اهمیت خواندن زیارت اربعین از منظر روایات
کد خبر: 4084704
تاریخ انتشار : ۲۰ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۵

اهمیت خواندن زیارت اربعین از منظر روایات

یک مدرس حوزه و دانشگاه با بیان اینکه زیارت اربعین، زیارتی نقل شده از امام صادق(ع) با مضامین ارزشمند است، گفت: خواندن زیارت اربعین علاوه‌ بر تجدید عهد و پیمان با ولی خدا، همراهی با ملکوت آسمان و زمین است.

زیارت اربعین

معصومه حاجی‌مقصودی، مدرس حوزه و دانشگاه در گفت‌وگو با ایکنا از کرمان، به بیان اهمیت زیارت امام حسین(ع) در روز اربعین پرداخت و گفت: اولین و شاید مهم‌ترین نکته در اهمیت زیارت اربعین امام حسین(ع) با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری(مدظله العالی)، نقش این روز در تداوم قیام حسینی است که عمل صحابی بزرگ پیامبر(ص)، سیره ائمه(ع) و برخورد شیعیان و علمای بزرگ شیعه در طول تاریخ این امر را تأیید می‌کند.

وی با بیان اینکه همه نشان از جایگاه ویژه اربعین در ماندگاری قیام حسینی با تأکید بر اهداف بزرگ الهی این قیام دارد، گفت: در خصوص هدف والای این قیام در متن زیارت منقول روز اربعین آمده «وَ بَذَلَ مُهْجَتَهُ فِيكَ لِيَسْتَنْقِذَ عِبَادَكَ مِنَ الْجَهَالَةِ وَ حَيْرَةِ الضَّلالَةِ»، امام حسین(ع) همه هستی خود را برای نجات بندگان از جهالت و سرگشتگی از وادی ضلالت، در راه خداوند داده است.

حاجی‌مقصودی در ادامه به بررسی اهمیت خواندن زیارت اربعین پرداخت و گفت: این زیارت، زیارتی مأثور از امام صادق(ع) با مضامین ارزشمند است. امام حسن عسکری(ع) نیز بر تلاوت زیارت اربعین تأکید داشتند و از نشانه‌های شیعه معرفی شده است.

وی ادامه داد: خواندن زیارت اربعین علاوه‌ بر تجدید عهد و پیمان با ولی خدا، همراهی با ملکوت آسمان و زمین است زیرا در روایتی از امام صادق(ع) نقل شده آسمان و زمین و خورشید و فرشتگان تا چهل روز بر امام حسین(ع) گریستند.

این مدرس دانشگاه به پیاده‌روی این روز از منظر روایات نیز اشاره کرد و افزود: درباره پیاده‌روی در این روز روایت خاصی وارد نشده است. آنچه در اهمیت پیاده‌روی زیارت حضرت اباعبدالله الحسین(ع) می‌تواند قابل استناد باشد ارزشمندی گام‌هایی است که با معرفت و از روی اخلاص برای زیارت آن حضرت برداشته می‌شود و اختصاص به اربعین حسینی هم ندارد؛ مانند روایتی که در کامل الزیارات از قدامة بن مالک از امام صادق(ع) نقل شده که حضرت فرمود: «کسی که حسین(ع) را برای رضای خدا زیارت کند، نه برای خوش‌گذرانی و تفریح و نه به جهت اینکه به گوش دیگران برساند، گناهانش فرو می‌ریزد، همان‌طور که لباس در آب شسته شده و در نتیجه، هیچ آلودگی بر او باقی نمی‌ماند و با هر گامی که بر زمین می‌گذارد، حجی برایش نوشته می‌شود و با هر قدمی که بر می‌دارد، عمره‌ای برایش ثبت می‌گردد.»

وی ادامه داد: در روایاتی دیگر از امام صادق(ع) برای گام‌های زائران حسینی ثواب‌های عظیمی ذکر شده است؛ البته در برخی از این روایات، بر پیاده‌روی از فرات به سوی مرقد حسینی تأکید شده است. از حسین‌ بن‌ سعید نقل شده است که از امام صادق(ع) درباره زائر قبر امام حسین(ع) سؤال شد، حضرت در پاسخ فرمود: «مَنِ اغْتَسَلَ فِی الْفُرَاتِ ثُمَّ مَشَی إِلَی قَبْرِ الْحُسَینِ(ع) کانَ لَهُ بِکلِّ قَدَمٍ یرْفَعُهَا وَ یضَعُهَا حَجَّةٌ مُتَقَبَّلَةٌ بِمَنَاسِکهَا، هر آن که در فرات غسل کند و سپس با پای پیاده به سوی مرقد حسین(ع) برود، به ازای هر قدمی که بر می‌دارد و بر زمین می‌گذارد، حجی مقبول با تمام اعمال و مناسک برای او خواهد بود.»

حاجی‌مقصودی تصریح کرد: در تاریخ نیز از سنت پیاده‌روی علمای بزرگ شیعه برای زیارت سخن به میان آمده است و شخصیت‌هایی مانند شیخ مرتضی انصاری از جمله احیاکنندگان سنت پیاده‌روی برای زیارت امام حسین(ع) معرفی شده است که پیاده از نجف به کربلا می‌رفتند. همچنین میرزا حسین نوری صاحب کتاب شریف «مستدرک الوسائل» در عید قربان هر سال به صورت پیاده به کربلا می‌رفتند و بزرگان دیگری هم این سنت را تبعیت می‌کردند.

این مدرس حوزه علمیه با تأکید بر اینکه سنت پیاده‌روی برای زیارت اختصاص به اربعین حسینی و حتی زیارت آن حضرت هم نداشته است، گفت: بعدها در عراق به جهت عظمت روز اربعین، پیاده‌روی این روز جزو آیین‌های بزرگ شیعیان و به عنوان یکی از شعائر الهی درآمده است. در چند دهه اخیر با سقوط حزب بعث عراق این آیین به شکل با شکوه‌تری برگزار می‌شود و نمایشی بی‌همتا از شور و شعور اسلامی است که می‌تواند علاوه بر همبستگی امت اسلامی، مؤثرترین عامل برای معرفی اسلام حقیقی در جهان باشد.

 

انتهای پیام
captcha