یادی از شهدای قرآنی منا در دیدار با اعضای کاروان نور
کد خبر: 4068630
تاریخ انتشار : ۱۴ تير ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۷
معاون فرهنگی بعثه مقام معظم رهبری در دیدار با کاروان قرآنی نور تأکید کرد:

یادی از شهدای قرآنی منا در دیدار با اعضای کاروان نور

معاون فرهنگی بعثه مقام معظم رهبری شب گذشته در شهر مکه با اعضای کاروان قرآنی حج تمتع‌(نور) دیدار و یاد شهیدان قرآنی حادثه منا سال 1394 را گرامی داشت.

قاری

به گزارش خبرنگار اعزامی ایکنا در مکه، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسین رکن‌الدینی، جانشین نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت، شب گذشته در دیدار با اعضای قرآنی کاروان نور حج تمتع 1401 اظهار کرد: در این مراسم جای حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابوالحسن نواب خالی است؛ چراکه می‌دانم ایشان به این نوع جلسات قرآنی علاقه و عنایت ویژه دارند و می‌دانم که ایشان از موفقیت شما در انجام رسالتتان خوشحال هستند.

وی افزود: در این جلسه قرآنی خوب است یادی از شهدای عزیز قرآنی در فاجعه منا در سال 94 کنیم. صبح عید قربان این عزیزان را با لباس احرام دیدیم، به ویژه شهید محسن حاجی‌حسنی‌کارگر که آن موقع خیلی مبتهج بود. آن روز صبحانه خیلی مختصری خوردند و رفتند و دیگر بازنگشتند. روح این عزیزان و تمام شهدای فاجعه منا ان‌شاءالله شاد باشد.

معاون فرهنگی بعثه مقام معظم رهبری با اشاره به اهمیت بالای حج در اسلام اظهار کرد: هدف حج جمع شدن اقوام برای رسیدن به کانون توحیدی و محور وحدت است. این حج با این اهمیت از سفره قرآن نصیب شما شده است. در درجه دوم حجتان را به برکت روحیه قرآنی مقام معظم رهبری دارید. ایشان در دیدار خود با کارگزاران حج تاکید کردند که از قراء به نحو احسن در حج استفاده شود. اگر حمایت ایشان نبود این حجم از قاریان در اولویت سفر حج قرار نمی‌گرفت.

وی با اشاره به تفاوت معنای ذِکر و ذُکر در قرآن کریم تصریح کرد: ذکر همان کلماتی است که با زبان می‌گوییم. ارزش ذِکر این است که به ذُکر تبدیل شود، یعنی به توجه تبدیل شود و باعث شود دروغ نگوییم، نگاه به نامحرم و گناه نکنم. درباره نماز نیز داریم که «إِنَّ الصَّلَاةَ تَنْهَى عَنِ الْفَحْشَاءِ وَالْمُنْكَرِ»؛ اگر نماز انسان را از فحشا که یکی از معانی‌اش گناه مخفی و منکر که گناه علنی است، باز ندارد، نشان می‌دهد که نماز او نماز واقعی نیست، یعنی نماز او به مرحله ذُکر نرسید و تأثیری ندارد.

رکن‌الدینی در پایان بیان کرد:‌ اگر تلاوت زیبا و ارزشمند قرآن کریم در کنار خانه خدا و حرم رسول الله(ص) به مرحله ذکر نرسد، انسان دچار خسران می‌شود. زندگی قرآنی چه برای قاری و چه برای شنوده به این معناست که تأثیر قرآن در گفتار، رفتار و بینش او نمود پیدا کند. آن وقت ارزش تلاوت قرآن چند برابر می‌شود. به فرمایش امیرالمؤمنین(ع) برای بالارفتن از نردبان معنویت انسان باید نفس خود را از شهوات پاک کند. بهترین وسیله برای این کار نیز قرآن کریم است، چراکه بالاتر از آن نداریم.

قاسم رضیعی، سرپرست کاروان نور حج تمتع 1401 در این دیدار ضمن معرفی اعضا به ارائه گزارشی از عملکرد این کاروان پرداخت و گفت: 21 نفر از اعضای گروه شامل 14 قاری،‌ یک حافظ کل و یک گروه تواشیح مصباح الهدی هستند. قاریان قرآن این کاروان از بهترین قاریان کشور هستند. از جمله آنها محمدحسین رحمتی، نماینده جمهوری اسلامی ایران در مسابقات بین‌المللی قرآن تهران، سیدحمیدرضا مقدسی رتبه برتر این مسابقات در سال گذشته را کسب کردند. مسعود نوری، نماینده جمهوری اسلامی در مسابقات بین‌المللی قرآن مالزی است.

وی افزود: این کاروان از جوان‌ترین گروه‌های اعزامی با میانگین سن 31 سال است که قاریان آن از 10 استان کشور انتخاب شدند. تاکنون موفق شدیم در حدود 200 برنامه در مدینه و مکه اجرا کنیم. تلاش داشتیم با توجه به فرمایشات رهبر معظم انقلاب در دیدار کارگزاران حج، از ظرفیت تلاوت قرآن برای تألیف قلوب و وحدت میان مسلمان جهان در موسم حج استفاده کنیم. این مسئله باعث شد تا تلاوت‌های قرآن را علاوه بر زائران ایرانی، برای حجاج سایر کشورها نیز داشته باشیم.

رضیعی با اشاره به تلاوت‌های انجام شده در مسجدالنبی(ص) تصریح کرد: در مسجدالحرام به دلیل محدودیت فیزیکی، از جمله ممنوعیت ورود بدون احرام به فضای کعبه، فضا محدود شده طبقه دوم و رفت‌وآمد مکرر نیروهای امنیتی،‌ مشکلاتی برای تلاوت داشتیم و بیش از شش نفر از قاریان ما مورد بازجویی قرار گرفتند. البته با وجود تمام محدودیت‌ها در این سفر، احتمال می‌دهم در تعداد برنامه‌ها، به ویژه در تعداد قرائت برای حجاج غیر ایرانی این کاروان یک رکورد ثبت کرده باشد.

سرپرست کاروان نور با بیان اینکه علاقه قاریان جوان تلاوت موجب تعدد تلاوت‌ها شد، اظهار کرد: برخی روزها تا 15 تلاوت در روز داشتیم. گروه تواشیح نیز گاهی پنج نوبت در یک روز اجرا داشت. به لطف خداوند قاریان به عنوان نفربرنامه آمار بسیار بالایی کسب کردند. کار جدید در حج امسال این بود که علاوه بر محافل انس و برنامه‌های بعثه مقام معظم رهبری، در هتل‌ها نیز برنامه ترتیل‌خوانی داشتیم و گاهی تا هشت برنامه ترتیل اجرا می‌کردیم و بعد از آن بر روی تلاوت نماز حجاج کار می‌شد.

وی در پایان بیان کرد: سعی داریم این روند را در ادامه سفر پی بگیریم تا به منویات مقام معظم رهبری را جامه عمل بپوشانیم و فضای قرآنی و نوای دل‌انگیز وحی را در سایر مشاعری که مشرف می‌شویم طنین‌انداز کنیم.

همچنین، در ادامه این برنامه گروه تواشیح به اجرای برنامه در حضور جانشین سرپرست حجاج ایرانی پرداخت.

انتهای پیام
captcha