گزارشی از مشارکت اتحادیه‌های مؤسسات قرآنی در مراسم اربعین + عکس
کد خبر: 4088336
تاریخ انتشار : ۰۶ مهر ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۸

گزارشی از مشارکت اتحادیه‌های مؤسسات قرآنی در مراسم اربعین + عکس

اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت، گزارشی از برنامه‌ها و همکاری‌های اتحادیه‌های استانی در برنامه‌های اربعین داخل کشور و عراق ارائه کرد.

گزارشی از برنامه‌ها و همکاری‌های اتحادیه‌های استانی در برنامه‌های اربعین داخل و کشور عراقبه گزارش ایکنا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت، همزمان با پایان یافتن ماه صفر، این اتحادیه گزارشی از مشارکت اتحادیه‌های استانی در برنامه‌های اربعین حسینین در عراق و داخل کشور ارائه کرده است.

فاطمه نادعلی، مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت استان سمنان با اشاره به نقش گسترده مؤسسات قرآنی این استان در بزرگداشت ایام اربعین سید و سالار شهیدان(ع)، بیان کرد: پیاده‌روی نمادین جاماندگان اربعین شنبه در سراسر استان سمنان، برگزار شد و طی آن برخی از مؤسسات و تشکل‌های قرآنی این استان اقدام به برپایی موکب و ارائه خدمات در مسیر پیاده‌روی کردند.

وی افزود: برگزاری مراسم مدیحه‌سرایی و سخنرانی، اقامه نماز جماعت به صرف شام در شب اربعین با حضور ناشنوایان و خانواده‌هایشان از سوی مؤسسه بینات کلام نور و کانون ناشنوایان شهرستان شاهرود (هیئت مذهبی ندای نور) در شب و روز اربعین از جمله فعالیت‌های مؤسسات قرآنی در روز اربعین بود.

نادعلی گفت: پخت حلیم در شب اربعین و توزیع در میان ناشنوایان و سایران، همچنین برپایی موکب در مسیر پیاده‌روی جاماندگان اربعین در جاده بسطام در روز اربعین، پذیرایی از عزاداران شرکت‌کننده در مراسم پیاده‌روی از ساعت ۸ تا 17، توزیع بسته فرهنگی و هدایا به کودکان و نوجوانان شرکت‌کننده در پیاده‌روی اربعین به تعداد ۸۰۰ نفر، از دیگر اقدامات مؤسسه بینات کلام نور استان سمنان در راستای خدمت به جاماندگان از پیاده‌روی اربعین بود.

وی به اقدامات مؤسسه مائده امیریه شهرستان دامغان اشاره و بیان کرد: این مؤسسه قرآنی، روز شنبه همزمان با اربعین حسینی، با برپایی موکب حضرت رقیه(س) در مسیر امیریه به امامزاده قاسم(ع) از جاماندگان پیاده‌روی اربعین پذیرایی کرده است. برپایی سفره حضرت رقیه(س) با حضور جمعی از دختران خردسال و هدیه کتاب قهرمان کربلا به دختران شرکت‌کننده در همایش سه‌ساله‌های حسینی و نیز حمایت از موکب علی‌بن موسی‌الرضا(ع) مستقر در کربلا نیز از جمله اقدامات موسسه مائده امیریه در ایام اربعین حسینی بود.

مدیرعامل اتحادیه قرآنی استان سمنان همچنین از برگزاری موکب دختران حاج قاسم از سوی مؤسسه قرآن و عترت تبیان شاهوار در روز اربعین در مسیر پیاده‌روی جاماندگان اربعین  خبر داد و گفت: این موکب با همکاری مدرسه علمیه حضرت معصومه(س) برپا شد.

