استانداردسازی منابع آموزشی در پژوهشگاه بین‌المللی المصطفی
کد خبر: 4089917
تاریخ انتشار : ۱۳ مهر ۱۴۰۱ - ۲۲:۴۲
رئیس پژوهشگاه بین‌المللی المصطفی بیان کرد:

استانداردسازی منابع آموزشی در پژوهشگاه بین‌المللی المصطفی

رئیس پژوهشگاه بین‌المللی المصطفی، استانداردسازی متون و منابع آموزشی را از جمله امور در پژوهشگاه عنوان کرد و گفت: یکی از بحث‌ها پراکندگی در متون و منابع است که در داخل کشور نیز وجود دارد. هر اندازه استانداردسازی متون و منابع صورت گیرد، دغدغه‌های تربیت فقیه و ادیب برطرف می‌شود.

گزارشی از نشست مشترک علما و اساتید هندی با مدیران المصطفی

به گزارش خبرنگار ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین محمود احمدی‌میانجی، رئیس مؤسسه آموزش‌های کوتاه مدت و فرصت‌های مطالعاتی جامعةالمصطفی عصر امروز، 13 مهرماه در نشست مشترک علما و اساتید هندی با مدیران المصطفی، این نشست را آموزشی عنوان کرد و افزود: هدف این است که مسئولان نسبت به فضای هندوستان به روز باشند و همچنین علما نسبت به تحولات المصطفی نیز اطلاعات لازم را کسب کنند.

در ادامه، حجت‌الاسلام والمسلمین رضا شاکری، نماینده جامعةالمصطفی در هند، مردم هندوستان را علاقه‌مند به ولی فقیه عنوان کرد و افزود: ارائه مدرک زبان فارسی به طلاب هندوستانی، اثر مثبتی در اشتغال‌زایی آنان دارد.

وی، نحوه صدور مدرک به صورت استاندارد را مورد تأکید قرار داد و گفت: با توجه به اهمیت موضوع باید در صدور مدارک علمی، استاندارد‌های کشور میهمان رعایت و کارشناسی لازم صورت گیرد.

در ادامه حجت‌الاسلام والمسلمین سید حمید جزایری، معاون آموزشی جامعةالمصطفی العالمیه در پاسخ به مهم بودن مدرک زبان فارسی، آمادگی المصطفی را برگزاری دوره کوتاه‌مدت زبان فارسی برای طلاب علاقه‌مند و ارائه مدرک دوم زبان و ادبیات فارسی به آن‌ها اعلام کرد.

پرداختن به پژوهش‌های کاربردی و مسئله محور در المصطفی

حجت‌الاسلام والمسلمین مجید عبادی، معاون پژوهش جامعةالمصطفی العالمیه با تأکید بر پرداختن به پژوهش‌های کاربردی و مسئله‌محور در المصطفی، پایان نامه را یکی از مقولات پژوهشی دانست که بناست مسئله‌محور باشد.

وی بر اهمیت احصا و طبقه‌بندی نیاز‌ها برای دستیابی به یک نظام موضوعی تأکید کرد و گفت: این امر در مورد اینکه صرفاً مسائل پژوهشی انتزاعی و بدون ارتباط با نیاز‌ها نباشد، بلکه بر اساس نیاز‌های منطقه به دانش‌پژوهان ارائه شود و کلیه فعالیت‌های پژوهشی، نشست‌های علمی و همایش‌ها، مورد نیاز کشور و منطقه باشد، مفید خواهد بود.

معاون پژوهش جامعةالمصطفی در ادامه دسته‌بندی مخاطبان در زمینه شبهات و انتقال نیاز‌های هر طبقه و مخاطب خاص ویژه هر شبهه را از جمله امور ضروری و در دستور کار عنوان کرد و گفت: ترجمه متون، زمینه همکاری و تعامل دیگری است که می‌تواند بین مرکز نشر و ترجمه المصطفی و طلاب بین‌المللی صورت گیرد.

سپس، حجت‌الاسلام والمسملین سعید ارجمندفر، رئیس دانشگاه مجازی المصطفی به معرفی ظرفیت این دانشگاه در زمینه امکان تحصیل علاقه‌مندان در رشته‌های معارفی پرداخت و به نیاز غنی سازی ظرفیت‌ها و به روزرسانی رشته‌ها اشاره کرد.

وی اظهار کرد: در حال حاضر ظرفیت‌های ارزشمندی در دانشگاه مجازی المصطفی وجود دارد که نمونه آن کتابخانه دیجیتال دانشگاه که بر اساس آن، مجموعه کاملی از تولیدات المصطفی و غیرالمصطفی در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌گیرد تا از این ظرفیت علمی و دانشی استفاده کنند.

استانداردسازی متون و منابع آموزشی در پژوهشگاه بین‌المللی المصطفی

در ادامه این نشست، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن رضایی، رئیس پژوهشگاه بین‌المللی المصطفی ضمن ابراز خرسندی از زمینه همفکری در این نشست و تأثیر آن، افزود: گفت‌وگو‌ها و تبادل تجربیات بهترین فرصت برای اصلاح امور، بهبود وضعیت‌ها، هماهنگی و دستیابی به نقاط قوت و ضعف خواهد بود.

وی، استانداردسازی متون و منابع آموزشی را از جمله امور در پژوهشگاه عنوان کرد و گفت: یکی از بحث‌ها پراکندگی در متون و منابع است که در داخل کشور نیز وجود دارد. هر اندازه استانداردسازی متون و منابع صورت گیرد، دغدغه‌های تربیت فقیه و ادیب برطرف می‌شود.

رئیس پژوهشگاه بین‌المللی المصطفی خاطرنشان کرد: در پژوهشگاه با همکاری معاونت آموزشی به صورت داخلی، استانداردسازی برای فقه و اصول انجام شده و طلاب در بحث سواد حفظ قرآن در دوره کارشناسی سه جزء قرآن را به طور موضوعی حفظ می‌کنند.

وی از تهیه بسته آموزش زبان فارسی(خواندن، نوشتن، گفتگو و شنیدن) با کمک اساتید در دانشگاه مجازی خبر داد و افزود: این آمادگی وجود دارد فایل کتاب‌های استانداردشده برای چاپ ارائه شود تا دغدغه طلاب در زمینه متون علمی و روشمند برطرف شود.

تشکیل انجمن فارغ التحصیلان کشور هندوستان

در پایان نیز، حجت الاسلام محسن قنبری، معاون بین‌الملل جامعةالمصطفی با بیان اینکه لازم است استاندارد‌ها بر اساس نیاز منطقه‌ای بیان شود، اذعان کرد: اگر بر اساس آن استانداردسازی با نگاه منطقه‌ای صورت پذیرد، ساختار، متون، رشته‌ها، ورودی و خروجی طلاب تحت تأثیر قرار گرفته و بدون تردید شاهد آثار و برکات ارزشمندی خواهیم بود.

وی مطالبه‌گری را از جمله ضروریات عنوان کرد و افزود: المصطفی این آمادگی را دارد که برای ارائه دروس و اعزام استاد به صورت حضوری و مجازی اقدامات لازم را انجام دهد.

قنبری در پایان خواستار تشکیل انجمن فارغ‌التحصیلان هند شد تا جلسات عمومی تشکیل دهند و بر اساس نیازها، مطالبه داشته باشند.

انتهای پیام
captcha