واقعیت حضور روحانیون در بانک‌ها
کد خبر: 4081520
تاریخ انتشار : ۰۷ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۴

واقعیت حضور روحانیون در بانک‌ها

جریان‌‌سازی‌های اخیر درباره حضور ناظران شرعی در بانک‌ها به شکلی هدایت می‌شود که عموم مخاطبان تصور می‌کنند از این به بعد بناست در هریک از شعب بانکی یک روحانی حضور داشته باشد.

واقعیت حضور روحانیون در بانک‌ها

بهمن سال گذشته بود که موضوع به‌کارگیری ناظران شرعی در بانک‌های کشور از سوی علی صالح‌آبادی، رئیس کل بانک مرکزی طرح شد. طبق این طرح قرار است ناظر شرعی در کمیته تطبیق بانک‌ها به منظور اجرا و نظارت بر مصوبات شورای فقهی به‌کار گرفته شود.

از آنجا که نظام بانکدارای مبتنی بر بانکداری بدون رباست، این نوع بانکداری ایجاب می‌کند، بانک‌ها مطابق با قانون و شرع تأمین مالی انجام دهند. برای انتخاب ناظران شرعی، ابتدا متقاضیان باید دوره‌های آموزشی احکام فقهی بانکداری و عملکرد نظام بانکی را طی کرده و سپس در آزمون شرکت کنند و در صورت موفقیت در این آزمون، بانک مرکزی از میان پذیرفته‌شدگان ناظران شرعی را انتخاب می‌کند و این ناظران تحت نظر معاونت نظارت بانک مرکزی عمل خواهند کرد.

طبق ابلاغیه‌ها تمام نظرات ناظران شرعی لازم الاجراست و در صورت کوتاهی بانک‌ها، با بانک خاطی برخورد خواهد شد.

واقعیت حضور 20 هزار روحانی در بانک‌ها!

اخیراً به استناد سخنان حجت‌الاسلام والمسلمین مصباحی‌مقدم، رئیس شورای فقهی بانک مرکزی درباره ناظران شرعی، در فضای مجازی مطالبی مبنی بر اینکه ۲۰ هزار روحانی در ۲۰ هزار شعبه بانکی به‌کار گرفته می‌شوند، دست به دست می‌شود که این ادعا با واکنش مصطفی قمری‌وفا، سخنگوی بانک مرکزی مواجه شده است. قمری‌وفا در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: «براساس مصوبه شورای فقهی بانک مرکزی، در هر بانک یا مؤسسه اعتباری، یک نفر به عنوان مسئول نظارت شرعی در کمیته تطبیق حضور خواهد داشت تا به عنوان عضوی از اعضای کمیته مذکور، انطباق عملکرد آن بانک و موسسه اعتباری با ضوابط و مقررات شرعی را کنترل نماید.»

او تأکید کرد که برخی ادعا‌های مطرح شده مبنی بر حضور ناظران شرعی در تمامی شعب بانک‌ها به هیچ وجه صحت ندارد. همچنین برخلاف ادعا‌های مطرح شده، ناظران شرعی به هیچ‌وجه منحصر به روحانیون نیست و همه متخصصان صاحب صلاحیت در حوزه بانکداری اسلامی (حوزوی یا دانشگاهی)، پس از اخذ گواهینامه حرفه‌ای مربوطه می‌توانند با انتخاب بانک یا موسسه اعتباری و تایید شورای فقهی بانک مرکزی، به عنوان ناظر شرعی در کمیته تطبیق حضور داشته باشند.

انتخاب ناظر شرعی 9 بانک

حجت‌الاسلام مصباحی‌مقدم، رئیس شورای فقهی بانک مرکزی در گفت‌وگو با ایکنا، ادعای به کارگیری ۲۰ هزار ناظر شرعی در ۲۰ هزار شعبه بانکی را تکذیب کرد و گفت: این موضوع را کاملاً را رد می‌کند و اصلاً صحت ندارد و فقط نوعی فضاسازی رسانه‌ای است. قرار است فقط در هر بانک یک ناظر شرعی حضور پیدا کند نه در هر شعبه و تاکنون برای ۹ بانک ناظر شرعی از ناحیه مدیران عامل بانک‌ها معرفی و مورد تأیید قرار گرفته‌اند.

وی گفت: منظور ما از بانک تمام شعب بانکی نیست و اینکه ناظران شرعی در تمام شعب بانکی مستقر شوند اصلاً صحت ندارد. بلکه ما به طور کلی ۳۶ بانک در کشور داریم که نهایتاً ۳۶ ناظر شرعی در آن مستقر خواهد شد و تا اکنون هم حضور ناظران شرعی در ۹ بانکی قطعی شده است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به ویژگی‌های ناظران شرعی تأکید کرد: ناظران شرعی باید دارای مدرک دکتری یا تحصیلات حوزوی در حوزه بانکداری و رشته اقتصاد باشند و علاوه بر آن باید بر مسائل شرعی و فقهی هم مسلط باشند و لزوما هم نباید روحانی باشند.

 

انتهای پیام
captcha