فلسفه وجودی پارک ملی علوم شکوفایی فرهنگ و هنر است + فیلم
کد خبر: 4074755
تاریخ انتشار : ۰۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۸
ایمانی خوشخو:

فلسفه وجودی پارک ملی علوم شکوفایی فرهنگ و هنر است + فیلم

رئیس پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی گفت: فلسفه وجودی پارک ملی این است که عرصه فرهنگ و هنر را شکوفا کند و برای همین امکانات خود را در اختیار کسانی قرار می‌دهند که در این حوزه ایده‌های خوبی داشته باشند.

فلسفه وجودی پارک ملی شکوفایی فرهنگ و هنر استبه گزارش خبرنگار ایکنا، نشست خبری محمدحسین ایمانی خوشخو، رئیس پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی به مناسبت چهل و دومین سالروز تأسیس جهاد دانشگاهی ظهر امروز 9 مردادماه در دانشگاه علم و فرهنگ برگزار شد.

ایمانی خوشخو گفت: جهاد دانشگاهی نهادی برآمد از انقلاب اسلامی است که در همه حوزه‌های علمی عملکردی خوب بر جا گذاشته است. اما تلاش داریم بتوانیم در مسیر کارمان به دستاوردهای بهتری نیز دست یابیم. برای همین نیاز است که درباره مسیری که طی کرده‌ایم بازنگری داشته باشیم تا گام دوم انقلاب را به‌درستی برداریم.

وی افزود: متأسفانه بخش فرهنگ نتوانسته همچون دیگر حوزه‌ها به شکلی تأثیرگذار در پیشرفت کشور نقش ایفا کند.51 درصد از رشته‌های دانشگاهی مربوط به علوم انسانی می‌شود اما نتیجه این میزان رقم را در جامعه آن‌گونه که باید شاهد نیستیم. جهاد دانشگاهی در 4 سال گذشته تلاش کرده با راه‌اندازی پارک ملی علوم و فناوری نرم در جهت بهتر شدن اوضاع در این حوزه گام بردارد، به‌ویژه که فناوری نرم وابسته به علوم انسانی است.

ایمانی خوشخو ادامه داد: اگر ما پیشرفت‌های در حوزه فنی و پزشکی داشتیم در عرصه علوم انسانی نیز بهره‌مند بودیم امروز وضعیت فرهنگی و هنریمان بهتر از آن چیزی بود که هم‌اکنون شاهد آن هستیم. فلسفه وجودی پارک ملی این است که عرصه فرهنگ را شکوفا کند. برای همین امکانات خود را در اختیار کسانی قرار می‌دهند که در حوزه فرهنگ و هنر ایده‌های خوبی داشته باشند. در همین رابطه توانسته‌ایم تا به امروز به 151 درخواست جواب مثبت بدهیم. همچنین همکاری برای راه‌اندازی 29 شرکت خلاق و 10 مرکز دانش‌بنیان از دیگر اتفاقات موردنظر پارک ملی است. ما محدودیتی برای موضوعات نداریم ولی چهارچوب‌هایی برای خودمان در نظر گرفته‌ایم برای مثال در عرصه بازی، سرگرمی، سینما، بسته‌بندی، هنرهای تجسمی، حقوق و ... فعالیت می‌کنیم.

رئیس پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی در ادامه به جایزه ملی زیورآلات و طراحی جواهرات اشاره کرد و گفت: این حوزه در جهان امروز یکی از هفت بخش‌های درآمدزا هست که ما نسبت به آن غافل هستیم و کشورهای چین، آمریکا و هند به ترتیب دارای رتبه‌های نخست در این رابطه هستند. با این توضیح جایزه ما تلاش می‌کند که جریان‌های هنری را در این جشنواره تشویق کنند تا به این عرصه ورود کنند. 14 آذر 1400 فراخوان این جایزه داده شده و داوری اولیه نیز صورت گرفته است. در این جایزه از میان 600 اثر 40 کار برای حضور در جایزه انتخاب شد که اواخر مرداد اسامی برگزیدگان معرفی خواهد شد.

