انجام صد درصدی مطالعه طرح هادی برای روستاهای بالای ۲۰ خانوار زنجان
کد خبر: 4078307
تاریخ انتشار : ۲۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۲

انجام صد درصدی مطالعه طرح هادی برای روستاهای بالای ۲۰ خانوار زنجان

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان زنجان گفت: مطالعه طرح هادی در صد درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار انجام شده و علی‌رغم اینکه تعهد نداشتیم، مطالعه طرح هادی در ۶۰ روستا زیر ۲۰ خانوار نیز انجام شده است.

طرح هادی

به گزارش ایکنا از زنجان، رضا خواجه‌‌ای، مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان زنجان، ظهر امروز، ۲۴ مردادماه، در نشست خبری در رابطه با اجرای طرح منظومه روستایی در استان زنجان، اظهار کرد: استان زنجان تنها استانی است که در بحث منظومه روستایی همه بخش‌های استان مصوب شده و بخش‌هایی مختلف مانند شهرستان‌های طارم و خدابنده طرح اجرای منظومه روستایی عملیاتی شده است‌.

وی در رابطه با طرح هادی، افزود: مطالعه طرح هادی در ۱۰۰ درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار انجام شده و علی‌رغم اینکه تعهد نداشتیم، مطالعه طرح هادی در ۶۰ روستا زیر ۲۰ خانوار نیز انجام شده است.

این مسئول با بیان اینکه از ۲۴۰ روستای نیازمند بازنگری طرح هادی، امسال برای ۱۲۳ روستا انجام خواهد شد، تصریح کرد: مبلغ اعتبار مصوب برای تهیه طرح هادی حدود ۱۰ میلیارد تومان برای ۹۹ روستا بود و از محل استانی حدود یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان برای ۲۷ روستا بود که انجام شد.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان با بیان اینکه میانگین کشوری درصد اجرای طرح هادی، ۴۶.۲ درصد بوده و در استان زنجان ۵۸.۲ درصد رسانده‌ایم و حدود ۱۲ درصد از میانگین کشوری بالاتر است، گفت: از تعداد ۷۱۰ روستا توانستیم در ۴۳۲ روستای استان زنجان طرح هادی اجرا کنیم و در مابقی روستاها در بحث اعتبارات شاهد اجرای طرح هادی خواهیم بود.

خواجه‌ای با بیان اینکه برای ۱۰۳ روستا از منابع ملی مبلغ ۱۶۳ میلیارد تومان در نظر گرفته شده بود و حدود ۷۷ درصد تخصیص اتفاق افتاد و عملیات اجرایی ۹۳ روستا آغاز شده و در دست اقدام است، اظهار کرد: سال گذشته برای ۷۸ روستا به میزان ۸۴ میلیارد تومان اعتبار پیش‌بینی شده بود که از این محل حدود ۵۵ درصد تخصیص در نظر گرفته شده بود و حدود ۴۷ میلیارد تومان برای ۶۷ روستا ابلاغ شد و عملیات اجرای طرح هادی انجام شد.

وی با بیان اینکه سال گذشته برای ۱۲۱ روستای استان زنجان از محل اعتبار غیر یارانه‌ای برنامه‌ریزی شد بحث اجرای آسفالت انجام خواهد شد، افزود: تاکنون ۵ هزار سند تشکیل پرونده شده و بیش از ۳ هزار و ۱۰۰ فقره سند مالکیت صادر شده است که طبق برنامه‌ریزی انجام شده حدود ۷۸ درصد واحد‌های مسکونی روستایی سند مالکیت صادر شده و ۲۲ درصد باقی مانده است.

این مسئول با بیان اینکه در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر، حدود ۸ هزار و ۲۸۵ فقره سند صادر شده و عملا ۳۲.۵ درصد واحد‌های مسکونی این شهرها صادر شده که تقریبا ۲ برابر میانگین کشوری است، تصریح کرد: در بحث تهیه طرح بهسازی ۱۰ روستا گردشگری استان زنجان در. دست کار داریم که ۴ روستا تعیین طرح شده و مابقی در دست تهیه است.

وی با اشاره به محدودیت زمین در استان زنجان، تصریح کرد: در خصوص مسکن ابتدا زنجانی‌های متاهل در اولین قرار دارند سپس در صورت تامین زمین مجردها نیز در اولویت بعدی قرار خواهند گرفت.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان با اشاره به اینکه استان زنجان در حوزه بازسازی و مسکن روستایی از سال ۹۸ الی ۱۴۰۰ حائز رتبه برتر کشوری است، گفت: ۵۵ درصد واحدهای روستایی استان مقاوم‌سازی شده و امسال برنامه‌ریزی شده برای حدود ۵ هزار واحد مقاوم‌سازی انجام دهیم که تاکنون ۴ هزار فقره عملیات اجرایی مقاوم‌سازی واحد‌های مسکونی شروع شده و عملا ۵۱ هزار واحد روستایی را توانستیم مقاوم‌سازی کنیم.

