وزیر کشور علت درگیری مرزی با طالبان را تشریح کرد
کد خبر: 4079451
تاریخ انتشار : ۲۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۹

وزیر کشور علت درگیری مرزی با طالبان را تشریح کرد

وحیدی در مورد درگیری‌های مرزی با طالبان گفت: تا حالا پنج تا شش مورد تیراندازی از سوی مرزبانان طالبان داشتیم که این مسئله هم به دلیل توجیه نبودن مرزبانان طالبان است.

به گزارش ایکنا، فارس نوشت: احمد وحیداحمد وحیدی وزیر کشوری وزیر کشور در نشست خبری امروز شنبه 29 مرداد، در مورد بازارچه‌های مرزی و ساماندهی کولبران گفت: بازارچه‌های مرزی جزو موضوعات قابل‌توجه دولت است، چراکه باعث تعاملات اقتصادی با کشورهای همجوار می شود، لذا اهمیت زیادی دارد و در دولت تلاش کردیم بازارچه‌های مرزی فعال شود.

وی افزود: برخی از این بازارچه‌ها به خواست کشورهای مقابل فعالیتش متوقف شده که برای رفع آن تلاش می کنیم.

ساماندهی کولبران

وزیر کشور در مورد ساماندهی کولبران گفت: آیین نامه مفصلی با کمک وزارتخانه ذی‌ربط طرح شده که نیاز به مجوزهایی داشت که ان‌شاءالله این موضوع هم حل خواهد شد و به دنبال این هستیم تا کولبران به اندازه مشخصی بتوانند کالا حمل و نقل کنند.

وزیر کشور در پاسخ به سوالی در رابطه با لایحه جامع انتخابات گفت: دولت قبل برای موضوع انتخابات لایحه‌ای داشته و مجلس نیز طرحی برای آن ارائه کرده است. لایحه دولت نیاز به نقاط تکمیلی دارد و مبنای ما در این رسیدگی، سیاست‌های کلی انتخابات است که این لایحه باید بر آن منطبق باشد. این مسائل چندین سال است بر زمین مانده‌اند بنابراین یکی از مسائل جدی ما تهیه این لایحه است.

پوشش سه انتخابات در لایحه جامع

وی با تاکید بر اینکه این لایحه جامع هر سه نوع انتخابات را در برمی‌گیرد، بیان کرد: تلاش ما بر این است که هر سه انتخابات یعنی ریاست‌جمهوری، مجلس و خبرگان در این لایحه تعریف شود.

وحیدی اضافه کرد: البته ممکن است از آنجا که انتخابات مجلس خبرگان بر اساس قانون اساسی بر عهده خود مجلس خبرگان است در این لایحه کمرنگ باشد اما به طور کلی در این لایحه هر سه انتخابات را پوشش می‌دهیم لذا با پیچیدگی خاصی مواجه هستیم تا بتوانیم سیاست‌های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه انتخابات را اعمال کنیم.

وزیر کشور گفت: امید است بتوانیم به سرعت لایحه جامع انتخابات را آماده کنیم؛ البته این لایحه نهایتاً به کمیسیون‌های دولت خواهد رفت تا پس از تصویب در هیئت دولت به مجلس ارسال شود. این موضوع یکی از اقدامات مداوم ما در معاونت سیاسی وزارت کشور است.

علت درگیری مرزی با طالبان

وی در مورد درگیری‌های مرزی با طالبان گفت: تا حالا پنج تا شش مورد تیراندازی از سوی مرزبانان طالبان داشتیم که این مسئله هم به دلیل توجیه نبودن مرزبانان طالبان است و هربار هم با تماس با کابل حل شده و شکل جدی پیدا نکرده است. در مرزها نیز در تلاش هستیم حساسیت مضاعف درست نشود و امیدواریم که موضوع مدیریت و کنترل شود.

وحیدی با اشاره به اینکه مسائل مذکور حقوقی هستند و مسیر مشخصی دارند، افزود: روش رسیدگی به ابهامات مرزی مشخص است، اگر لازم باشد مقامات سیاسی در سطوح بالاتر گفتگو می‌کنند و این نکات به مقامات طالبانی مکرراً یادآوری شده است.

وزیر کشور ادامه داد: تلاش ما بر این است که حساسیت زیادی در مرزها ایجاد نشود و بارها این موضوع به مرزبانان یادآوری شده است. امیدواریم که این موارد پس از این تکرار نشوند اما نیروهای مرزی ما برای مدیریت و کنترل شرایط در مرزها حضور دارند.

وی در پاسخ به سوالی درباره مشخص کردن خطوط مرزی، گفت: ستاد کل نیروهای مسلح موظف شده است طرح انسداد کامل مرزی را تهیه کند. بعضی ابهامات که از طرف سایرین ممکن است، در مرز کشور وجود داشته باشد، پیگیری می‌شود.

وحیدی عنوان کرد: ممکن است گاهی خط مرزی با دیوار فاصله داشته باشد و همه جا لازم نیست فنس مرزی روی نقطه مرز باشد. بعضی تصور می‌کنند که دیوار کشیده شده به عنوان مرز محسوب می‌شود، این اشتباهات غیر قابل قبول است. اما با این وجود اگر لازم باشد در برنامه انسداد مرزی بار دیگر این موضوع مد نظر قرار خواهد گرفت.

ضرورت مرزبندی با فتنه‌گران

وی در مورد مشخص شدن مرزبندی با فتنه‌گران گفت: این موضوع جدی است تا گروه‌های سیاسی که می‌خواهند قانونی عمل کنند، باید در چارچوب قانون عمل کنند. برخی این ارزش ها را ولو اندک رعایت نمی‌کنند و طبیعی است که گروه‌های سیاسی که می‌خواهند در چارچوب قانون عمل کنند، باید در اینگونه حوادث مرزبندی مشخصی داشته باشند که غالبا هم همینطور است.

وزیر کشور در مورد تجمعات صنفی گفت: تجمعات صنفی باید با اخذ مجوز باشد و اینکه با خواسته‌های طبیعی صنوف مواجه هستیم مشکلی نیست اما مشکل عمده، موج سواری بر اعتراضات صنوف است که عده‌ای سعی دارند جهت و خواسته اعتراضات صنوف را تغییر دهند. این تجمعات گاهی موجب کندی عبور و مرور می‌شود و منطقی است این تجمعات پس از اخذ مجوز انجام شود تا مردم دیگر درگیر این مشکلات نباشند.

وی با بیان اینکه هنوز روی این مساله به طور جدی ورود نکرده‌ایم، گفت: باید ببینیم با چه شرایطی این امر شدنی است چون هم مکان باید پاسخگوی این نیاز باشد و در شهرهای بزرگ مانند تهران باید بیش از یک مکان در نظر گرفته شود.

وحیدی در مورد اقدامات تروریستی در محرم گفت: در این ایام اقداماتی صورت گرفت که با تسلط نیروهای امنیتی جلوی آن گرفته شد. البته برای بار اول نیست و این اقدامات هم به کمک ضدانقلاب انجام می شود.

انتهای پیام
captcha