فعالیت‌های آموزش و پرورش رنگ و بوی تربیتی به خود می‌گیرد
کد خبر: 4083502
تاریخ انتشار : ۱۴ شهريور ۱۴۰۱ - ۲۰:۳۹
معاون وزیر آموزش و پرورش:

فعالیت‌های آموزش و پرورش رنگ و بوی تربیتی به خود می‌گیرد

معاون تربیت‌بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش گفت: مبتنی بر سند تحول بنیادین، تمام فعالیت‌های آموزش و پرورش باید رنگ و بوی تربیتی به خود بگیرد تا دانش‌آموز از محل اجرای این برنامه‌ها، تجربیات تربیتی را کسب کند.

صادق ستاری فرد

به گزارش ایکنا، به نقل از روابط عمومی معاونت تربیت‌بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش، صادق ستاری فرد، معاون تربیت‌بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش در نشست مشترک معاونان تربیت‌بدنی و سلامت و رؤسای هیئت‌های ورزشی زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی استان‌های منتخب در راستای اجرای طرح شهید طوقانی، ضمن خدا قوت به معاونان تربیت‌بدنی و سلامت استان‌ها، اظهار کرد: در طرح شهید سلیمانی یک نهضتی را بر مبنای ایجاد ۲۱۰۰ فضای ورزشی درون مدرسه‌ای آغاز کردیم؛ تأمین منابع جذب مشارکت خیرین باعث شد کار بزرگی در طول تاریخ تعلیم و تربیت و زیرساخت‌های ورزشی ایجاد شود که در این راستا ۸۰۵ فضا در چهار ماه ایجاد شد.

وی افزود: این کار را فقط یک معلم می‌تواند انجام دهد که روحیه ایثارگری و ازخودگذشتگی دارد و عمر خود را وقف تعلیم و تربیت کرده است. در طرح شهید خرازی نیز عنوان شد مجموعه‌های آموزش و پرورش در روزهای ۵ شنبه و جمعه در اختیار مردم قرار گیرد. این دو طرح در سند تحول دولت نیز مورد تأکید است. در اجرای هر دو طرح نیز حوزه تربیت‌بدنی سربلند بیرون آمد که نتیجه تلاش شما دوستان است.

معاون وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: در اجرای طرح‌ها و برنامه‌ها باید کار را مشارکتی پیش ببریم و از نظرات و راهکارهای دوستان همچنین دانش علمی همکاران استفاده کنیم‌.

ستاری فرد اشاره کرد: اجرای طرح شهید طوقانی در صبحگاه مدارس ابتدایی و نام‌گذاری طرح‌های حوزه تربیت‌بدنی به نام شهدا برای ما برکت داشت برای مثال در طرح شهید هادی، ۱۴۰ هزار فرهنگی در مسابقات فرهنگیان شرکت کردند. در مسابقات دانش‌آموزی تحت عنوان طرح شهید شمسی‌پور، ۱۵ رشته ورزشی برگزار شد که رشته‌های پایه و مدال‌آور بودند. این شهدا به کار ما برکت دادند و با مجاهدت شما عزیزان کار به بهترین شکل ممکن پیش می‌رود.

وی افزود: شب گذشته با حضور وزیر آموزش و پرورش و در منزل شهید طوقانی کسب اجازه کردیم، این طرح را به نام این شهید مزین کنیم. در کنار موضوع ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و زنده نگه‌داشتن یاد شهدا با اجرای طرح شهید طوقانی به دنبال حفظ و احیای ارزش‌های ملی مذهبی و فرهنگ عمومی کشور هستیم.

وی اضافه کرد: مبتنی بر سند تحول بنیادین، آموزش و پرورش این وظیفه را برعهده دارد که نسبت به کسب شایستگی‌های عمومی دانش‌آموزان، انتقال مفاهیم ارزشی و ارزش‌های هویت‌بخش، ملی و انقلابی اقدام کند.

معاون تربیت‌بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش گفت: مبتنی بر سند تحول بنیادین، تمام فعالیت‌های آموزش و پرورش باید رنگ و بوی تربیتی به خود بگیرد و از محل اجرای این برنامه‌ها دانش‌آموز تجربیات تربیتی را کسب کند.

