سکوت در برابر جنایت علیه بشریت‌ بیان‌گر دروغ بودن ادعای حقوق بشر آمریکاست
کد خبر: 4069033
تاریخ انتشار : ۱۵ تير ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۹

سکوت در برابر جنایت علیه بشریت‌ بیان‌گر دروغ بودن ادعای حقوق بشر آمریکاست

عضو هیئت علمی گروه علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان گفت: سکوت در برابر جنایت علیه بشریت‌ بیان‌گر دروغ بودن ادعای حقوق بشر آمریکاست.

حقوق بشر آمریکایی

به گزارش ایکنا از زنجان، فرشید جعفری، عضو هیئت علمی گروه علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان، ظهر امروز در نشست جهاد تبیین به مناسبت هفته افشا و بازخوانی حقوق بشر آمریکایی با موضوع حقوق بشر در بستر جوامع سکولار و دین‌مدار که در دانشگاه پیام‌نور زنجان برگزار شد، با بیان اینکه حق جز اعتباریات است و این اعتباریات دارای ویژگی‌هایی است، اظهار کرد: این اعتباریات مشمول راست و دروغ نمی‌شود ما به ازای خارجی ندارد، قابل لغو و جایگزینی نیست، بنابر نیاز جامعه پدید آمده و از جامعه‌ای به جامعه دیگر فرق می‌کند.

وی با بیان اینکه حقوق بشر نیز باید در دسته اندیشه‌های اعتباری قرار گیرد که این موضوع مورد تاکید غربی‌ها نیز است، متذکر شد: غربی‌ها می‌خواهند حقوق بشر را از سایر حقوقی که جز اندیشه‌های اعتباری است استثنا کنند.

وی با بیان اینکه روی زمینه‌های فکری جوامعی غربی جهان شمول شده نزدیک ۸۰۰ سال کار شده است، تصریح کرد: این زمینه‌های فکری از قرن ۱۲ و سیزدهم یعنی در اوج قرون وسطی که هر تفسیری باید از فیلتر کلیسا و کشیشان می‌گذشت و با ابزار قرار دادن مسیحیت آغاز و تشعشعات فکری ان به قرن پانزدهم و نهضت اصلاح دینی نیز رسید.

جعفری با اشاره به اینکه پشت این نهضت دینی اندیشه ورزان ساکت نبوده و به اندیشه‌ورزی در این باب می‌پرداختند، تصریح کرد: نتیجه تمرکز بر عقل انسان زاینده مکاتبی در اروپا می‌شود که در واقع این مکاتب هستند که تمدن غربی را تاکنون ساخته‌اند.

وی با تاکید بر اینکه مدعیان حقوق بشر می‌گویند این حقوق ذاتی انسان است که اگر اینگونه باشد نباید در چهارچوب اعتباری قرار گرفته و به عنوان یک حقوق مطرح باشد، افزود: حقوق بشر نمی‌تواند جز حقوق ذاتی انسان باشد زیرا انسان‌ها در مکان‌ها و مناطق مختلف مشخصات و ویژگی های مختلف دارند.

عضو هیئت علمی گروه علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه آزاد اسلامی زنجان با اشاره به وقوع انقلاب اسلامی در کشورمان که توسط یک عالم دینی و مرجع تقلید به وقوع پیوست، بیان کرد: با شکل‌گیری انقلاب یک نظامی سیاسی در کشور ما شکل گرفت که ماهیت آن متفاوت‌تر از سایر کشورهاست و بنیان‌های مذهبی از نوع اسلامی و شیعی دارد.

وی با اشاره به مراحل انقلاب اسلامی در اندیشه مقام معظم رهبری تصریح کرد:  انقلاب اسلامی خود یک مرحله است و بعد از آن نظام اسلامی به شکلی که در قانون اساسی  مبتنی بر اصول و موازین اسلامی تجلی پیدا یافته مطرح است.

جعفری با توضیح این مطلب که حرکتی که انقلاب اسلامی انجام داده حرکت از جامعه به سمت فرد است، افزود: در چارچوب یک جامعه دین‌مدار اسلامی انسان رها شده نیست و در اسکلت‌بندی جامعه‌ای قرار می‌گیرد که تمام بند بند آن منطبق با موازین اسلامی است و وقتی که یک انسان در این اسکلت قرار می‌گیرد این جامعه اصول خود را جاری می‌کند.

جعفری با توضیح این‌مطلب که حقوقی که انسان در جامعه اسلامی پیدا خواهد کرد کاملا متفاوت با حقوق خواهد بود که غربی‌ها تحت عنوان حقوق بشر از آن یاد می‌کنند، افزود: اگر محتوای نظام منطبق با شکل نظام شود انسانی که در آن زندگی می کند بسیار سعادتمند تر از انسانی است که در ذیل مفاهیم پنجگانه غربی‌ها زندگی می‌کنند که تمام دشمنی قدرت‌های غربی‌ها نیز ریشه در همین موضوع دارد.

وی با بیان اینکه تمام تلاش دولت های غربی بر این است که ایران را به لحاظ فکری مهار کنند، اظهار کرد: دلیل این امر این است که می‌داند رهبری انقلاب اسلامی مسیر را مشخص کرده است.

این عضو هیئت علمی با توضیح اینکه حقوق بشری که غربی‌ها پیاده می‌کنند با زمینه‌های فکری و فرهنگی خودشان سازگار است و با کشور ما سازگاری ندارد، ادامه داد: این نوع حقوق بشر نه تنها حق ما را می‌گیرد بلکه ما را نابود می‌کند.

وی با پرداختن به این‌مسئله که کشورهای عربی می‌دانند وقتی ما تبدیل الگو شویم کم کم زمینه‌های شکل‌کیری تمدن اسلامی نیز فراهم خواهد شد، افزود: وقتی زمینه‌های تمدن اسلامی شکل گرفت شاخ فرعونی غربیان و تمدن غربی خواهد شکست و اینجا ما هستیم که حق را برای بشر بر اساس زمینه‌های اسلامی و شیعی تعریف می‌کنیم.

انتهای پیام
captcha