یک نوع ادبیات تخصصی بین جامعه و منابع اهل بیت(ع) فاصله انداخته است
کد خبر: 4088669
تاریخ انتشار : ۰۷ مهر ۱۴۰۱ - ۱۹:۰۸

یک نوع ادبیات تخصصی بین جامعه و منابع اهل بیت(ع) فاصله انداخته است

نماینده ولی فقیه در خوزستان، یکی از خلأهای حوزه‌های علمیه را فقدان مواجهه و استفاده مستقیم از معارف اهل بیت(ع) دانست و گفت: کلمات معصومین حامل حقیقت ایمان است، ولی متأسفانه یک ادبیات تخصصی بین جامعه و منابع روایی اهل بیت(ع) فاصله انداخته است.

حجت الاسلام موسوی فرذبه گزارش ایکنا از خوزستان، حجت الاسلام و المسلمین موسوی فرد، نماینده ولی فقیه در استان خوزستان، امروز پنج شنبه 7 مهر در آیین تکریم و معارفه مدیر حوزه علمیه خوزستان که با حضور آیت الله اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه کشور برگزار شد، خطاب به حوزویان به بیان چند توصیه اخلاقی پرداخت و گفت: اولین توصیه، نماز اول وقت است. ما حوزویان باید مقید به نماز اول وقت باشیم و با شنیدن صدای اذان، خود را از اشتغال‌های دیگر رها کرده و مهیای اقامه نماز شویم. سیره اهل بیت(ع) چنین بوده است. 

وی ادامه داد: دومین توصیه، رعایت نظم و اهمیت به عمر و وقت دیگران است. متاسفانه ما منظم نیستیم. نظم در همه عالم برقرار است و اگر در ذره‌ای از کهکشان‌های عالم هستی بی نظمی رخ دهد، تمام عالم به هم می‌ریزد.

موسوی‌فرد، توصیه دیگر خود را رفع نیازهای مردم عنوان کرد و گفت: ما نباید صرفا به انجام فعالیت‌های فرهنگی اکتفا کنیم. امروزه الحمدلله تحولی در شیوه حضور روحانیت در جامعه رخ داده است و شاهد حضور روحانیت در مسائلی چون خشکسالی و زلزله و کرونا بوده‌ایم و این بهترین تبلیغ برای روحانیت است.

نماینده ولی فقیه در خوزستان بر برنامه ریزی دقیق برای جوانان و نوجوانان تاکید و گفت: در حوادث اخیر بخش قابل توجهی از معترضان جوانان و نوجوانان بودند که کمتر سخنان ما را شنیده‌اند. توصیه می‌کنم حوزه‌های علمیه طلاب خوش استعداد و سخنور را راهی دانشگاه‌ها و مدارس آموزش و پرورش کند.

موسوی‌فرد با بیان اینکه خوزستان به گردن همه استان‌ها حق دارد، گفت: باید در زمینه تخصیص اعتبارات، نگاه ویژه‌ای به حوزه علمیه استان بشود، چرا که طلاب خوزستان در خط مقدم مبارزه فرهنگی قرار دارند.

امام جمعه  اهواز با اشاره به مطالبات مقام معظم رهبری درباره فعال کردن مساجد، تاکید کرد:  مطالبه ایشان این است که مساجد را به معنای واقعی کلمه فعال کنیم. باید تلاش کنیم، مساجد محلات، مساجدی بشوتد که در همه مقدرات محله حضور داشته باشد.

نماینده ولی فقیه در استان خوزستان در ادامه بر ساده زیستی طلبه‌ها به عنوان سیره امامین انقلاب تاکید کرد و افزود: ساده زیستی را هم در محیط خانواده و هم مسکن و هم خودروی رعایت کنید و باید تبدیل به گفتمان شود و مردم ساده زیستی را از ما حوزویان مطالبه کنند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با تصریح به وجود دو خلأ فقه معاصر و استفاده مستقیم از معارف اهل بیت(ع) گفت: اولین خلاء موجود در حوزه‌های علمیه، بحث فقه معاصر است. برای رفع این خلأ، اقداماتی صورت گرفته است. باید در فضای جدید، سطح معرفت دینی ارتقا پیدا کند تا بتواند پاسخگوی نیازهای کامل جامعه باشد.

به گفته موسوی‌فرد، نباید به ظرفیت‌های گذشته اکتفا کرد، چرا که تا حوزه و پژوهش‌های حوزه از مطالبات نسل جدید غافل باشد طبیعتا ما رشد نخواهیم کرد. باید نیازهای جدید جامعه بعد از انقلاب طی یک بازخوانی و قرائت صحیح مورد توجه قرار گیرد و به آن‌ها پاسخ داده شود.

نماینده ولی فقیه در خوزستان، دومین خلأ حوزه‌های علمیه را فقدان مواجهه و استفاده مستقیم از معارف اهل بیت(ع) عنوان کرد و گفت: کلمات معصومین حامل حقیقت ایمان است، اگر انسان به حقایق کلام آنها راه پیدا کند می‌تواند به مراتب عالیه برسد، ولی متأسفانه یک ادبیات تخصصی بین جامعه و منابع روایی اهل بیت(ع) فاصله انداخته است.

امام جمعه اهواز گفت: خداوند به ما امر می‌کند که از منابع غنی اهل بیت(ع) استفاده کنیم و استفاده به گونه‌ای باشد که طلاب مستقیما به منابع روایی مراجعه کنند و بتوانند با درایت و تامل در آنها مطالب را برداشت کنند و به ترجمه ها اکتفا نکنند.

موسوی‌فرد در پایان از تلاش‌های حجت الاسلام والمسلمین بهرام پور، مدیر سابق حوزه علمیه خوزستان قدردانی و برای حجت الاسلام بلادیان، مدیر جدید حوزه استان آرزوی موفقیت کرد.

انتهای پیام
captcha