مراسم معارفه سرپرست جدید ایسنا برگزار شد
کد خبر: 4068377
تاریخ انتشار : ۱۲ تير ۱۴۰۱ - ۲۲:۱۲

مراسم معارفه سرپرست جدید ایسنا برگزار شد

مراسم تکریم مدیرعامل پیشین و معارفه سرپرست جدید ایسنا، ۱۲ تیرماه در محل این خبرگزاری برگزار شد.

به گزارش ایکنا، به نقل از روابط عمومی جهاد دانشگاهی، مراسم تکریم علی متقیان، مدیرعامل پیشین خبرگزاری ایسنا و معارفه مهدی عرفاتی، سرپرست جدید این خبرگزاری با حضور دکتر روح‌الله دهقانی فیروزآبادی، رئیس جهاددانشگاهی، دکتر حمیدرضا طیبی، رئیس سابق جهاددانشگاهی، مهدی عرفاتی، سرپرست جدید ایسنا، علی متقیان، مدیرعامل سابق این خبرگزاری و اعضای هیئت مدیره سابق و جدید ایسنا برگزار شد.

دکتر روح‌الله دهقانی فیروزآبادی، رییس جهاددانشگاهی در این مراسم با بیان اینکه ایسنا رسانه‌ای است که متصل و مولود مجموعه جهاد دانشگاهی است، گفت: این نهاد، ایسنا را از سرمایه‌های قوی خود می‌داند.

وی افزود: قطعاً قرار نیست ایسنا، رسانه جهاد دانشگاهی باشد، اما این رسانه باید رگه‌های ارتباطی قوی با جهاددانشگاهی و مأموریت‌های این نهاد داشته باشد که افراد متوجه شوند که این رسانه، ارتباط معنایی با مأموریت‌های این نهاد دارد.

دهقانی فیروزآبادی در ادامه بیان کرد: قلباً به دکتر طیبی علاقه دارم و انرژی مثبت ایشان، حال انسان را خوب می‌کند. در عین حال از زحمات چندین ساله آقای علی متقیان در مجموعه ایسنا نیز تشکر می‌کنم.

وی با بیان اینکه رسانه ایسنا به‌خاطر خاص بودن، برند بودن و حرفه‌ای بودنش شناخته می‌شود، اظهار کرد: طبیعتاً وقتی موجودی بزرگ شود، خودبه‌خود خطاهایش هم بزرگ‌تر دیده می‌شود.

رئیس جهاددانشگاهی با اشاره به اینکه وقتی در فضای سخت رسانه‌ای، رسانه‌ موفقی مثل ایسنا، حرفه‌ای و موفق عمل کند، باید قدرشناس زحمات دوستان بود، گفت: در درجه اول، باید قدرشناس زحمات دکتر طیبی (رئیس سابق جهاددانشگاهی) باشیم که برای حفظ و رشد این نهاد، متحمل هزینه‌های زیادی شدند و در درجه بعدی، آقای متقیان که پدرانه در ایسنا حضور داشتند تا این رسانه به این توفیقات دست پیدا کند.

وی با بیان اینکه هیچ‌وقت به توفیقات کسب‌شده قانع نیستیم و پیشرفت و توسعه باید همیشگی باشد، ادامه داد: ان‌شاءالله ایسنا هر روز رو به توسعه و پیشرفت باشد. از طرف دیگر از آقای عرفاتی برای پذیرفتن مسئولیت در ایسنا تشکر می‌کنم و امیدوارم با حضور ایشان در این مجموعه، اتفاق‌های قوی و خوب این سال‌ها توسعه پیدا کند و اشکالات و ضعف‌ها برطرف شوند و ایسنا کماکان یک رسانه حرفه‌ای و نوآور در عرصه رسانه‌های مستقل کشور باقی بماند.

دهقانی فیروزآبادی به نکات اشاره‌شده در حکم انتصاب سرپرست جدید ایسنا اشاره کرد و افزود: در نهادهای دانشگاهی و نزدیک دانشگاهی، ویژگی خاص داریم که اگر زمانی در یک دانشگاه یا نهاد دانشگاهی حضور داشتم، هیچ‌وقت این ارتباط قطع نمی‌شود.

وی بیان کرد: به این نکته تأکید می‌کنم که ایسنا با در نظر گرفتن سه اصل در شعار این خبرگزاری ـ مخابره اخبار خوب، مفید و امیدبخش ـ باید هم در کیفیت و هم در کیفیت اخبار تولیدی پیشرفت کند. این شعار بسیار مهم است؛ البته شاید نتوان هر سه موضوع را در کنار هم داشت، اما اخبار باید حداقل یکی از این سه موضوع را در بر گیرد.

رئیس جهاد دانشگاهی با اشاره به ساختار و مدیریت ایسنا، گفت: این ساختار باید به نحوی ارتقاء پیدا کند که افراد بتوانند در آن بهتر رشد و ترقی کنند. ایسنا باید فضای جانشین‌پروری و مدیرپروری هم برای این خبرگزاری و هم رسانه‌های دیگر داشته باشد.

