ظلم‌پذیری تیغ ظالمان را تیزتر می‌کند
کد خبر: 4081240
تاریخ انتشار : ۰۶ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۸:۱۷

ظلم‌پذیری تیغ ظالمان را تیزتر می‌کند

مدرس حوزه علمیه لرستان با بیان اینکه انسان اگر طالب حق خود است باید جدیت، اراده و ایستادگی داشته باشد، گفت: نتیجه ظلم‌پذیری این است که تیغ ظالمان تیزتر می‌شود، در حالی‌ که انسان مؤمن نباید هرگز زیر بار ظلم برود.

حجت‌الاسلام سیدنواب موسوی، مدرس حوزه علمیه لرستانحجت‌الاسلام سیدنواب موسوی، مدرس حوزه علمیه لرستان در گفت‌وگو با ایکنا از لرستان، با شرح فرازی از خطبه بیست و نهم نهج‌البلاغه «أَيُّهَا النَّاسُ الْمُجْتَمِعَةُ أَبْدَانُهُمْ الْمُخْتَلِفَةُ أَهْوَاؤُهُمْ، كَلَامُكُمْ يُوهِي الصُّمَّ الصِّلَابَ وَ فِعْلُكُمْ يُطْمِعُ فِيكُمُ الْأَعْدَاءَ؛ تَقُولُونَ‏ فِي الْمَجَالِسِ كَيْتَ وَ كَيْتَ، فَإِذَا جَاءَ الْقِتَالُ قُلْتُمْ حِيدِي حَيَادِ. مَا عَزَّتْ دَعْوَةُ مَنْ دَعَاكُمْ وَ لَا اسْتَرَاحَ قَلْبُ مَنْ قَاسَاكُمْ، أَعَالِيلُ بِأَضَالِيلَ وَ سَأَلْتُمُونِي التَّطْوِيلَ دِفَاعَ ذِي الدَّيْنِ الْمَطُولِ. لَا يَمْنَعُ الضَّيْمَ الذَّلِيلُ وَ لَا يُدْرَكُ الْحَقُّ إِلَّا بِالْجِدِّ. أَيَّ دَارٍ بَعْدَ دَارِكُمْ تَمْنَعُونَ وَ مَعَ أَيِّ إِمَامٍ بَعْدِي تُقَاتِلُونَ»، اظهار کرد: زمان بیان این خطبه بعد از ماجرای صفین است، چراکه معاویه تلاش می‌کرد و می‌کوشید به مردم فشارهایی وارد کند تا مردم اطراف امام علی(ع) را خالی کند به همین خاطر عملیات روانی و کارهایی انجام می‌داد که رعب اجتماعی ایجاد کند.

وی با بیان اینکه معاویه در یک اقدام عوامل خود را با سه هزار نفر به کوفه فرستاد تا طرفداران و محبان امام علی(ع) را به قتل برسانند، افزود: در این احوالات امام علی(ع) در این خطبه خطاب به کسانی که حرف و عملشان یکسان نیست می‌فرماید: شما در اجتماعات می‌نشینید و ادعا می‌کنید اما وقتی روز مقابله و جهاد می‌آید از دور به دشمن و جنگ نگاه می‌کنید و شما مرد این کار نیستید.

مدرس حوزه علمیه لرستان با تأکید بر اینکه کسانی که چیزهایی می‌گویند ولی نمی‌توانند آن را عملیاتی کنند و باور عملی ندارند، این کار آنان شبیه نفاق دارد، گفت: نشستن و ادعا کردن بدون عمل معنا ندارد.

وی افزود: همچنین امام علی(ع) در این خطبه می‌فرماید: حتی با دشمنی که پشت دیوار می‌آید مقابله نمی‌کنید و گاهاً بهانه می‌آورید، شروع به عذرتراشی می‌کنید، بهانه واهی می‌آورید و توجیهات شما نامعقول است.

موسوی با تأکید بر اینکه اگر کسی توان پرداخت دیون خود به مال دیگران را دارد ولی آن را نمی‌پردازد به لحاظ شرعی می‌توان چنین فردی را عقوبت کرد، افزود: کسانی که با وجود توانایی در دفاع از جان، مال، ناموس و حیثیت اجتماعی خود، کوتاهی می‌کنند دچار عقوبت می‌شوند.

این کارشناس مذهبی با تأکید بر اینکه انسان ذلیل نمی‌تواند در مقابل ظلم بایستد و وظیفه انسان در برابر ظلم ایستادگی است، گفت: نتیجه ظلم‌پذیری این است که شمشیر و تیغ ظالمان تیزتر می‌شود، در حالی‌ که انسان مؤمن نباید هرگز زیر بار ظلم برود.

وی با بیان اینکه انسان اگر طالب حق خود است باید جدیت، اراده و ایستادگی داشته باشد، افزود: حق ما این است که به رشد و تعالی در ابعاد مختلف برسیم اما انسان بدون تلاش و اراده قوی نمی‌تواند به حق خود برسد.

موسوی بیان کرد: امام علی(ع) به علت دوری و عذرتراشی مردم کوفه از جهاد و تبعیت از ولی زمان خود اشاره می‌کند، چراکه مردم در آن زمان به رفاه نسبی رسیده بودند و از طرفی فضای کوفه با تبلیغات معاویه منافقانه شده بود.

انتهای پیام
captcha