بیکاری موجب تضعیف عزت‌ نفس می‌شود
کد خبر: 4068212
تاریخ انتشار : ۱۲ تير ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۸

بیکاری موجب تضعیف عزت‌ نفس می‌شود

نماینده ولی‌فقیه در خراسان شمالی گفت: اینکه فردی با تلاش بسیار تحصیلات عالی کسب می‌کند اما به‌جای اینکه تکریم شود، بیکار می‌ماند و عزت‌نفس او خدشه‌دار می‌شود، بسیار آزاردهنده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین رضا نوری، نماینده ولی فقیه در خراسان شمالیحجت‌الاسلام والمسلمین رضا نوری، نماینده ولی‌فقیه در خراسان‌شمالی، در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌شمالی، با اشاره به اینکه در شرایط فعلی بدون شک بالاترین عبادت در کشور ایجاد اشتغال است و هر کس در این مسیر قدمی بردارد به طور قطع بزرگ‌ترین خدمت را به اسلام، نظام و مردم کرده است، اظهار کرد: مهارت‌آموزی و ارتقای مهارت دانش آموختگان باید مورد توجه مسئولان باشد و از این مهم غافل نشوند.

وی با بیان اینکه متأسفانه امروز بین صنعت و دانشگاه‌ها حلقه وصل محکمی وجود ندارد، اظهار کرد: در حال حاضر تعداد فارغ‌التحصیلانی که در رشته تحصیلی خود مشغول به‌کار شده‌اند اندک است؛ زیرا بسیاری از دانش‌آموختگان بعد از فارغ‌التحصیلی به دلیل نبود شغل متناسب با رشته تحصیلی و تخصص خود، سراغ کار دیگری می‌روند که این موارد هزینه‌های زیادی را بر دوش کشور می‌گذارد.

نوری تصریح کرد: البته بسیاری از جوانان و خانواده‌ها نسبت به این موضوع آگاه شده و در کنار تحصیل، سعی در مهارت‌افزایی دارند؛ از این‌ رو باید فعالیت‌ها و اقدامات مربوط به کارآموزی و مهارت افزایی تقویت شود.

وی در ادامه با اشاره به مشکل بیکاری در کشور، اظهار کرد: بیکاری از گذشته یکی از مشکلات مهم کشور بود و پس از شیوع ویروس کرونا نیز وضعیت آن بغرنج‌ شده است که خانواده‌ها و افراد را تحت‌فشار قرار می‌دهد. امروز با توجه به وضعیت کرونا امیدواریم بخشی از دغدغه‌ها بر طرف شود و وضعیت کسب و کار رونق بگیرد.

نوری با بیان اینکه بیکاری عزت‌نفس را از بین می‌برد، تصریح کرد: اینکه فردی با تلاش بسیار مدرک عالیه تحصیلی می‌گیرد؛ اما به‌جای اینکه تکریم شود، بیکار می‌ماند و عزت‌نفس او خدشه‌دار می‌شود، بسیار آزاردهنده است.

رئیس شورای استانی حوزه علمیه خراسان‌شمالی با تأکید بر اینکه کاهش این معضل عظیم تلاش مضاعف می‌خواهد، افزود: اگر با تلاش مجموعه‌های مانند دستگاه‌های زیرمجموعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی حتی یک نفر بیشتر مشغول به‌کار شود، بدون شک ارزش آن از هر عبادتی بالاتر است.

وی تصریح کرد: یقین داریم ارزش مشغول به‌کار کردن یک نفر از هر اعتکاف و روزه و نماز شبی بالاتر است؛ زیرا با اشتغال فرد هم درآمدی برای او و خانواده‌اش مهیا شده و هم عزت‌نفس وی احیا می‌شود تا نزد خانواده شرمنده نباشد.

نوری گفت: متأسفانه بسیاری از خانواده‌ها به دلیل همین بیکاری سرپرست خانواده به طلاق و جدایی کشیده شده‌اند؛ زیرا بیکاری و مشکلات اقتصادی، فشار سنگینی به خانواده‌ها وارد می‌کند.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان‌شمالی در پایان گفت: باید در نظر داشته باشیم که تحقق این مهم تنها به عهده مسئولان نیست و باید همه مردم دست به دست یکدیگر دهند تا بتوان به وضعیت مطلوب رسید.

انتهای پیام
captcha