سنگ تمام عراقی‌ها در میزبانی از زائران حسینی
کد خبر: 4086000
تاریخ انتشار : ۲۵ شهريور ۱۴۰۱ - ۲۰:۵۸

سنگ تمام عراقی‌ها در میزبانی از زائران حسینی

ازئران ایرانی از نحوه ارائه خدمات به زوار در عراق رضایت داشته و می‌گویند: هیچگونه کمبودی از نظر تامین خوراک و مکان اسکان وجود نداشته است.

پیاده روی اربعیندر بحبوحه انجام پیاده‌روی اربعین خبرهایی مبنی بر عدم ارائه خدمات مناسب به زائران حسینی منتشر شد برای این منظور خبرنگار ایکنا آذربایجان غربی با تعدادی از زائران اربعین حسینی در ارتباط با چگونگی ارائه خدمات به زوار گفت‌وگو کرده است که در ادامه می‌خوانید:

وفور زباله‌ در مسیر اذیت‌کننده است

یکی از زائران اربعین حسینی در گفت‌وگو با ایکنا از آذربایجان غربی می‌گوید: ما به دلیل کوتاه بودن مسیر و آب و هوای مناسب، مرز تمرچین پیرانشهر را برای اعزام به عتبات عالیات انتخاب کردیم و پس از عبور از مرز ماشین‌های آخرین مدل و ون‌های سواری کردستان عراق آماده اعزام زائران بوده و با گرفتن کرایه نفری 220 هزار تومان ما را به اربیل بردند.

زینب اختیاری می‌افزاید: هزینه کرایه خودرو از اربیل تا بغداد هم نفری 440 هزار تومان شد و از بغداد تا نجف هم نفری 300 هزار تومان پرداخت کردیم.

وی ادامه می‌دهد: از نظر حمل و نقل تنها مشکلی که وجود داشت مربوط به نبود زیرساخت‌ها از جمله وضعیت افتضاح آسفالت خیابان‌ها، نبود علائم رانندگی و رانندگی خطرناک است.

این زائر با اشاره به نحوه ارائه خدمات از قبیل غذا و آب به زوار بیان می‌کند: از همان ابتدای ورود به کردستان عراق تا کربلا و نجف گام به گام موکب‌های اربعین در سه وعده صبحانه، ناهار و شام در هر ساعتی آماده ارائه خدمات به زوار هستند و چای‌های عراقی، آب معدنی و نیز انواع نوشیدنی‌ها و میوه‌ها نیز به وفور در طول مسیر وجود دارد.

وی تصریح می‌کند: حتی اهالی کردستان و مردم عراق در منازل خود انواع و اقسام نوشیدنی‌ها، خوردنی‌ها و میوه‌ها را آماده کرده و در اختیار زوار قرار می‌دهند و وسایل استراحت از جمله لحاف، تشک و ... نیز برای زوار در این منازل فراهم است.

اختیاری اضافه می‌کند: در شب نخست ورود به کردستان ما مهمان یک خانواده کردزبان در کرکوک بودیم که آنها غذا، لوازم استراحت و وای‌فای رایگان برای زوار تامین کرده و حتی به زور زائران را برای مهمانی به منزل‌شان دعوت می‌کردند که این ارادت و احترام‌شان به زائران امام حسین(ع) ستودنی است.

این زائر 48 ساله ایرانی عنوان می‌کند: نیروهای حشدالشعبی در تمام طول مسیر امنیت را برقرار کرده و مسیر اربیل تا نجف به عکس‌های سردار قاسم سلیمانی مزین شده و مردم کردستان عراق همواره به نیکی و بزرگی از این سردار شهید یاد می‌کنند.

وی می‌گوید: به محض ورود به عراق نیز سیم‌کارت‌های عراقی با پنچ گیگ اینترنت و 10 دقیقه مکالمه رایگان به قیمت 140 هزار تومان فروخته می‌شود که زوار به راحتی می‌توانند از آنها استفاده کنند و نیز با فعال کردن رومینگ، خط‌های ایرانسل و همراه اول در آنجا قابل استفاده است هر چند که در موکب‌ها و منازل شخصی وای‌فای رایگان برای زوار اندیشیده شده است.

اختیاری با ابراز گله‌مندی از ریختن زباله‌های بی‌شمار در طول مسیر پیاده‌روی اربعین می‌افزاید: یک موضوع آزاردهنده در طول مسیر بوی بد این زباله‌ها است و چهره زشتی نیز به شهرهای عراق داده است هر چند که پاکبانان اعزامی از مشهد در مسیر نجف و کربلا اقدام به پاک‌سازی مسیر می‌کنند اما کمبود نیرو و نبود مدیریت شهری مناسب در عراق مشهود است.