وی با بیان اینکه تلاش می‌شود تا هنرمندان به پارک ملی ورود داشته باشند گفت: هنرمندان یک وحشت مشترک دارند و آن هم این است که فکر و ایده به‌واسطه حضور در این پارک لو رفته و از سوی دیگران مورد بهره‌گیری قرار گیرد. برای همین دبیرخانه‌ای را تأسیس کردیم تا کارگروه تخصصی مالکیت راه‌اندازی و به‌واسطه از لو رفتن ایده‌ها جلوگیری شود. همچنین در این دوره قرار است شاهد اولین دوره نمایشگاه فرهنگ ایران‌زمین در کیش باشیم. موسسه ژرف آفرین ساتین کیش این نمایشگاه را برگزار خواهد کرد تا به‌واسطه این رویداد ظرفیت فرهنگی و هنری کیش در معرض دیده مردم قرار گیرد.

ایمانی خوشخو با بیان اینکه پارک ملی در رشته‌های مختلف دارای پردیس است گفت: حدوداً 100 شرکت دانش‌بنیان در کشورمان وجود دارد که به صورت جزیره‌ای در حال کار هستند پارک ملی با دعوت از همه آنها تلاش دارد حلقه‌ ارتباطی بین آنها باشد. برای همین برنامه‌ای فردا 10 مرداد برگزار خواهد شد و این شرکت‌ها با هم به مراوده فکری خواهند پرداخت. ما در پارک ملی به حوزه صادرات صنایع فرهنگی نیز نظر کرده‌ایم اتفاقی که امیدوارم سال آینده نتایج آن را شاهد باشیم.

وی تأکید کرد: اولین گردهمایی معاونین پارک ملی را هم به زودی در شهر کیش شاهد خواهیم بود. پارک ملی به عنوان باشگاهی خلاق مورد تأیید یونسکو قرار گرفته است.

ایمانی خوشخو در مورد همکاری ملی با سینما توضیح داد: به گواه اکثر سینماگران و هنرمندان مشکلی اصلی در سینما فیلمنامه است معضلی که باعث شده آثار ما نسبت به سه دهه گذشته افت کیفی داشته باشد. برای همین در حوزه فیلمنامه پارک ملی حاضر به همکاری با سینما شده و فیلمنامه‌های خوب را مورد حمایت قرار می‌دهد. برای همین بنیاد ملی موسیقی ایران را راه‌اندازی کردیم تا استعدادهای ناب شناسایی شود. همچنین در حوزه طراحی مد و لباس مشکلاتی داشتیم که با هماهنگی‌ با وزارت ارشاد، قوه قضائیه و دادگستری مسائل در حال حل شدن است تا طراحان بتوانند طرح‌های خود با قرار دادن در پلتفرم به ثبت برسانند. در حوزه نشر نیز کارهایی را به زودی انجام خواهیم داد.

در ادامه جلسه عزیز الله جعفری، معاون هماهنگی و توسعه پارک ملی بیان کرد: ما 49 پارک در کشور داریم که بخش عمده‌ای از آنها فنی هستند و تنها بخش اندکی از آن به علوم انسانی مربوط می‌شود. برای همین تمرکز پارک ملی روی علوم انسانی است.

وی در انتها تأکید کرد: هنر نمایش شکلی تأثیرگذار در هنر است که بسیار علاقمندیم تئاتریان در پارک ملی مشارکت داشته باشند. برای همین منظور از همه آنها دعوت می‌کنیم که اگر حرفی برای گفتن وجود دارد حتماً با ما مطرح کنید تا بتوانیم در زمینه یاری‌رسان تئاتریان باشیم.

در انتهای این مراسم از دو پوستر جایزه زیورآلات و جواهرات و پوستر جایزه فرهنگ ایران‌زمین رونمایی شد.

انتهای پیام
captcha