رفتارهای دوگانه در حقوق بشر اسلامی جایی ندارد
کد خبر: 4075854
تاریخ انتشار : ۱۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۷
ایزدی در گفت‌وگو با ایکنا تشریح کرد:

رفتارهای دوگانه در حقوق بشر اسلامی جایی ندارد

رئیس کمیسیون پیگیری حقوقی قربانیان ترور و مصدومان شیمیایی گفت که غرب رفتارهای دوگانه در قضیه حقوق بشر دارد، درصورتی‌که چنین رفتارهای دوگانه‌ای در اسلام جایگاه ندارد.

مهدی ایزدی

مهدی ایزدی، رئیس کمیسیون پیگیری حقوقی قربانیان ترور و مصدومان شیمیایی در گفت‌وگو با ایکنا، به مناسبت 14 مرداد، روز حقوق بشر اسلامی با بیان اینکه متأسفانه رفتار غرب در رابطه با ترور و تروریسم، رفتاری دوگانه است، گفت: غربی‌ها در عمل نشان داده‌اند، تروریست‌هایی که مورد حمایت آن‌ها هستند و در جهت منافع غرب حرکت می‌کنند، همواره به آن‌ها پناه داده‌اند و امکانات را در اختیارشان گذاشته‌اند و هرگز و حتی در گفتار این‌ها را محکوم نکرده‌اند.

وی افزود: در مواقعی که غرب احساس کند منافعش در خطر است یا گروهی اقدامی علیه منافع آن‌ها انجام داده، خیلی برروی آن مانور می‌دهد، علیه آن تبلیغات می‌کند و خود را دایه‌دار مبارزه با تروریسم نشان می‎دهد، بنابراین چنین رفتار دوگانه‌ای نمی‌تواند الگوی مناسبی برای کشور‌ها به‌ویژه کشور‌های اسلامی باشد.

نفی هر نوع خشونت در حقوق بشر اسلامی

رئیس کمیسیون پیگیری حقوقی قربانیان ترور و مصدومان شیمیایی با اشاره به حقوق بشر اسلامی ادامه داد: درحالی‌که ما در بحث حقوق بشر اسلامی هر نوع خشونت، ترور و قتل را محکوم می‌کنیم و تفاوتی میان آن‌ها وجود ندارد. دین اسلام اقدامات تروریستی را حرام و ممنوع می‌داند و اگر هرکه دست به عمل تروریستی زد ما حق نداریم از طریق ترور او را از بین ببریم، بلکه در یک محکمه عدل و منصفانه به جنایت‌هایش رسیدگی می‌شود تا به سزای عملش رسانده شود. این الگو، الگویی است که می‌تواند در جهان نشر داده شود، رفتار دوگانه در آن وجود ندارد و کاملاً بر رفتار‌های منصفانه مبتنی است.


بیشتر بخوانید:

ایزدی با ابراز امیدواری از اینکه رفتار و مکتب حقوق بشر اسلامی مورد الگوبرداری کشور‌ها قرار گیرد، اظهار کرد: زمانی‌که حادثه تروریستی رژه ۳۱ شهریور اهواز رخ داد، کشور‌های غربی و همین‌هایی که مدعی مبارزه با تروریسم هستند در بیانیه هم این اقدام را محکوم نکردند و حتی به عاملان این اقدام تروریستی پناه، امکانات و اقامت داده‌اند و قطعاً زمانی‌که عاملان اقدام تروریستی مذکور مجازات شوند، سروصدای غربی‌ها در مبارزه با اعدام و در حمایت از تروریست بلند خواهد شد، پس این یک نوع رفتار دوگانه به حساب می‌آید. طبق دستورات دینی ما کسی که قتلی را مرتکب شود باید قصاص شود، یعنی همان فعلی را که مرتکب شده، در مورد خودش هم اجرایی خواهد شد.

تحلیل رفتارهای دوگانه حقوق بشری غرب با جهادتبیین

وی به ضرورت استفاده از جهاد تبیین برای تحلیل و تشریح اقدامات ضدحقوق بشری غرب اشاره کرد و گفت: وظیفه ما تبیین و روشنگری است. در آموزه‌ها و تکالیف دینی آمده کسانی‌که آگاهی دارند موظف هستند برای افراد ناآگاه و غیرمطلع روشنگری کنند. هستند افرادی که متأسفانه غرب را مهد آزادی، دموکراسی و عدالت‌خواهی توصیف می‌کنند و اگر جنایت‌‎ها و اقدامات ضدحقوق بشر غرب بیان نشود، در چنین تصورات اشتباهی باقی خواهند ماند. حرف و عمل کشور‌های غربی در رابطه با دموکراسی و حقوق بشر برابر نیست و تجربه نشان داده هرگاه شرایط ایجاب کند احترامی برای حقوق بشر حتی برای شهروندانشان قائل نیستند، ولی اگر پای منافع‌شان در میان باشد به میدان می‌‎آیند و ادعای حمایت از حقوق بشر را مطرح می‌کنند. ضروری است چنین مواردی با جهاد تبیین اطلاع‌رسانی شود.

رئیس کمیسیون پیگیری حقوقی قربانیان ترور و مصدومان شیمیایی با بیان اینکه توسعه در بستر امنیت رخ می‌دهد، عنوان کرد: اگر کشوری ناامن شود، طبیعتاً توسعه با وقفه و با مانع مواجه می‌شود. اقداماتی در رابطه با مسئله ترور در ایران مانند حادثه تروریستی هفتم تیر که شخصیت‌های بزرگ و دانشمند را از ما گرفته‌اند، انجام شد اما حضرت امام خمینی (ره) فرمودند: «بکشید ما را ملت ما بیدارتر می‌شود». بیداری ملت سبب توسعه و پیشرفت خواهد شد. هرچند دشمن با اقدامات خود موانعی ایجاد کرده باشد، اما نتوانسته‌اند مانع پیشرفت و حرکت توسعه‌ای مردم و کشور جمهوری اسلامی ایران شوند.

به گفته ایزدی، اقدامات دشمن سبب شده تا مردم ایران هوشیارتر و آگاه‌تر شوند و مسیر پیشرفت و توسعه را همواره ادامه دهند.

انتهای پیام
captcha