وی ادامه داد: برگزاری محفل انس با قرآن، آماده‌سازی و توزیع پرچم و اجرای طرح امر به معروف و نهی از منکر از سوی طلاب، ایستگاه پاسخ به شبهات و مشاوره، توزیع برگه‌های رزق اربعین با موضوعات اخلاق، معرفت و قرآن از برنامه‌های فرهنگی، همچنین برپایی ایستگاه نقاشی با موضوع اربعین برای کودکان، برگزاری مسابقه و اهدای جوایز به آنان از دیگر برنامه‌های موکب بود و در پایان در بین جاماندگان اربعین بسته‌های آجیل، کیک، شله‌زرد و شکلات توزیع شد.

محمد ادیب‌نیا، مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت استان بوشهر از برگزاری موکب قرآنی در مسیر پیاده‌روی اربعین حسینی از نجف اشرف به کربلای معلی خبر داد و گفت: اتحادیه استان بوشهر با همکاری مؤسسه فرهنگی شهرداری بوشهر به برگزاری موکب قرآنی در مسیر نجف و کربلا در چهار پایگاه و عمود، از جمله موکب علی‌بن‌موسی الرضا(ع) بسیج شهرداری واقع در عمود ۷۰۸ و نیز موکب شهدای امامزاده عبدالله(ع) شهرستان دیلم واقع در کربلا اقدام کرد.

وی افزود: برنامه‌‌های متفاوت از جمله تلاوت قاریان در موکب‌ها، تصحیح قرائت نماز، ایستگاه قرآن بخوان و جایزه بگیر ویژه کودکان، تلاوت یک صفحه‌ای قرآن از جمله مهمترین اتحادیه قرآنی استان بود.

ادیب‌نیا بیان کرد: این موکب با همکاری اکبر ‌پورآزاد، ابراهیم مرادی، مهدی دهقانیان و همچنین ۱۲ طلبه و فعال قرآنی در کشور عراق برگزار شد. تلاوت قرآن‌های تک‌برگی، مسابقه قرآن بخوان جایزه بگیر، کارگاه اصلاح قرائت نماز، توزیع زیارت اربعین و … از برنامه‌های این موکب قرآنی بود.

لیلی شکرانی، مدیرعامل اتحادیه موسسات و تشکل‌های قرآن و عترت استان خراسان شمالی نیز از اعزام قاریان و فعالان قرآنی به موکب‌های مسیر پیاده‌روی اربعین حسینی خبر داد و گفت: اعزام قاریان برجسته کشور به مراسم اربعین، چندین سال است که از سوی اتحادیه استان صورت می‌گیرد و طی آن قاریان اعزامی با حضور در کرسی‌های تلاوت اذانگاهی و نیز قرائت قرآن در موکب‌های مسیر، حال و هوای این مراسم را نور قرآن منور می‌کنند.

بنابر این گزارش، عماد ناصری، مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت استان هرمزگان از همکاری این اتحادیه با اداره اوقاف و امور خیریه استان هرمزگان، در راستای برپایی موکب باب الحوائج(ع) و اجرای برنامه‌های قرآنی در مسیر پیاده‌روی اربعین حسینی خبر داد و گفت: پیرو تفاهم‌نامه اتحادیه قرآنی هرمزگان با اداره اوقاف استان، پویشی تحت عنوان «نذر آب» جهت خدمت‌رسانی به زائران در شهر سامرا و در نزدیکی حرم امامین عسکریین(ع) راه‌اندازی شد.

وی افزود: این پویش از طریق 65 مؤسسه و 250 خانه قرآن در سطح استان اطلاع‌‌رسانی شده و کمک‌های خوبی نیز از سوی مردم ارادتمند به خاندان اهل‌بیت(ع) صورت گرفت. برای این امر، شماره حسابی به صورت مشترک اطلاع‌رسانی شد و از این طریق مبالغی جمع‌آوری شد و نیز از منابع موقوفات و نذورات آب در سطح استان، در طی 10 روز برپایی این موکب، روزانه حدودا 77 تا 80 هزار و در مجموع حدود 1 میلیون بطری آب، در اختیار زائران حضرت اباعبدالله الحسین(ع) قرار گرفت.

