ضرورت توجه زوار اربعین به حفظ حرمت اسما متبرکه
کد خبر: 4084041
تاریخ انتشار : ۱۸ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۲
داود اناری در گفت‌وگو با ایکنا تبیین کرد؛

ضرورت توجه زوار اربعین به حفظ حرمت اسما متبرکه

یک فعال فرهنگی گفت: در سفر اربعین هموطنانی که به زیارت حرم امام حسین(ع) مشرف می‌شوند، مراقب باشند که حرمت اسما متبرکه را حفظ کنند.

زوار اربعین حسینی

به گزارش ایکنا، هر فرهنگ و تمدنی برای حفظ و بقای خود، نیازمند گسترش هنجارها و ارزش‌ها، به ویژه در عرصه اجتماع است. اربعین از این جهت هنجاری اسلامی است که موجب گسترش ارزش‌های اسلامی شده و می‌تواند به‌عنوان یک سنت همیشگی سالیانه در احیای هویت اسلامی و نفی هویت‌های ساختگی، کاملاً مؤثر باشد. در همین ارتباط مقام معظم رهبری می‌فرمایند: «این کسانی که این راه را طی کردند و این حرکت عاشقانه را و مؤمنانه را دارند انجام می‌دهند، واقعاً دارند حسنه‌ای را انجام می‌دهند. این یک شعار بزرگ است: «لَاتُحِلّوا شَعائِرَ الله» حرمت شعائر خدا را نگهدارید. این بلاشک جزو شعائر الله است. جا دارد که امثال بنده که محرومیم از این‌جور حرکت‌ها، عرض بکنیم که: «یَا لَیتَنَا کُنَّا مَعَکُم فَنَفُوزُ فَوزاً عَظِیماً؛ ای کاش با شما می‌بودیم و به فوز عظیم می‌رسیدیم.»

یکی از مهم‌ترین موارد قدرت‌نمایی و نقش‌آفرینی تشیع در صحنه بین‌المللی، خلق حماسه‌هایی نظیر راهپیمایی اربعین است. حماسه‌ای که قدرت تاریخ‌سازی دارد و همه تصورات هویتی از شیعه را در درون جوامع شیعی و بیرون آن دگرگون می‌کند. از طرف دیگر این نکته بسیار مهم است که زوار اربعین حسینی علاوه بر زیارت به حفظ اخلاقیات و همین‌طور نگه‌داشتن حرمت اسما متبرکه همت گمارند.

در همین راستا داود اناری، فعال فرهنگی در گفت‌وگو با ایکنا به تعریف اسما متبرکه پرداخت و اظهار کرد: اسامی خداوند متعال که در رأس آن‌ها نام مبارک الله است به‌علاوه اسامی معصومین(ع) و حضرت زینب(س) و قمر بنی‌هاشم(ع) و حضرت رقیه(س) که برای ما مقدس و دارای حرمت هستند را اسما متبرکه تلقی می‌کنیم. برخی از فقها معتقدند که این اسامی را بدون وضو نمی‌توان لمس کرد و یا در هر مکانی نمی‌توان این اسامی را قرار داد؛ به همین دلیل باید برای اسما متبرکه حرمت قائل شد.

اناری افزود: در سفر اربعین بهتر است دوستانی که به زیارت حرم امام حسین(ع) مشرف می‌شوند، نکاتی را رعایت کنند؛ البته این نکات برای یادآوری است و به این معنا نیست که هموطنان عزیز رعایت نمی‌کنند. اولین نکته‌ای که زائران باید به آن توجه داشته باشند گذرنامه جمهوری اسلامی ایران است که بر روی آن کلمه «الله» نقش بسته است و در صفحات آن نیز پرچم ایران که مزین به 22 «الله‌اکبر» و کلمه «الله»(مخفف «لا اله الا اللّه») هک شده است و ممکن برخی از مواقع غفلتی برای حفظ حرمت این نام صورت می‌گیرد و متأسفانه در برخی مواقع زیر دست‌وپا قرار می‌گیرد و یا کاغذ آن مچاله می‌شود و ... پس اولین نکته‌ای که زائران باید به آن توجه داشته باشند این است که گذرنامه را در جیب پشت خود قرار ندهند و حتماً در کوله‌پشتی و یا کیف خود و یا در محل مناسبی قرار دهند.

رابطه اسما متبرکه با اخلاق

این فعال فرهنگی با بیان اینکه بی‌احترامی به اسما متبرکه به‌نوعی بی‌اخلاقی محسوب می‌شود، اظهار کرد: در روایات نیز آمده که اخلاق زیر مجموعه احکام است. پیامبر(ص) مبعوث نشدند که احکام را بیان کنند بلکه برای اتمام اخلاق مبعوث شدند. همان‌گونه که خود ایشان می‌فرمایند: «إِنَّمَا بُعِثْتُ لِأُتَمِّمَ مَکارِمَ الْأَخْلَاقِ؛ به راستی که من برای به کمال رساندن مکارم اخلاق مبعوث شده‌ام.» زیر مجموعه اخلاق احکامی است که باید انجام شود مانند ادبی است که حضرت عباس(ع) زمانی که به نزدیکی رود رسیدند آب ننوشیدند این به خاطر آن ادبی است که ایشان نسبت به امام حسین(ع) و اهل حرم و نسبت به ولی امر زمان خود داشتند. امروز از هر جامعه‌شناس و روانشناسی علت این کار جویا شویم آن‌ها اعلام می‌کنند که حضرت عباس در حد کمال خود با ادب بودند.

اناری ادامه داد: وقتی ما از عزیزان خود چیزی به یادگار داشته باشیم این یادگاری را با جان و دل مراقبت می‌کنیم تا آسیبی به آن نرسد و در مکانی قرار می‌دهیم که شأن آن حفظ شود.

