نقش مهم نهضت حسینی در عدالت‌خواهی جهانی + فیلم
کد خبر: 4084694
تاریخ انتشار : ۲۸ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۸
مشاور تولیت آستان مقدس حسینی(ع) در گفت‌و‌گو با ایکنا بیان کرد؛

نقش مهم نهضت حسینی در عدالت‌خواهی جهانی + فیلم

حاج فاضل عوز، مشاور تولیت آستان مقدس حسینی(ع) و مسئول بخش امنیتی و خدماتی این آستان گفت: در تمام جهان الگوی قیام امام حسین(ع) نقش مهمی در عدالت‌خواهی دارد. به‌ویژه در عراق پرچم امام حسین(ع) در جهاد علیه دشمنانی که می‌خواستند خاک این کشور را به لوث وجود خود آلوده‌ کنند نقش بزرگی داشت.

حاج فاضل عوز، مشاور تولیت آستان مقدس حسینی(ع) و مسئول بخش امنیتی و خدماتی این آستان در گفت‌وگو با خبرنگار اعزامی ایکنا به کربلای معلی گفت: عنایت الهی در برگزاری مراسم اربعین مشهود است. درست است که ما برای مراسم خاص مانند رکضه طویریج(هروله ظهر عاشورا) و دیگر عزاداری‌‌ها که روزانه در آستان مقدس حسینی برگزار می‌شود؛ همچنین زیارت اربعینی بارگاه امام حسین(ع) و مراسم شعبانیه و غیره برنامه‌های امنیتی و همکاری مشترک برای تأمین امنیت و سلامت زائران داریم، اما مطمئن هستیم که میلیون‌ها زائری که در موسم محرم و دیگر ایام در این منطقه مشخص حضور پیدا می‌کنند با اینکه ما امکانات را فراهم و خدمات را ارائه می‌کنیم اما بدون شک این زائران تحت حمایت و عنایت سیدالشهدا(ع) هستند.

میلیون‌ها زائر مشمول عنایات الهی و امدادهای غیبی هستند

وی تصریح کرد: واقعیت این است که می‌بینیم زیارت اربعین و عاشورا تنها با آمادگی امنیتی و بهداشتی ما برگزار نمی‌شود بلکه عنایت الهی و غیبی شامل حال میلیون‌ها زائری است که وارد شهر کربلا می‌شوند و این سطح از امنیت و این فضای معنوی به برکت اباعبدالله الحسین(ع) است.

مشاور تولیت آستان مقدس حسینی(ع) تصریح کرد: بدون شک قیام امام حسین(ع) جایگاه والایی به آن حضرت داد. سیدالشهدا(ع) به هنگامه خروج و در سخنانی با این مضمون فرمود «من برای جاه‌طلبی، کام‌جویی، آشوبگری و ستمگری قیام نکردم، بلکه برای اصلاح در کار امت جدم قیام کردم، می‌خواهم امر به معروف و نهی از منکر کنم».

نهضت حسینی الگوی تمام‌عیار برای ملت عراق

فاضل عوز تأکید کرد: می‌بینیم که در تمام جهان الگوی امام حسین(ع) نقش مهمی در عدالت‌خواهی دارد. به‌ویژه در عراق پرچم امام حسین(ع) در جهاد علیه دشمنانی که می‌خواستند خاک این کشور را به لوث وجود خود آلوده‌ کنند نقش بزرگی داشت. مخصوصاً پس از اینکه مرجعیت عالی آیت‌الله العظمی سیستانی فتوای جهاد کفایی صادر کرد می‌بینیم که بیشتر جوانان که از محبان امام حسین(ع) بودند، الگوی نهضت حسینی در همه جنگ‌ها یاری‌گر آنها بود؛ جنگ‌هایی که طی آن داعشی‌ها سعی کردند خاک عراق را اشغال کنند. آنها نزدیک بود وارد بغداد شوند و راه را بر زوار کربلا بسته بودند.