این فعال قرآنی تصریح کرد: همچنین آب لیموی محلی هرمزگان از شهر هشت‌بندی و رودان که منبع لیموترش استان است، تهیه و در ایام اربعین در این موکب بین زائرین توزیع شد، همینطور خیرات خرمای استان هرمزگان نیز طریق اتحادیه استان و اداره اوقاف استان انجام شد.

وی بیان کرد: کرسی‌های تلاوت در موکب باب‌الحوائج در شهر سامرا، اجرای اذان زنده و اقامه نماز جماعت با همکاری اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت استان از دیگر برنامه‌های این موکب بود.

فرخ‌لقا پورمختار، از مشارکت بیش از 10 مؤسسه و خانه قرآنی استان البرز در مراسم پیاده‌روی جاماندگان اربعین حسینی خبر داد و افزود: توزیع ۱۵ هزار لیوان شربت و بیش از چهار هزار قطعه کیک و شیرینی و پذیرایی از جاماندگان اربعین و مشتاقان جامانده زیارت حرم مطهر سیدالشهدا(ع) از مهمترین اقدامات این موسسات در اربعین حسینی بود.

وی تصریح کرد: موسسه رایحه طیبه البرز، موسسه کوثر‌ النبی، موسسه ترنم وحی ساوجبلاغ، مؤسسه نسیم مطهر کوثر، مؤسسه ریحانه‌النبی، خانه قرآن کوثر آل طه، مؤسسه ریحانه‌های بهشتی، مؤسسه غنچه‌های نور، مؤسسه پیامبر اعظم(ص) البرز، مؤسسه بیت‌الجنه از جمله مؤسسات فعال در این مراسم هستند.

نسرین منصوری، مدیرعامل اتحادیه موسسات و تشکل‌های قرآن و عترت استان ایلام با اشاره به اینکه در ایام اربعین حسینی، مؤسسات قرآنی استان ایلام با برپایی موکب در مرز مهران، به زائران کربلای معلی خدمت‌رسانی کردند، گفت: در پیاده‌روی اربعین موسسات قرآنی استان ایلام فعالیت‌های مختلفی از جمله راهنمایی زائران در مرز مهران، برپایی موکب در مسیر و پذیرایی از زائران سیدالشهدا(ع) و طبخ غذای نذری از جمله مهمترین اقدامات آن‌هاست.

وی افزود: مؤسسات شاخصی چون مکتب‌الصادق، طاهای دهلران، ذکر العالمین، شمس رضوان، نورالمهدی ملکشاهی و حاملان کلام وحی طی این ایام در اجرای برنامه‌های عزاداری، برپایی موکب و... حضور داشتند.

سیدحسن دهقان، مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت استان تهران از اقدام متفاوت این اتحادیه در مراسم پیاده‌روی جاماندگان اربعین خبر داد و گفت: اتحادیه استان تهران، در فعالیتی متفاوت، با نصب بنرهای اطلاع‌رسانی جلسات و کلاس‌های آموزشی قرآنی در مسیر پیاده‌روی اربعین تهران، نسبت به معرفی فعالیت‌های قرآنی خود، اقدام کرد.

وی افزود: مشارکت در اجرای برنامه‌های فرهنگی، از جمله تلاوت آیات کلام الله مجید، اجرای سرود و تواشیح و طرح «قرآن بخوان، جایزه بگیر» در موکب‌های مسیر پیاده‌روی از میدان امام حسین(ع) تا حرم مطهر حضرت عبدالعظیم(ع) از مهمترین فعالیت‌های این اتحادیه با مشارکت مؤسسات قرآنی استان تهران بود.