وی افزود: از طرف دیگر، ساختارهای انتشار خبر، دسترسی به محتوا و صفحه‌های مختلف در ایسنا مدیریت شوند. بسیاری از اتفاقاتی که می‌افتد ناشی از همین ساختار و مدیریت است وگرنه بعضاً موضوعاتی در سایر رسانه‌ها با تدبیر دیگری منتشر شده‌اند و مانعی هم وجود نداشته است. این توجه به بحث ساختار و مدیریت می‌تواند ایسنا را از بسیاری از مسائل ایمن و مصون کند.

دهقانی فیروزآبادی با اشاره به نوآوری‌های رسانه‌ای، گفت: اگر ایسنا زمانی به توفیق دست پیدا کرد، ناشی از نوآوری در عرصه رسانه بوده است. اگر این اتفاق مجدد تکرار شود و از بسترهای جدید توسعه اخبار و تولید محتوا به خوبی استفاده نکنیم، شاید تا ۱۰ سال دیگر، اثری از رسانه‌های کنونی باقی نماند.

وی با تأکید بر اینکه ایسنا رسانه‌ای است که متصل و مولود مجموعه جهاددانشگاهی است و این نهاد، ایسنا را از سرمایه‌های قوی خود می‌داند، ادامه داد: این اتصال باید به نحو خوبی پیدا باشد، اما قطعاً قرار نیست ایسنا، رسانه جهاددانشگاهی باشد و در شأن رسانه هم نیست؛ اما این رسانه باید رگه‌های ارتباطی قوی با جهاد دانشگاهی و مأموریت‌های این نهاد داشته باشد که افراد متوجه شوند که این رسانه، ارتباط معنایی با مأموریت‌های جهاددانشگاهی دارد.

دهقانی فیروزآبادی بیان کرد: یکی از مظلومیت‌های جهاد دانشگاهی این است که ایسنا باید بیشتر و بهتر با روش‌های خاص خودش کمک می‌کرد تا جهاد دانشگاهی، شناخته‌شده‌تر و مؤثرتر باشد.

رئیس جهاد دانشگاهی اظهار کرد: از هیئت مدیره و مدیرعامل خبرگزاری می‌خواهم که جلسه‌های هیات مدیره ایسنا را به صورت منظم برگزار کنند و سیاست‌گذاری کلان رسانه‌ای در هیئت مدیره انجام شود.

‌وی بیان کرد: شاخص‌های اندازه‌گیری کیفیت شامل حفظ استقلال و کیفیت، توسعه بازدیدکننده و ... به شاخص تبدیل شوند و آنچه امروز نتیجه زحمات آقای متقیان و سایر دوستان است را حفظ و ارتقاء دهیم و بتوانیم در چند سال آینده بگوییم که در همه شاخص‌ها، ایسنا را رشد داده‌ایم.

دهقانی فیروزآبادی با بیان اینکه در این مسیر باید از تجربه‌های گذشتگان استفاده کنیم، گفت: تجربه با سختی به دست می‌آید و استفاده از تجربه دیگران، از تحمیل هزینه‌های زیاد جلوگیری می‌کند. باید فضای مثبت‌اندیشی و رشد را نیز روز به روز بیشتر در ایسنا شاهد باشیم.

وی در ادامه بیان کرد: ساده‌ترین مرتبه این است که بگوییم رسانه، خبرهای جهاددانشگاهی را پوشش دهد؛ اما ما به هیچ عنوان به دنبال چنین چیزی نیستیم. آنچه به آن تأکید می‌کنم این است که مأموریت جهاددانشگاهی کاملاً مشخص است.

وی درخصوص مأموریت جهاددانشگاهی گفت: مأموریت جهاد نوآوری در همه عرصه‌ها ـ پزشکی، فنی و مهندسی، فرهنگی ـ در کشور است و از ایسنا انتظار داریم یک جریان‌سازی در راستای مأموریت‌های جهاد دانشگاهی ایجاد کند حتی اگر یک بار هم اسمی از این نهاد  برده نشود. به عنوان مثال، در زمینه نیاز کشور به حمل و نقل ریلی یا قطارهای پرسرعت، لازم نیست نامی از جهاددانشگاهی مطرح شود، اما این جریان‌سازی رسانه‌ای، چشم و گوش مسوولان کشور در دولت، مجلس و وزارتخانه های مختلف را باز می‌کند و زمانی که این جریان‌سازی شکل بگیرد، خود به خود جهاد دانشگاهی منفعت خود را می‌برد.

وی بیان کرد: دوستان خوشنامی در مجموعه ایسنا حضور دارند و آقای علی متقیان، شخصیتی اخلاقی و با سعه صدر بالا است. اما در بحث تغییرات در هیئت مدیره ایسنا تأکید می‌کنم که به همه دوستان حسن اعتماد را داریم،‌ اما لازم است هرچند سال یک بار جریان تازه‌ای از دل خود جهاد دانشگاهی به هیئت مدیره اضافه شود و ان‌شاءالله در نهایت به خیر مجموعه ایسنا ختم می‌شود.