وی توضیح داد: این جوانان حسینی پس از فتوای جهاد کفایی در دفاع از عراق به پا خاستند و  این سرزمین‌ها را یکی پس از دیگری پس گرفتند؛ از منطقه جرف النصر، یثرب، سامرا، سورشناز، تکریت، فلوجه، الانبار، طلاوی، کوه مکحول و سنجار و همه این مناطق به اضافه تل عفر، موصل و هزاران کیلومتر دیگر را که تحت سیطره داعشی‌ها بود آزاد کردند.

 مسئول بخش امنیتی و خدماتی آستان مقدس حسینی گفت: واقعیت این بود که از همه جهان علیه عراق متحد شده بودند اما می‌بینیم که تمام عراقی‌ها نقش مهمی در بازپس‌گیری این سرزمین‌ها داشتند. همچنین حمایت گسترده ایران از طریق مستشاران، سلاح و رزمندگان، نقش مهمی در این پیروزی‌ها داشت. آنها با برادران عراقی خود همکاری کردند تا از عراق و مقدسات اسلامی دفاع کنند. مثلاً مجاهد شهید قهرمان سردار قاسم سلیمانی و مجاهد ابومهدی المهندس را دیدیم که خداوند آنها را الگو قرار داد و خون‌های آنها یکی شد تا به جهان نشان دهد یاران امام حسین(ع) اینگونه هستند.

حاج فاضل گفت: امام حسین(ع)، مظهر شجاعت، صبر، ایمان و عقیده بود. او سید جوانان اهل بهشت بود. فرزند دختر پیامبر(ص) و خامس آل عبا(علیهم‌السلام) بود. پیامبر درباره او فرمود که «حسین از من است و من از حسین هستم. اسب‌هایی که جسم پاک حسین(ع) را لگدمال کردند گویی جسم پیامبر(ص) را لگدکوب کردند.

وی افزود: اوج شجاعت را در وجود امام حسین(ع) می‌بینیم. او هر چه داشت در راه خدا و پیروزی دین اسلام فدا کرد تا دین باقی بماند. او اصحاب و اهل بیت(ع) خود و اباالفضل العباس و چهار پسر ام البنبین، علی اصغر شیرخوار و قاسم بن حسن را فدا کرد. او با این صبر و شجاعتی که داشت اصلاح امت جدش، محمد(ص) و احیای کلمه لااله الا الله را می‌خواست.

مشاور تولیت آستان مقدس حسینی(ع) بیان کرد: مصیبت از دست دادن همه این عزیزان به وجود زینب(س) وارد شد. او نقش مهمی در این مصیبت داشت. حضرت زینب(س) خطاب به خداوند سبحان فرمود که «خداوندا اگر خشنودی تو در این است پس آنان را از من بگیر تا راضی شوی. خدای را شاکریم بر آنچه بر امام حسین(ع) و قبل از او امام حسن(ع) و امام علی بن ابی طالب(ع) و قبل از او بر رسول(ص) رفت.»

وی در ادامه بیان کرد: عشاق و دوستداران امام حسین(ع) هر کجا که هستند باید با تمام عشق خود به اهل بیت(ع) در هر کاری که می‌کنند او را چراغ راه خود قرار دهند. درست است که ما از ماه محرم استقبال می‌کنیم و محزون هستیم و عزاداری می‌کنیم اما روزی نیست که از مصیبت امام حسین(ع) در هزاران مکان و زمان در نقاط مختلف جهان چه در محرم و چه غیر محرم ذکری به میان نیاید.

فاضل عوز در پایان این گفت‌وگو بیان کرد: از خدا می‌خواهیم که اعمال و عزاداری‌های همه را قبول کند. می‌بینیم که بسیاری از اقوام و ادیان گوناگون یاد امام حسین(ع) را گرامی می‌دارند. فقط شیعیان نیستند که چنین مراسمی را برگزار می‌کنند. شیعیان، اهل سنت، مسیحیان و پیروان دیگر ادیان هم به عزای حسینی می‌پردازند. 

گفت‌وگو: جواد پارسامهر

ترجمه: محسن حدادی

انتهای پیام
captcha