«خورشید» همچنان می‌درخشد
کد خبر: 4072316
تاریخ انتشار : ۳۱ تير ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۱
هنر در هفته‌ای که گذشت

«خورشید» همچنان می‌درخشد

رویداد مهم هنری در هفته‌ای که گذشت موفقیت دیگر فیلم خورشید ساخته مجید مجیدی بود اما جدا از اتفاقات هنری سه تن از هنرمندان این مرز و بوم روح‌الله مفیدی، اسماعیل شنگله و مصطفی فرزانه دار فانی را وداع گفتند.

به گزارش ایکنا، دنیای هنر ایران در هفته‌ای که گذشت شاهد وقایع مختلفی از جمله درگذشت سه هنرمند بود.

روح‌الله مفیدی، اسماعیل شنگله و مصطفی فرزانه از هنرمندان پیشکسوت سینما و تلویزیون دار فانی را وداع گفتند.

روح‌الله مفیدی در سال ۱۳۰۸ در شهر یزد متولد شد. وی در سال ۱۳۳۲ فوق دیپلم هواشناسی را از آموزشگاه سازمان هواشناسی دریافت کرد. او کار تئاتر را در سال ۱۳۲۷ آغاز کرد وی در چند دهه فعالیت هنری خود در بسیاری از فیلم‌ها و سریال‌ها خوش درخشید و کارنامه موفقی از خود به جا گذاشت اما ایفای نقش‌ در «آیینه عبرت» و «دایی جان ناپلئون» بیشتر او را به یاد می‌آورد. سریال‌های «هتل»، «عملیات ۱۲۵ سری اول» و نیز فیلم‌های سینمایی «پاییزان»، «سرحد»، «شب روباه» و «یه حبه قند» از دیگر آثاری هستند که مرحوم مفیدی در آنها ایفای نقش کرده بود.

اسماعیل شنگله سال ۱۳۱۵ در تهران متولد شد. تئاتر را از سال ۱۳۳۲ آغاز کرد و در سال ۱۳۳۵ وارد هنرستان هنرپیشگی شد. شنگله در سال ۵۳ با فیلم داریوش مهرجویی با عنوان «دایره مینا» وارد عالم‌ سینما شد و عمده فعالیت‌هایش در فیلم‌های سینمایی به اواخر دهه ۷۰ و اوایل دهه ۸۰ با ایفای نقش در فیلم‌هایی چون «سام و نرگس»، «سگ کشی»، «پارتی»، «گاهی به آسمان نگاه کن» و «عروسک فرنگی» برمی‌گردد.

مصطفی فرزانه در سال ۱۳۰۸ در تهران متولد شد. او که از پیشگامان سینمای مستند نیز شناخته می‌شود، در سه جشنواره کن، ونیز و لوکارنو نیز حضور داشته است. «مینیاتورهای ایرانی»، «کورش کبیر»، «جزیره خارک»، «خاطرات پارسی» و... عنوان‌های برخی فیلم‌های او هستند.

«خورشید» همچنان می‌درخشد + فیلم

«خورشید» همچنان می‌درخشد

شامگاه 28 تیر برگزیدگان جوایز دهمین جشنواره فیلم‌های ایرانی استرالیا طی مراسمی با حضور سفیر استرالیا در تهران برگزار شد. در این رویداد فیلم سینمایی «خورشید» ساخته مجید مجیدی به عنوان برگزیده معرفی شد.

توقیف سریال «جیران»

خبر بعدی در این گزارش به توقیف سریال «جیران» مربوط می‌شود. در پی شکایت شکایت شاکی خصوصی به لحاظ نقض مالکیت ادبی و هنری و بر اساس حکم قضایی، ادامه پخش سریال نمایش خانگی جیران متوقف شد. این حکم پس از بررسی‌های لازم، در راستای ماده ۲۹ قانون حمایت از مولفان و مصنفان و هنرمندان و در جهت حمایت از بزه دیده (شاکی خصوصی)، صادر شده است.

«خورشید» همچنان می‌درخشد + فیلم

جشنواره ای به دبیری شهاب حسینی

خبر دیگر به جشنواره فیلم کوتاه اندیشکده مستقل به دبیری و ریاست شهاب حسینی مربوط است. شهاب حسینی شامگاه دوشنبه ۲۷ تیر جمعی از همکاران خود را در مرکز همایش فرشته گردهم آورد تا برگزیدگان اولین جشن فیلم کوتاه اندیشکده مستقل فرهنگ و هنر را معرفی کند.

انتهای پیام
captcha