمک می‌کند و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با انتشار این مجموعه درصدد است تا بخشی از زندگی این نامداران ایرانی را در قالبی داستانی و روایی در اختیار نسل‌های آینده قرار دهد.

شناخت کودکان از مشاهیر کشور به رشد هویت ملی می‌انجامد

 مصطفی چمران (مرد روزهای سخت)، علی‌شریعتی (مردی از کویر)، پروین اعتصامی (بانوی شعر فارسی)، جلال آل‌احمد (خانه پدری)، سهراب سپهری (اتاق آبی)، طاهره صفارزاده (کودک قرن)، عباس کیارستمی (گندم‌زارهای من)، علی حاتمی (شاعر سینما)، آیت‌الله محمدتقی بهجت (العبد) و علی‌اکبر صنعتی (مردی از جنس مس و خاک) ۱۰ چهره نامداری هستند که در اولین گروه از مجموعه کودکی نامداران به نوجوانان معرفی می‌شوند.

نگارش این مجموعه را پرویز امینی؛ نویسنده و مترجم بر عهده داشته که بیش از 200 عنوان کتاب در حوزه آموزش ریاضیات و ادبیات کودک و نوجوان، 17 جایزه کشوری جشنواره رشد و دو جایزه دهمین جشنواره کتاب کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان را در کارنامه خود دارد.

امینی در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا درباره لزوم نگارش این مجموعه بیان کرد: حدود 212 عنوان کتاب دارم و بیشتر هم برای کودکان و نوجوانان نوشته‌ام زیرا خیلی برایم اهمیت دارد. از آنجا که کودکان و نوجوانان ما در جهانی زندگی می‌کنند که چالش بزرگ جهانی‌سازی فرهنگ، هویت ملی و قومی کودکان ما را تحت‌الشعاع قرار داده و با رشد رسانه‌ها و ابزارهای ارتباط جمعی شرایط به‌ شکل دیگری رقم می‌خورد؛ احساس کردم که باید کودکان و نوجوانان با مفاخر و مشاهیر معاصر کشورمان که موجب همبستگی و وحدت ملی بین همه اقوام در گوشه گوشه کشورمان می‌شود، آشنا شوند.

وی ادامه داد: نگاه علمی و پژوهشی همراه با شناخت هنری که بنده در این خصوص دارم و بهره‌برداری از فناوری‌های روز دنیا، راهکار بسیار مناسبی برای معرفی بزرگان معاصر کشورمان بود تا در جهانی که کودکان و نوجوانان به‌راحتی در دام افسون فرهنگ‌های بیگانه می‌افتند، شرایط به‌گونه دیگری رقم بخورد و مشاهیر خودشان را بشناسند و موجب رشد هویت ملی آنان شود.

نویسنده مجموعه «کودکی نامداران» با اشاره به پیشینه ذهنی خود برای نگارش مجموعه اینچنینی گفت: من از سال 1376 برای مجلات رشد آموزش و پرورش مطالبی درخصوص دانشمندان می‌نوشتم. سال 1994 میلادی کتابی با عنوان «زنان ریاضیدان و دانشمند» در آمریکا منتشر و به‌عنوان کتاب سال آمریکا معرفی شد. من آن کتاب را ترجمه کردم و سال 1378 در ایران منتشر شد. متعاقب این قضیه دو کتاب از من، یکی «چوپان ستاره‌شناس» زندگی‌نامه ابوریحان بیرونی و دیگری «بابا علی‌سینا» زندگی ابوعلی‌سینا در انتشارات سروش منتشر شد.

امینی اضافه کرد: پیرو همین تجربیات سال 1382 که در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کارگاه‌های پیشبرد سواد علمی برگزار می‌کردم، به این فکر رسیدم که یکصد کودک نامدار یک قرن اخیر ایران را از تمام حوزه‌های علمی و هنری و دینی به شکلی معرفی کنم و طرح کلی و اولیه آن را شکل دادم.