همچنین علی متقیان، مدیرعامل پیشین ایسنا در این مراسم از مهدی عرفاتی، سرپرست جدید ایسنا خواست که رسم ایسنا را نگه دارد و گفت: تمام افرادی که در ایسنا هستند، از همان مراحل مرسوم این خبرگزاری وارد شدند. به عنوان برادر کوچک‌تر، خواهش می‌کنم این سنت را نگه دارند و از آوردن نیروهای آنچنانی خودداری کنند که حتما این‌ کار را هم خواهند کرد.

وی بیان کرد: من در این مدت دروغ نگفتم، شاید هر راستی نگفتم اما دروغ نگفتم. ایسنا افتخار می‌کند که خبرسازی نکرده، با آبروی مردم بازی نکرده و برای زیر و رو کردن شخصیت یا مقامی، جعل درست نکرده و این بالاترین افتخاری است که می‌توانم بگویم در کارنامه‌ام دارم.

متقیان بیان کرد: هیچگاه راز مردم را فاش نکردم، یک فیش حقوقی منتشر نکردیم. بارها خبرهای دست اول به ما می‌رسید اما منتشر نکردیم چون دور از اخلاق بود. ما در ایسنا امانت‌دار خبر بودیم و از شما خواهش می‌کنم این امانت داری را همچنان برای ایسنا حفظ کنید.

وی در ادامه آرزو کرد روزگار خوبی برای ایسنا رقم بخورد و ادامه داد: مطمئنم آقای عرفاتی با تخصص و صفای باطنی که دارند، ایسنا را معتبرتر و بهتر از گذشته اداره خواهند کرد و نخواهد گذاشت دشمنان ایسنا برچسب دولتی بودن روی ایسنا بگذارند.

مهدی عرفاتی، سرپرست جدید ایسنا نیز در این مراسم گفت: صریح و رک می‌گوییم ایسنا قرار است ایسنا بماند و با همدلی و هم‌افزایی این رسانه مهم را تقویت می‌کنیم.

وی در ادامه با تقدیر از  زحمات علی متقیان در مقام مدیرعامل پیشین ایسنا، بیان کرد: به آقای متقیان خداقوت می‌گوییم. ایشان فردی باایمان، متقی، صبور و دغدغه‌مند هستند و در سال‌هایی که ایشان را می‌شناسم، جز محبت، صمیمیت، بزرگواری و دغدغه‌مندی نسبت به مردم و رهبری و انقلاب و نظام از ایشان چیزی ندیدیم.

سرپرست جدید ایسنا با توصیف شرایط و اقتضائات نبرد رسانه‌ای در دوره فعلی، اظهار کرد: ما قرار است کار اقناع‌سازی مخاطب را انجام دهیم. رسانه‌های معارض تلاش دارند افکارعمومی را  اغوا کنند و ما باید اقناع کنیم. آنها تخریب می‌کنند و ما باید بسازیم. تخریب یک ساختمان یک ساعت طول می‌کشد اما ساختنش دو سال زمان می‌برد. در این عرصه استفاده از ظرفیت‌های رسانه‌ای و برندهای موجه مانند ایسنا امری راهبردی و مهم است.

عرفاتی درباره نگاهش به ایسنا، گفت: ایسنا در وضعیت خطیری که اشاره کردم، یک رسانه پرمخاطب، اثرگذار و دارای ضریب نفوذ بالا است و از این جهت اهمیتش از بسیاری رسانه‌ها بیشتر است؛ چون ضریب اثرگذاری‌اش در فضای افکار عمومی و لایه‌های مختلف اجتماعی قابل توجه است‌.

وی بیان کرد: در این چند روز مطرح شد که قرار است تغییر و تحولاتی اتفاق بیفتد و از من سؤال شد شما قرار است با ایسنا چه‌کار کنید؟ صریح و رک می‌گوییم ایسنا قرار است ایسنا بماند و با کمک همه ظرفیت‌هایش روز به روز اثرگذارتر شود.

عرفاتی با بیان اینکه ایسنا می‌تواند در لایه‌های مختلف اجتماعی و فضای افکار عمومی، ضریب نفودش را توسعه دهد، گفت: حتما باید متناسب با این راهبرد، برنامه‌ای عملیاتی و جدی‌تر طراحی کنیم که دوستان من در حال انجام این مهم هستند. این اتفاق فقط در طبقه ۶ ساختمان ایسنا نمی‌افتد، تمام عناصر و اجزای این سیستم رسانه ای، از خبرنگارها تا سردبیرها و مدیران و تمام بچه‌ها ـ باید در این طراحی چشم‌انداز مشارکت کنند.

انتهای پیام
captcha