حجت‌الاسلام والمسلمین حجت مجیدی، مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های فرهنگی قرآن و عترت استان خراسان‌ رضوی از برگزاری طرح «خادم‌الرضاییم در مسیر بهشت» خبر داد و گفت: این طرح از مبدأ پیاده‌روی، ترمینال مسافربری مشهد، آغاز می‌شود و تا خیابان امام رضا(ع)، منتهی به حرم مطهر به طول چهار کیلومتر ادامه خواهد داشت.

وی اظهار کرد: در این مسیر بیش از ۴۰۰ موکب برپا شود. از این تعداد، ۱۱۰ موکب در خیابان امام رضا(ع) مستقر می‌شوند، ۶۰ موکب به پذیرایی از عزاداران حسینی اختصاص دارد، ۵۰ موکب نیز موکب‌های فرهنگی و قرآنی هستند.

مجیدی افزود: اتحادیه مؤسسات قرآنی خراسان رضوی مسئولیت تعدادی از این موکب‌ها را تقبل کرده و براساس حدیث ثقلین در این موکب‌ها قرار است کرسی‌های تلاوت قرآن توسط نوجوانان، اجرای سرود و تواشیح‌های قرآنی، رونمایی از نماهنگ‌هایی با موضوعات امام رضا(ع) و دهه آخر صفر و ادای نذورات را داشته باشیم.

مدیرعامل اتحادیه مؤسسات قرآنی خراسان‌ رضوی بیان کرد: با توجه به اینکه در این ایام بیش از ۱۰ میلیون زائر در مشهد خواهیم داشت، بخشی از مؤسسات قرآنی اطراف حرم مطهر که ظرفیت اسکان زائر را دارند، برای این امر اعلام آمادگی کردند.

وی گفت: با توجه به هم‌زمانی با هفته دفاع مقدس موکب‌هایی نیز با رویکرد دفاع مقدس، شهدا، امر به معروف و نهی از منکر، فرهنگی، رسانه‌ای و ... نیز خواهیم داشت.

محمد نیکی، مدیرعامل اتحادیه موسسات و تشکل‌های قرآن و عترت استان قزوین از حضور موسسات قرآنی این استان در مراسم اربعین حسینی خبر داد و گفت: مؤسسات و خانه‌های قرآنی استان قزوین با برپایی موکب در مسیر پیاده‌روی جاماندگان اربعین همزمان با اربعین شهادت سید و سالار شهیدان حضرت و اجرای برنامه‌های قرآنی در این مسیر، پذیرای جاماندگان و عاشقان اباعبدالله الحسین(ع) بودند.

بنابر این گزارش، مرتضی رفیعی، مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت استان چهارمحال و بختیاری، از مشارکت سه مؤسسه قرآنی این استان در مراسم پیاده‌روی جاماندگان اربعین حسینی در شهرستان‌های این استان خبر داد و گفت: مؤسسه قرآنی نسیم وحی، مؤسسه زینبیه لردگان و مؤسسه ثقلین با برپایی موکب و طبخ غذای نذری، پذیرای عزاداران حضرت سیدالشهدا(ع) و همراهی دسته‌های عزاداری تا امامزاده سیدمحمد(ع) بودند.

در خبر دیگری از اتحادیه‌های مؤسسات و تشکل های قرآن و عترت سراسر کشور آمده است؛ همگام با سایر مردم ایران اسلامی، 2 و 3 مهرماه، همزمان با ایام عزای آل‌الله(ع) در واپسین روزهای ماه صفر، در اعتراض به هتاکان به قرآن، مساجد و مقدسات و آشوبگران روزهای اخیر، با تجمع در میادین اصلی شهرستان‌ها، ضمن محکوم کردن اقدامات شنیع این آشوبگران، بار دیگر پشتیبانی خود را از نظام مقدس جمهوری اسلامی و اثبات و خشم و نفرت خود را از دشمنان این نظام با سر دادن شعارهای مرگ بر آمریکا، مرگ بر اسرائیل و زنده باد ولایت فقیه ابراز کردند.

انتهای پیام
captcha