وی در پایان با اشاره به جوسازی‌های اخیر مبنی بر نبود امکانات و امنیت در عراق بیان می‌کند: من خودم به شخصه این جوسازی‌ها را درک نمی کنم شاید اگر من خودم هم امسال در مراسم پیاده‌روی اربعین حضور نداشتم این اخبار را باور می‌کردم اما اگر چنین موضوعی صحت داشت من زندگی خود و پسر 15 ساله و همسرم را به خطر نمی‌انداختم که به این سفر معنوی اعزام شوم.

تعلل ماموران عراقی در بررسی گذرنامه‌ها

زائر ارومیه‌ای امام حسین(ع) هم در گفت‌وگو با ایکنا از آذربایجان غربی می‌گوید: ما از مرز تمرچین تا اربیل مشکلی نداشتیم مردم کردزبان عراق میزبانی شایسته‌ای از زوار داشتند حتی برای رفاه حال زوار و جلوگیری از هرگونه سوءاستفاده از ارائه خدمات به آنها ماموران ویژه نظارت بر قیمت کرایه‌های حمل و نقل وجود داشتند که حتی به ما گفتند: «اگر در طول مسیر مشاهده کردید راننده کولر را روشن نکرد یا به شما بی‌احترامی کرد از خودرو پیاده شده و حتی لازم نیست کرایه مسیر رفته را نیز بپردازید.»

احمد علیزاده اظهار می‌کند: یک موضوع که در این مسیر کمی زوار را ناراحت کرد این بود که پس از خروج از اربیل به سمت بغداد حدود دو ساعتی زائران معطل شدند تا گذرنامه‌های آنها بررسی شود در حالی که می‌شد در چند دقیقه این کار را انجام داد.

وی می‌افزاید: از مسیر تمرچین تا اربیل به هیچ‌وجه مشکل امنیتی وجود نداشت اما از مسیر اربیل تا بغداد کمی نگرانی در مورد امنیت وجود داشت که برای این منظور نیروهای حشدالعبی با اسکورت خودروهای زائران این نگرانی را برطرف می‌کردند.

این مداح اهل بیت(ع) می‌گوید: نیروهای حشدالشعبی به تعهدات خود در تامین امنیت زوار به خوبی عمل کرده و در هر مکانی این نیروها حضور داشته و به زوار خدمات ارائه می‌دادند و برای این منظور نیز در هیچ جایی از عراق، زائران احساس ناامنی نمی‌کردند.

وی ادامه می‌دهد: از نظر آب و غذا نیز هیچ مشکلی وجود نداشته و تمام مواد غذایی و نوشیدنی به وفور به صورت رایگان در مسیر وجود دارد و در صورتی که زائران بخواهند چیزی را بخرند قیمت‌ها تقریبا نیز با ایران یکی بوده و تفاوت چندانی ندارد.

علیزاده هم وجود زباله‌ها و در برخی مکان‌ها پایین بودن بهداشت را از جمله معضلات برشمرده و خاطرنشان می‌کند: در طول مسیر خشک‌شویی، آرایشگاه‌ها و دوش‌های حمام سیار نیز وجود دارد که زوار می‌توانند به راحتی استحمام کرده و به بهداشت فردی خود برسند.

گلایه از هزینه بالای اینترنت اپراتورهای ایرانی در عراق

یکی دیگر از زائران اربعین حسینی که از مرز مهران راهی کربلا شده بود، به ایکنا می‌گوید: تنها مشکلی که در طول مسیر پیاده‌روی اربعین وجود داشت مربوط به گرانی اینترنت اپراتورهای ایرانی در عراق بود و اینکه در آنجا نمی‌توانستیم تماس صوتی برقرار کنیم.

زهرا نیکزاد می‌افزاید: انتظار داشتیم اپراتورهای ایرانی در ارائه خدمات به زائران بسیار خوب عمل کنند اما متاسفانه اینگونه نبود و هزینه‌ اینترنت زیادی به زائران تحمیل شد.

وی ادامه می‌دهد: همچنین در طول مسیر گرمای هوا و جمعیت زیاد زوار آزاردهنده بود که آن هم به عشق امام‌ حسین(ع) قابل تحمل می‌شد.

گزارش: سمیرا محمدی

انتهای پیام
captcha