وی با تاکید بر اینکه کارهای مطالعاتی و پژوهشی مجموعه «کودکی نامداران» از سال 1382 آغاز شد؛ بیان کرد: ایده کار براساس فعالیت‌هایی که قبلا برای سازمان پژوهش و مجلات رشد انجام می‌دادم و کتاب‌هایی که انتشارات سروش و ناشران دیگری از من منتشر کردند، آغاز و نهایتا سال 1398 کلید انتشار آن در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان زده شد و توانستیم شروع کار خیلی خوبی را داشته باشیم.

امینی درخصوص انتخاب انتشارات برای نشر این مجموعه هم اظهار کرد: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان حامی بسیار خوب و موثری برای کودکان و نوجوانان، فرهنگ و ادب و دانش ایران است و چه جایی بهتر از کانون می‌توانست این کار را انجام دهد.

احتمال ساخت مجموعه تلویزیونی «کودکی نامداران» 

نویسنده مجموعه «کودکی نامداران» همچنین از احتمال ساخت مجموعه تلویزیونی این اثر خبر داد و گفت: از آنجا که در چند رشته تحصیلی ازجمله فوق‌لیسانس سینما مدرک دارم و هم‌اکنون هم دانشجوی دکتری پژوهش هنر هستم، قصد دارم فاز اول این مجموعه را که 10 نفر از مشاهیر معاصر کشور هستند وارد حوزه سریال کودک و نوجوان کنم تا با ساخت سریال مجموعه‌ای بتوانم این مشاهیر را به همه کودکان و نوجوانان معرفی کنم.

امینی با اشاره به اینکه در اولین قدم از انتشار مجموعه «کودکی نامداران» کتاب 10 نفر از مشاهیر مهم کشور منتشر می‌شود، اضافه کرد: در مجموعه «کودکی نامداران» کودکی صد شخصیت برجسته کشور در یکصد سال اخیر ایران مد نظر هست که اولین شخصیت، شاعر گرانقدر پروین اعتصامی انتخاب شد. نفر دوم شهید چمران بود که همین ایام سالروز شهادت او را پشت سر گذاشتیم. جلال آل‌احمد، سهراب سپهری، مرحومه طاهره صفارزاده، عباس کیارستمی، علی حاتمی، دکتر علی شریعتی، آیت‌الله محمدتقی بهجت، علی‌اکبر صنعتی و ... هم نفرات بعدی این مجموعه هستند. البته افراد دیگری هم هستند که کار پژوهش و نگارش کتاب آن‌ها تمام شده است. منتظرم فاز دوم کار شروع شود و کتاب‌های دیگر شخصیت‌ها هم منتشر شود.

شخصیت‌های ملی و مذهبی را با دقت به هم پیوند زدیم

پیوند شخصیت‌های ملی و مذهبی برای کودکان و نوجوانان

وی درباره انتخاب شخصیت‌های حوزه‌های مختلف ملی و مذهبی گفت: قبلا پیوند شخصیت‌های ملی و مذهبی حداقل برای کودکان و نوجوانان نداشتیم و من سعی کردم در مجموعه «کودکی نامداران» این کار را بسیار با دقت و ظرافت انجام دهم.

امینی با تاکید بر اینکه بخش پژوهشی کار بسیار سنگین و سخت بود، اظهار کرد: متاسفانه در این حوزه کتاب‌هایی منتشر شده که اشتباهات فاحشی دارد. مثلا درباره علی‌اکبر صنعتی اشتباهات بسیار بزرگی را در برخی کتاب‌ها شاهد هستیم؛ درصورتی که بنده برای نگارش کتاب علی‌اکبر صنعتی -برای رسیدن به یک سوال که برایم مجهول بود- چندین بار با موزه صنعتی کرمان ارتباط برقرار کردم تا بتوانم کار را بدون هیچ ایرادی جلوی روی کودکان قرار دهیم.