ستاری فرد ادامه داد: همکاری ما با فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای مورد توجه سند تحول بنیادین است تا آموزش و پرورش عوامل سهیم و مؤثر در تعلیم و تربیت را شناسایی کند و به کار بگیرد که در این صورت توفیقات زیادی کسب می‌شود.

ستاری فرد بیان کرد: نیاز است از ظرفیت سایر دستگاه‌ها در اجرای برنامه‌ها به بهترین شکل ممکن استفاده کنیم؛ این طرح یا اجرای ورزش زورخانه‌ای در مدارس می‌تواند به تحقق ساحت زیستی بدنی، ساحت زیباشناختی و هنری و تحقق ساحت اعتقادی، عبادی و اخلاقی کمک کند. کمتر برنامه‌ای داریم که سه ساحت سند را دربرداشته باشد.

معاون وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: تربیت تمام ساحتی، سیاست دولت و آموزش و پرورش و تکلیف سند است. اجرای این طرح با تحقق اهداف این سه ساحت می‌تواند به تربیت تمام ساحتی دانش‌آموز کمک کند.

وی اضافه کرد: ورزش ابزار هویت‌بخش یک محیط تربیتی است ورزش زورخانه‌ای دارای یک ریشه کهن و فرهنگ بومی ـ مذهبی قوی است؛ این فرهنگ ملی و مذهبی در این سال‌ها دستخوش چالش‌های جدی است لذا نیاز است نهادهای متولی فرهنگ‌ساز در کشور از جمله آموزش و پرورش در راستای احیای این فرهنگ عمومی گام بردارند.

ستاری فرد تأکید کرد: آموزش و پرورش از این فرصت به عنوان مدرسه کانون محله و یا از این تهدید به عنوان حضور رشته‌های نوپدید در عرصه فرهنگی ـ اجتماعی کشور استفاده کند تا بتواند نسبت به احیای این ورزش بومی قدم بردارد.

وی تصریح کرد: زیربناهای سجایای اخلاقی در جامعه ورزش پهلوانی است. اجرای این طرح در راستای توسعه جوانمردی، فتوت، بزرگ‌منشی و اقتدا به مولای ورزشکاران و پهلوانان امیرالمؤمنین علی (ع) است که با توجه به شروع کار مدارس در صبحگاه، این طرح با اجرای ورزش باستانی و زورخانه‌ای که با بسم‌الله شروع و با دعا ختم می‌شود، آثار تربیتی برای دانش‌آموزان به همراه دارد.

معاون وزیر ادامه داد: ذائقه جوانان امروز ما در عرصه ورزش دچار تغییرات جدی شده است؛ رشته‌های ورزشی وجود دارد که سنخیتی با نظام فرهنگی کشور ندارند یا سلامت جوانان را تهدید می‌کنند لذا حکمرانی کشور مکلف است از فرهنگ غنی بومی، ملی و ارزش‌های دینی خود صیانت کند که این صیانت برای نهادهای حاکمیتی یک تکلیف است.

ستاری فرد بیان کرد: آموزش و پرورش نمی‌تواند نسبت به این تغییرات بی‌توجه باشد لذا اجرای این طرح حائز اهمیت است؛ این طرح از جهت احیای فرهنگ عمومی کشور و اعتلای ارزش ملی و مذهبی کشور می‌تواند مؤثر باشد.

وی ادامه داد: اجرای این طرح را از شهرهای مذهبی و دارای غنای فرهنگی شروع کردیم؛ اصفهان، یزد، مشهد، فارس، قم، شهر تهران و شهرستان‌های استان تهران از جمله این شهرهاست. امیدوارم با شناختی که از همکارانم دارم، این طرح در راستای کسب شایستگی‌های فرهنگی و عمومی دانش‌آموزان به‌خوبی اجرا شود.

معاون تربیت‌بدنی و سلامت با اشاره به تأکید وزیر آموزش و پرورش درباره احیا و تقویت فعالیت‌ها، گفت: این رشته باید با گفتمان‌سازی احیا و با اقدام جدی و مجاهدانه تقویت شود تا ورزش زورخانه‌ای به‌روزهای اوج خود برگردد و فرهنگ ایرانی ـ اسلامی تقویت شود.

انتهای پیام
captcha