خواجه‌ای با بیان اینکه در خصوص خانواده‌های دارای ۲ معلول طبق برنامه‌ریزی انجام شده ۱۶۸ فقره تسهیلات به ما ابلاغ شده بود و عملیات اجرایی همه این واحدها آغاز شده و ۱۶۶ واحد مسکونی به بهره‌برداری رسید و تحویل داده شد، اظهار کرد: حدود ۸۷۴ فقره بلاعوض برای آنان در سال گذشته تقدیم شده و به طور کلی حدود ۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان از محل بلاعوض پرداخت شده است.

وی از بهره‌برداری و احداث ۲۰ واحد مسکونی روستا برای طلاب در استان زنجان خبر داد و افزود: در رابطه با نظام فنی روستایی به همه واحد‌های مسکونی تسهیلات داده می‌شود و در کنار آن ۱۸ دفتر فنی خدمات ارائه می‌کند.

این مسئول با اشاره به تفاهم‌نامه مشترک بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با بنیاد مستضعفان، تصریح کرد: ۲۸۲ فقره سهمیه داشت که از این تعداد ۱۱۵ فقره توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و ۱۶۷ فقره توسط بنیاد مستضعفان معرفی شده و تاکنون عملیات و کار ۲۴۲ فقره آغاز شده است.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان با بیان اینکه ۲ هزار واحد مسکن محرومین در استان زنجان به بهره‌برداری رسیده، گفت: حدود ۱۸۰۰ واحد مسکن در شهرهای زیر یک هزار نفر در دست کار داریم که امید است در موعد مقرر بهره‌برداری شود و دو ساله تحویل داده شود.

خواجه‌ای با اشاره به اینکه حدود ۸۷۰ واحد مسکونی در استان زنجان در دست طراحی‌ هستند، اظهار کرد: حدود ۱۴ پروژه با اعتبار حدود ۶ میلیارد تومان در هفته دولت توسط اداره‌کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان زنجان به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی در رابطه با مقاوم‌سازی واحد‌های مسکن روستایی، افزود: حدود ۴۰ هزار واحد مسکونی روستایی در استان زنجان باید مقاوم‌سازی شود و سهمیه امسال ۵ هزار واحد مسکونی بوده البته آیتم‌های مختلفی در بحث مقاوم‌سازی واحد‌های مسکونی دخیل است.

این مسئول با بیان اینکه هر واحد مسکونی که در سطح استان زنجان ساخته می‌شود اشتغال‌زایی خوبی دارد که سال گذشته از این طریق حدود ۴ هزار و ۴۰۰ نفر اشتغال مستقیم ایجاد شده است، تصریح کرد: تا سال ۱۴۱۰ غالب طرح مقاوم‌سازی واحد‌های مسکونی روستایی انجام خواهد شد.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان در رابطه با وام مسکن روستایی، گفت: وام مسکن روستایی از ۱۰۰ الی ۲۰۰ میلیون تومان ابلاغ شده بود و به سازمان برنامه و بودجه ابلاغ شد و تسهیلات پرداخت می‌شود با سود ۱۸ درصد است که ۵ درصد از متقاضی کاسته می‌شود و ۱۳ درصد دولت پرداخت می‌کند و اکنون برای اجرا شدن منتظر هستیم بحث ضمانت نامه تسهیلات به بانک مرکزی هستیم‌.

خواجه‌ای با بیان اینکه حدود یک هزار و ۸۰۰ واحد مسکونی در بحث نهضت ملی مسکن در استان زنجان در دست اقدام است، اظهارکرد: تاکنون بیش از ۱۶ هزار نفر در شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر ثبت‌نام کردند که از این تعداد ۴۵۰۰ نفر واجد شرایط دریافت مسکن بودند و افرادی که برای ما متقاضی موثر شناخته شدند تاکنون ۱۲۰۰ نفر واریز وجه داشتیم که در مجموع ۲ هزار نفر متقاضی بودند.

وی از حل مشکل تامین زمین از سوی اداره‌کل راه‌ و شهرسازی استان زنجان خبر داد و خاطرنشان کرد: همه متقاضیانی که موثر بودند تشکیل پرونده انجام شده و کارهای عملیاتی آغاز شده است و در مقاطع مختلف کار هستند، گفتنی است اکنون پروژه گلشهر زنجان حدود ۵۰ درصد، پروژه نگین خرم‌دره ۹۹ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

انتهای پیام
captcha