حمایت دارالافتای مصر از الازهر در برابر حملات فضای مجازی
کد خبر: 4070628
تاریخ انتشار : ۲۲ تير ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۷

حمایت دارالافتای مصر از الازهر در برابر حملات فضای مجازی

دارالافتای مصر در واکنش به توهین‌های برخی فعالان مجازی علیه الازهر به حمایت از این نهاد دینی پرداخت و آن را مدافع اسلام میانه‌رو و مروج درک صحیح از دین خواند.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از الدستور، دارالافتاء مصر در پیامی در حمایت از الازهر اعلام کرد: الازهر یک نهاد باارزش و دارای منزلت والا و شاهدی صادق و زبان گویای تسامح و میانه‌روی است.

در ادامه این پیام که در پستی در صفحه دارالافتاء مصر منتشر شد آمده است رویکرد عقلانی الازهر به دست علمای ارجمندش در نشر علم صحیح و فهم دین ادامه خواهد داشت و تیرهای شبهه بر آن تأثیری نخواهد داشت.

این توییت در پاسخ به کمپین ضد الازهر منتشر شد که پس از بیانیه‌ این نهاد مبنی بر لزوم خودداری زنان از بیرون رفتن بدون حجاب در عید به راه افتاد. این توهین‌ها خشم هزاران فعال توئیتری در سراسر جهان را برانگیخت که به دفاع از الازهر و شیخ احمد الطیب پرداختند.

از سوی دیگر برخی دیگر برای دفاع از الازهر هشتگ دیگری با عنوان «الازهر الشریف، دژ اسلام» راه اندازی کردند که بسیاری از مسلمانان در آن شرکت کردند، به‌گونه‌ای که این هشتگ در ۲۴ ساعت گذشته به دومین ترند مصر تبدیل شد.

در نشریه الازهر که در صفحه رسمی مرکز بین‌المللی فتوای الکترونیک الازهر با عنوان «امور ممنوعه» منتشر شده بود این موارد منع شده است:  خوردن حرام در شب عید، رفتن دختر و پسر بدون رعایت احکام و دستورات اسلام به پارک‌ها، رفتن زنان بدون حجاب به نماز عید، ادامه قطع رابطه با خویشاوند یا دوست، اقامه نماز عید برای زنان در کنار مردان، زیارت قبور در روز عید؛ زیرا روز شادی است.

در روزهای اخیر مصری‌ها و جهان اسلام از حملات پی در پی در دو روز گذشته علیه الازهر و انتشار هشتگ‌هایی در توییتر علیه این مرکز غافلگیر شدند. برخی از معترضان به الازهر که در این هشتگ شرکت کرده بودند، علمای الازهر را به صدور فتواهای نادرست و کورکورانه‌ای متهم کردند که منجر به بحران‌های اخیر شده است. هواداران الازهر نیز در این هشتگ مشارکت داشتند. طبق معمول بین هواداران و مخالفان تنش‌هایی به وجود آمد که در فضای مجازی بیشتر نمود پیدا کرد.

انتهای پیام
captcha