برنامه‌های علمی و فرهنگی مساجد را باید توسعه داد
کد خبر: 4079200
تاریخ انتشار : ۲۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۲

برنامه‌های علمی و فرهنگی مساجد را باید توسعه داد

امام جمعه ملایر گفت: مساجد را باید از نظر برنامه‌های علمی، فرهنگی و مذهبی و تربیتی و.... باید تقویت کرد و توسعه داد.

محمدباقر برقراری امام‌جمعه ملایربه گزارش ایکنا از همدان، حجت‌الاسلام محمدباقر برقراری  امروز  28 مرداد ماه در خطبه‌های عبادی، سیاسی نماز جمعه ملایر اظهار کرد: امام حسین(ع) در خطبه خود در روز عاشورا دشمنان و کسانی را که در برابر ایشان لشکر کشی کرده بودند موعظه کردند لذا موعظه بسیار مفید است.

وی با بیان اینکه کتب درسی ما خالی از مبانی اهل بیت است، افزود: حتی در برنامه‌های فرهنگی و فیلم ‌ها نیز  بحث مهم موعظه و مبانی اهل بیت و موعظه یا خالی است و یا بسیار کمرنگ است.

امام جمعه ملایر بی‌انصافی را یکی از اوصاف دشمنان امام حسین(ع) در کربلا دانست و افزود: اگر در وجود انسان انصاف نباشد به یک موجود خطرناک تبدیل می‌شود که حتی به امام معصوم رحم نمی‌کند، یکی از موارد انصاف،  انصاف با خدا است، اگر انصاف داشته باشیم باید شاکر خداوند بود و درباره خدا منصفانه قضاوت کرد.

برقراری به مناسبت‌های تاریخی اشاره کرد و افزود: 28 مرداد سالروز آتش سوزی سینمای رکس آبادان است که این اقدام توسط نیروهای پهلوی انجام شد و هدف آنها مخدوش کردن چهره نیروهای انقلاب بود و این توطئه دیر زمان دشمن است که از همه ابزارها استفاده می‌کنند تا چهره نظم اسلامی و ولایت مداران در عرصه داخلی و بین المللی به عنوان یک چهره تند رو و خشن معرفی کنند. تندروتر از دشمنان انقلاب وجود ندارد و فراموش نکردیم که منافقین چه رفتارهایی در دوران انقلاب به ملت و مردم داشته‌اند.

امام جمعه ملایر همچنین به روز جهانی مسجد اشاره کرد و گفت:  مساجد خانه خدا در روی زمین هستند، اولین و آخرین  پایگاه اجتماعی پیامبر اکرم(ص) مسجد بود. مسجد کارکرد جهانی و پتانسیل و ظرفیت بالایی دارد. ائمه جماعات، هیئت امنای مسجد باید ظرفیتهای مسجد را به فعلیت برسانند.

وی مسجد را دژ مستحکم در برابر هجمه‌های فرهنگی و ابتذال دانست و افزود: مساجد را باید از نظر برنامه‌های علمی، فرهنگی و مذهبی و تربیتی و.... باید تقویت کرد و توسعه داد و هیات امنای مساجد نباید تنها به خواندن نماز در مساجد اکتفا کنند.

وی بیان کرد: این روزها جهش‌های خوبی در مساجد صورت گرفته اما این کافی نیست و باید بیش از پیش از ظرفیت‌های مساجد مانند دوران دفاع مقدس استفاده شود.

امام جمعه ملایر خطاب به هیات امنا و ائمه مساجد بر ایجاد پایگاه و منطقه فرهنگی در مساجد اضافه کرد: عقد زوج‌های جوان، برنامه‌های فرهنگی و تربیتی برای کودکان و نوجوانان، برنامه‌های تشویقی و... باید در مساجد صورت گیرد و مساجد پاتوق کودکان و دورهمی‌های فرهنگی و مذهبی باشد.