تحقیقات 20 ساله؛ پشتوانه «کودکی نامداران»

نویسنده مجموعه «کودکی نامداران» با بیان اینکه تیم تحقیقاتی خاصی پشت کار نبود، گفت: همه تحقیقات را خودم انجام دادم چرا که کارم پژوهش است و نزدیک به 35 سال کار پژوهشی برای کودکان و نوجوانان در حوزه علوم انجام دادم. بخش تحقیق کار همان‌طور که اشاره کردم از سال 1382 یعنی حدود 20 سال پیش شروع شده و هنوز هم ادامه دارد.

امینی با تاکید بر اینکه جای این آثار در بین کتاب‌های کودکان بسیار خالی بوده و هست، تصریح کرد: حتی دنبال یک تهیه‌کننده خوب هستم تا این قصه‌ها را جلوی دوربین ببرم زیرا قلم شاعرانه و عاشقانه‌ای در کودکی این دانشمندان و مفاخر و بزرگان علم و ادب ایران استفاده شده و جای دیدن دارد. امیدوارم مخاطب ببیند و بخواند و لذت ببرد.

وی درباره ویژگی‌های این مجموعه مکتوب گفت: باتوجه به اینکه مجموعه «کودکی نامداران» برای مخاطب کودک و نوجوان نگاشته شده است، از قلمی بسیار لطیف و شاعرانه و زیبا بدون اشتباهات که در برخی کتب این حوزه دیده می‌شود، استفاده شده است. اساسا جذابیت را در نوشتن متن صحیح و دقیق و زیباو عاشقانه و شاعرانه می‌بینم که خودم کاملا به آن وابسته و پایبند بودم.

به مجموعه «کودکی نامداران» افتخار می‌کنم

امینی با تاکید بر اینکه به مجموعه «کودکی نامداران» افتخار می‌کنم، اضافه کرد: این اثر برای من بسیار باارزش و مهم است. در واقع یک نوع دایره‌المعارف کودکی نامداران یکصد سال اخیر ایران است و امیدوارم کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان همان‌طور که تاکنون پیگیر و مصر در انجام این کار بوده، در آینده هم ادامه‌دهنده این کار باشد. کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مانند یک خانه برای همه کودکان و نوجوانان ایران و حتی بنده است که در کانون کتابخوان و نویسنده شدم و نوشتن را در کانون فراگرفتم.

امینی با اشاره به اینکه نوشتن از همه این شخصیت‌های ملی برای من زیبا و لذت‌بخش بود، گفت: جذابیت کار در نوع نوشتن اثر است که به همه منابع – چه موافق و چه مخالف-  مراجعه کردم و هم نکات را مطالعه کردم.

نویسنده مجموعه «کودکی نامدارن» با بیان اینکه بسیار به نتیجه این کار امیدوار هستم، افزود: امیدوارم گروه‌ها و نهادهای فرهنگی همکاری و هم‌افزایی لازم را داشته باشند و بتوانیم همین 10 جلد اول مجموعه را جلوی دوربین ببریم چراکه بسیار مهم است که بچه‌ها به هر طریقی این مفاخر و مشاهیر را ببینند. درست مانند «قصه‌های مجید» هوشنگ مرادی کرمانی که چقدر تاثیر و بازخورد خوبی در کودکان و نوجوانان داشت.

امینی در پایان با تاکید بر اینکه مصر هستیم برای ایران عزیزمان کاری انجام دهیم، گفت: از آنجا که خودم معلم و مربی هستم اعلام می‌کنم نظام آموزشی ما حقیقتا به چنین مجموعه‌های ارزشمند -که کارهای پژوهشی بزرگی برای تهیه آن انجام شده است- نیاز دارد. خیلی خوشحال خواهیم شد که بتوانیم سرانجام بسیار خوبی برای این مجموعه رقم بزنیم.

انتهای پیام
captcha