این فعال فرهنگی اضافه کرد: «عَنِ ابْنِ اَبِی یَعْفُورٍ قَالَ: قُلْتُ لِاَبِی عَبْدِ اللَّهِ(ع) یَاْخُذُ الْاِنْسَانُ مِنْ طِینِ قَبْرِ الْحُسَیْنِ(ع) فَیَنْتَفِعُ بِهِ وَ یَاْخُذُ غَیْرُهُ وَ لَا یَنْتَفِعُ بِهِ فَقَالَ لَا وَ اللَّهِ الَّذِی لَا اِلَهَ اِلَّا هُوَ مَا یَاْخُذُهُ اَحَدٌ وَ هُوَ یَرَی اَنَّ اللَّهَ یَنْفَعُهُ بِهِ اِلَّا نَفَعَهُ بِهِ؛ ابن ابی‌یعفور روایت کرده است: به امام صادق(ع) عرض کردم انسانی از خاک قبر امام حسین(ع) برمی‌گیرد و از آن نفع می‌برد و دیگری از آن برمی‌گیرد و نفعی از آن نمی‌برد، فرمودند: قسم به خدایی که جز او خدایی نیست، کسی از آن خاک برنمی‌گیرد در حالی که این‌گونه می‌اندیشد که خداوند به واسطه آن به او نفع می‌بخشد مگر اینکه به حال او نفع داشته باشد.»

اناری به‌ ضرورت حفظ حرمت نام خداوند متعال از دیدگاه پیامبر اکرم(ص) پرداخت و گفت: حدیثی از پیامبر وجود دارد که می‌فرمایند: «نوشته‌ای نیست که بر روی زمین افتاده باشد و اسمی از خداوند بر روی آن نوشته شده باشد و خداوند 70 هزار فرشته را مأمور می‌کند تا با بال‌های خود این کاغذ را محافظت کنند تا یکی از اولیا خدا این اسم را از زمین بردارد و خدا این فرد را در زمره «علیین» بالا می‌برد و بر عذاب پدر و مادر او تخفیف می‌دهد حتی اگر مشرک باشند.» 

اثر وضعی گناهان ناآگاهانه

وی تأکید کرد: بر اساس این روایات هموطنان عزیز توجه داشته باشند که گذرنامه و کارت شناسایی خودشان که پرچم ایران دارد را در مکان مناسبی قرار دهند تا برای به جا آوردن یک مستحب مؤکد ناآگاهانه گناهی مرتکب نشوند و سوعملی برای آن‌ها به همراه نداشته باشد. هر عملی یک رفتار و یک کنشی به دنبال خواهد داشت برای مثال اگر شما وارد اتاقی شدید که مایع سفیدرنگ شفافی روی میز قرار دارد و آن را بنوشید و بعد متوجه شوید که خمر بوده است نه گناهی نه حدی نه حتی بازخواستی نمی‌شوید چون شما علمی روی آن نداشتید و از منظر احکام اسلام هیچ گناهی بر گردن آن فرد نیست اما نمی‌توان منکر شد که این شرب خمر ناآگاهانه اثر وضعی نداشته باشد و آن فرد از حالت عادی خود خارج می‌شود پس بی‌حرمتی به یک اسم مقدس طبعاً آثاری خواهد داشت.

این فعال فرهنگی همچنین درباره ادعیه همراه زوار اربعین نیز گفت: نکته بعد این است که زائران باید حواسشان به ادعیه که همراه خود می‌برند باشد تا بی‌حرمتی به این ادعیه نشود. البته اغلب زوار حسینی این موضوعات را رعایت می‌کنند اما فقط برای یادآوری این موارد ذکر می‌شود. نکته دیگر این است که زائران اربعین حسینی به یاد داشته باشند که اگر کوله‌پشتی آنان مزین به پرچم ایران و اسم و تصاویر شهداست، کوله خود را بر روی زمین نگذارند و از نظر اخلاقی به این موضوع توجه داشته باشند. از طرف دیگر زوار اربعین حسینی حواسشان به پرچم‌های همراه خودشان نیز باشد. پرچم‌هایی که مزین به نام ائمه معصومین(ع) و اسما متبرکه هستند نباید بر روی زمین قرار گیرند. این نکات برای این است که فیض عظیمی نصیب زائران اربعین شود.

به گفته اناری امام حسین(ع) زیر دین افرادی که خدمت‌رسانی به زوارش می‌کنند، باقی نمی‌ماند پس چطور ممکن است که خداوند سبحان زیر دین مخلوق خود قرار گیرد پس حتماً خداوند سبحان برکاتی به زندگی کسی که مراقب اسما متبرکه است، می‌بخشد. نکته دیگر اینکه زائرینی که با خودروی شخصی خود سفر می‌کنند مراقب پلاک خودرو که مزین به پرچم مقدس جمهوری اسلامی ایران است توجه ویژه‌ای داشته باشند تا بی‌احترامی نسبت به این موارد نشود.

وی در پایان گفت: البته این نکات منجر به این نشود که زائران این پرچم‌ها را با خود حمل نکنند بلکه ذکر این نکات فقط برای حفظ جایگاه اسما متبرکه و کسب فیض فراوان برای زوار اربعین حسینی ذکر شده است. زوار به یاد داشته باشند که دچار اثر وضعی بی‌توجهی به اسما متبرکه نشوند. ما حتی در حرم مطهر امام رضا(ع) خادمان حرم مطهر به زائران این نکته را گوشزد می‌کنند که هیچ‌گاه مفاتیح را بر روی قرآن نگذارند.

انتهای پیام
captcha