وی خطاب به مسئولان بر ساخت مسجد در شهرک‌ها و مناطق مسکونی فاقد مسجد گفت: قبل از هر چیز باید ساخت مسجد در اولویت باشد و در این زمینه با کمک‌های خیرین مساجد ساخته و یا تکمیل و تجهیز شوند.

برقراری همچنین به 25 محرم الحرام سالروز شهادت امام سجاد(ع) اشاره کرد و گفت: ایشان با قرآن و دعا و مجلس عزای امام حسین(ع) و گریه بر سیدالشهدا از نو جامعه نبوی و مدنی را بنا نهاد و فرمود من نا امید نشدم و امروز نیز ما باید با  ابرازهای دینی و معنوی نا امید نشده و جلوی سیلاب تهاجم فرهنگی دشمن را بگیریم.

وی به حمله جوان 24 ساله آمریکایی به سلمان رشدی نویسنده کتاب آیات شیطانی اشاره کرد و افزود: با همه مراقبت و حفاظتی که از سلمان  رشدی می‌شد دیدیم که تیری که امام راحل در چله گذاشته بود به هدف نشست و این یک هشدار برای قاتلان سردار سلیمانی است که روزی در دام انتقام گرفتار خواهند شد.

وی در ادامه با اشاره به مذاکرات وین که این مذاکرات در کانون جنگ اراده ها و روایت ها است و مردم به دنبال نتیجه مذاکرات هستند، افزود:  کشورهای غربی و آمریکا انتظار داشتند که با پایان یافتن مذاکرات، متن پیشنهادی خود را به عنوان متن نهایی به ایران تحمیل کنند.

برقراری ادامه داد: تیم مذاکره کننده ایران با درایت و تیزهوشی تمام، خواستار بررسی جوانب در تهران و مشورت با کارشناسان شدند تا بر اساس تامین منافع و خواسته‌های کشور تصمیم بگیرند.

وی با تاکید بر اینکه آمریکا و کشورهای غربی به این توافق نیاز دارند، افزود: کشورهای غربی با فضاسازی به دنبال متقاعد کردن ایران برای قبول این پیش‌نویس به عنوان متن نهایی هستند.

برقراری اراده سیاسی غرب در تمکین در برابر اراده ملت ایران را یکی از موانع بزرگ توافق نهایی دانست، افزود: انعطاف شفاهی آمریکا کافی نیست بلکه باید کتبا تضمین بدهد.

امام جمعه ملایر با تاکید بر اینکه دوران قول و تضمین جان کری گذشته است، بیان کرد: ملت ایران هیچ وقت آن خبط و خطا را تکرار نمی‌کند چرا که دوران آزمون و خطا گذشته است. مسئولان از طرف ملت ایران اجازه ندارند متن اتحادیه اروپا را به عنوان متن نهایی قبول کنند، این متن باید منافع ایران را تامین کند وگرنه متن تحمیلی قبول نخواهد شد.

برقراری در بخش دیگری از وضعیت نامناسب و فرهنگی فضاهای تفریحی و پارک های ملایر در روزهای پنج شنبه و جمعه انتقاد کرد و افزود: این زیبنده شهرستان ملایر شهر 1100 شهید نیست که عده‌ای با پوشش‌های بسیار زننده و نا مناسب و سگ گردانی رفت و آمد می‌کنند و به اعتقادات و شعور مردم توهین کنند.

وی با بیان اینکه فضای فرهنگی شهر باید نماد غیرت، فرهنگ اسلام ناب و فرهنگ شیعی باقی بماند خواستار برخورد جدی مسئولان قضایی و فرهنگی شهرستان ملایر با این موارد شد و افزود: نباید اجازه دهند فضای نورانی شهر توسط عده ای به فساد و لجن کشیده شود چرا که این رفتارا توسط این افراد پشت کردن به خون شهدا، اعتقادات و ارزش‌ها و فرهنگ  ناب اسلامی است.

 

انتهای پیام
captcha