پیاده‌روی اربعین یکی از ناب‌ترین سبک و آداب زیارتی است + عکس
کد خبر: 4083803
تاریخ انتشار : ۱۶ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۹

پیاده‌روی اربعین یکی از ناب‌ترین سبک و آداب زیارتی است + عکس

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه بزرگترین توفیق و ارزش، ارج نهادن و برپایی مجلس سوگواری حضرت اباعبدالله‌الحسین(ع) و عزاداری در وصف سیره شخصیتی اصحاب و یاران ایشان است، گفت: مراسم پیاده‌روی اربعین سید و سالار شهیدان یکی از ناب‌ترین سبک و آداب زیارتی است.

حجت‌الاسلام والمسلین محمدرضا عاشوریبه گزارش ایکنا از بوشهر، حجت‌الاسلام والمسلین محمدرضا عاشوری، استاد حوزه و دانشگاه، در مراسم عزاداری سیدالشهدا(ع) که شامگاه، ۱۵ شهریورماه، در محل پایگاه مقاومت بسیج حضرت روح‌الله(ره) محله ملاصدرا منطقه ۱ شهر بوشهر برگزار شد، اظهار کرد: اسلام ناب محمدی(ص) هم دین تکلیف است و هم دین تشخیص؛ یعنی هر چیز در دایره سیطره الهی دارای حریم و حرمتی است، که در دستورات دینی و سبک زندگی توحیدی و به‌وسیله پیامبر اکرم حضرت محمد(ص) و اهل‌بیت(ع) به‌عنوان خاندان ایشان برای مؤمنین ابلاغ و برشمرده شده است. بنابراین دستورات خداوند عالمانه و حكيمانه است.

حجت‌الاسلام عاشوری با بیان اینکه بزرگترین توفیق و ارزش، ارج نهادن و برپایی مجلس سوگواری حضرت اباعبدالله‌الحسین(ع) و عزاداری در وصف سیره شخصیتی اصحاب و یاران ایشان است، افزود: مراسم پیاده‌روی اربعین سید و سالار شهیدان یکی از ناب‌ترین سبک و آداب زیارتی هست که بارزترین مصداق برای حفظ حرمت رسول‌الله(ص) از ناحیه مسلمانان و مؤمنین محسوب می‌شود.

سه نشانه تجلی کمال و جلال شخصیتی 

این کارشناس دینی، خوش اخلاقی، فرو بردن خشم و فرو بستن چشم از گناه را سه نشانه تجلی کمال و جلال شخصیتی دانست و بیان کرد: علاقه به كسب رضايت ديگران به هر قيمتى یکی از اموری است كه انسان را گرفتار مکافات دنیوی مى‌كند لذا پروردگار متعال هم «غَفُورٌ رَحِيمٌ» است و هم «فَرَضَ اللَّهُ لَكُمْ تَحِلَّةَ أَيْمانِكُمْ» است، یعنی راه را براى آينده باز مى‌كند. بنابراین خشنودى خدا بر خشنودى ديگران مُقدم‌تر است و تمامی راه‌های نیکو و خیرخواهانه در این دنیا و به خصوص برای کسانی که ایمان آورده‌اند و اهل انجام عمل صالح هستند، به دروازه و صراط قرآن و صراط رستگاری ختم‌ می‌شود. همان‌طور که ايمان‌، تقوا، شفاعت‌ و جهاد، راه سعادت و رستگارى است. 

ائمه‌هدی(ع) تحت تربيت الهى هستند 

استاد حوزه و دانشگاه با عنوان این مطلب که بالاترین مستحب در این دنیا برپایی مجلس سیدالشهدا و گریه و عزاداری بر مقام ایشان است، گفت: همراهی با اهداف آرمانی و رسالت حضرت امام حسین(ع) راهی گرانبها و بهشتی است که به صراط مستقیم الهی ختم می‌شود و همچنین نیز خیمه‌گاه حسینی مجلس و محفل شفاعت و کرامت است. بدان علت که انبیا و ائمه‌هدی(ع) تحت تربيت الهى هستند. 

وسيله‌ اتصال به حضرت ستارالعیوب در کلام امیرالمؤمنین(ع)

حجت‌الاسلام عاشوری با بیان حدیثی از حضرت علی(ع) که در خطبه ۱۱۰ نهج‌البلاغه می‌فرماید «بهترين وسيله‌اى كه مى‌توان با آن به خدا نزديک شد، ايمان به خداوند و پيامبرش و جهاد در راه او و كلمه‌ اخلاص و اقامه‌ نماز و پرداخت زكات و روزه گرفتن ماه رمضان و حج و عمره و صله‌ رحم و انفاق‌هاى پنهانى و آشكار و كارهاى نيك است»، اظهار کرد: اهل‌بيت عصمت و طهارت(ع) «هم العروة الوثقى والوسيلة الى اللّه» یعنی اینکه در واقع همان ريسمان محكم و وسيله‌ى تقرب به خداوند هستند. پس در‌می‌یابیم که انجام طاعت و ترک گناه و پرهیز از معصیت موجب رسیدن به فلاح و رستگاری می‌شود و نیز كارهاى خير، هم زمينه و وسيله‌ سعادتند.

یادآور می‌شود، عزاداران حسینی در پایان این مجلس مذهبی با نوای کربلایی‌ عادل عباسیان، مداح اهل‌بیت(ع)، به‌مناسبت شهادت حضرت زینب‌کبری(س) به سوگواری و سینه‌زنی پرداختند. 

خبرنگار: حامد فکوری 

انتهای پیام
captcha