درس گفتار «نقش و وظایف معلمین قرآنی» در رشت برگزار شد
کد خبر: 4084678
تاریخ انتشار : ۲۰ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۹

درس گفتار «نقش و وظایف معلمین قرآنی» در رشت برگزار شد

درس گفتار «نقش و وظایف معلمین قرآنی» با محوریت تدبر در آیه دوم سوره جمعه با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین اسماعیل رنجبر، رابط نهاد مقام معظم رهبری روز گذشته، 19 شهریورماه در دفتر امور قرآنی معاونت فرهنگی سازمان جهاددانشگاهی استان گیلان برگزار شد.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین اسماعیل رنجبر، رابط نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه جامع علمی کاربردی استان گیلانبه گزارش ایکنا از گیلان، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین اسماعیل رنجبر، رابط نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه جامع علمی کاربردی استان گیلان در درس گفتار «نقش و وظایف معلمین قرآنی» که روز گذشته، 19 شهریورماه در دفتر امور قرآنی معاونت فرهنگی سازمان جهاددانشگاهی استان گیلان برگزار شد، ضمن تسلیت ایام سوگواری محرم و صفر، گفت: خداوند انبیاء را به عنوان معلم بشریت معرفی و از طریق آموزش کتاب و حکمت انسان‌ها را عالم و نسبت به حقایق هستی آگاه کرد.

وی با اشاره به آیه 2 سوره جمعه «هُوَ الَّذِي بَعَثَ فِي الْأُمِّيِّينَ رَسُولًا مِنْهُمْ يَتْلُو عَلَيْهِمْ آيَاتِهِ وَيُزَكِّيهِمْ وَيُعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ وَإِنْ كَانُوا مِنْ قَبْلُ لَفِي ضَلَالٍ مُبِينٍ» افزود: این آیه به طور خاص شأنیت مقام معلم را متذکر می‌شود و به طور وضوح وظایف معلمی را بیان می‌کند و فرمایش امام(ره) مبنی بر اینکه «معلمی شغل انبیاء است» برآمده از این آیات شریفه است.

رنجبر با بیان اینکه آموزش کتاب حکمت انسان‌ها را آگاه و عالم نسبت به حقایق هستی می‌کند، تصریح کرد: معلمان بر اساس آیه مذکور وظایف دیگری هم دارند که مقدم بر عالم کردن بوده و آن «َيُزَكِّيهِمْ» به تعبیری یعنی عاقل کردن است که شامل تربیت و تزکیه می‌شود، بر این اساس تزکیه مقدم بر آگاهی است.

وی با اشاره به اینکه کربلا نتیجه رنگ باختن معنویت در جامعه بود، گفت: یکی از عوامل اصلی واقعه کربلا کمرنگ شدن ارزش‌های الهی، اخلاق، معنویت، عواطف و ... نسبت به حضرات معصومین بود که آن صحنه‌های دلخراش محصول این ارتجاع به زمان جاهلیت است. امام سجاد(ع) بعد از کربلا جامعه را از حیث معنوی بازسازی می‌کند زیرا تا زمانی که جامعه از حیث معنوی بازسازی و قلب‌ها آماده نشود، نمی‌توان بذر علم و دانش را در آن محیط رشد و پرورش داد.

رابط نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه جامع علمی کاربردی استان گیلان تصریح کرد: افرادی که در حوزه معلمی وارد می‌شوید باید نکاتی را مدنظر قرار دهید، ابتدا باید تهذیب درونی را اولویت قرار دهید زیرا اگر می‌خواهیم دیگران عالم یا عاقل کنیم، باید خودمان عالم یا عاقل باشیم و به کاری که می‌کنیم ایمان قلبی داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه به تعبیر مقام معظم رهبری «تعلیم باید طوری باشد که ذهن را بسازد، مغز را فعال کند و در درجه اول شوق به دانستن در دل متعلم ایجاد کند»، گفت: یکی از مؤلفه‌های مهم هر جامعه‌ای نیروی انسانی آن جامعه است لذا به فرمایش مقام معظم رهبری «معلمان پایه‌گذار تمدن نوین هستند»، تمدنی که بر پایه معارف و آموزه‌های شیعی باشد، بیانگر این است که در مسیر درست هستیم.

این درس گفتار در قالب رویداد تولید چند رسانه‌ای ویژه ایام محرم و صفر با هشتگ حسینیه مجازی دانشجویان برگزار شد.

انتهای پیام
captcha