قرآنیان برتر مساجد کشور از «مدهامتان» می‌گویند
کد خبر: 4089931
تاریخ انتشار : ۱۴ مهر ۱۴۰۱ - ۰۰:۵۷

قرآنیان برتر مساجد کشور از «مدهامتان» می‌گویند

مرحله کشوری پانزدهمین دوره مسابقات قرآن «مدهامتان» طی روزهای ۱۲ تا ۱۴ مهرماه به میزبانی شیراز در حال برگزاری است. به همین منظور مروری بر پیشنهادها و درخواست‌های شرکت‌کنندگان این دوره خواهیم داشت.

پانزدهمین مرحله مسابقات «مدهامتان»، شیرازبه گزارش ایکنا از فارس، مرحله کشوری پانزدهمین دوره مسابقات قرآن «مدهامتان» ویژه قرآنیان کانون‌های مساجد طی روزهای ۱۲ تا ۱۴ مهرماه به میزبانی شیراز در حال برگزاری است. مسلماً برگزاری هر رویدادی نقاط ضعف و قوتی دارد که توجه به آن‌ها به هرچه بهتر برگزار شدن دوره‌های بعدی نیز کمک می‌کند لذا خبرنگار ایکنا به سراغ متسابقان رفت تا نظر آنان را در خصوص سطح برگزاری این دوره از مسابقات جویا شود.

زهرا قربانی، شرکت‌کننده رشته حفظ کل از استان اصفهان، در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایکنای فارس، با بیان اینکه پنجمین دوره است که در این مسابقه شرکت می‌کند، گفت: سطح مسابقات امسال بالا بود و شرکت‌کنندگان اکثراً رتبه‌های بین‌المللی که از مقطع شکوفه‌ها وارد مقطع بزرگسالان شدند، دارند و سطح قرائت و حفظشان بسیار خوب بود.

وی از برنامه‌ریزی مسابقه انتقاد کرد و افزود: اگر برای سال‌های آینده برنامه‌ریزی بهتر و دقیق‌تری داشته باشند، بهتر است البته مسئولان برای برگزاری مسابقات زحمت کشیده بودند و شاهد کیفیت بالای مسابقات بودیم و پذیرایی و برخورد با شرکت کنندگان خوب  بود. اگر مسئولان مسابقه بتوانند به جای ۳ نفر، ۵ نفر را برتر اعلام کنند، بهتر می‌شود و به نوعی تشویق برای تلاش بیشتر می‌تواند باشد.

قربانی با بیان اینکه نقاط قوت مسابقات داورها بودند، اضافه کرد: همه داورها چه از نظر علمی و چه طرز برخورد با شرکت‌کنندگان سطح بالا بودند. همچنین طرز برخورد کادر اجرایی با اینکه نوزاد به همراه داشتم و محل اسکان بسیار خوب بود.

تعامل مسئولان با قرآنیان در طول سال ادامه یابد

محمدرضا انتظاریان، شرکت‌کننده رشته اذان از استان مازندران، نیز به خبرنگار ایکنا گفت: سطح مسابقات با توجه به حضور رقبایی که در مسابقات مختلف رقابت داشتیم، خوب بود و می‌توان آن را جزو رقابت‌های درجه یک محسوب کرد.

وی افزود: با وجود اساتید بین‌المللی که به عنوان داور حضور دارند و خبر خوشی که رئیس ستاد عالی مسابقات در مراسم افتتاحیه دادند که متسابقان رشته قرائت تحقیق و حفظ که توانستند رتبه اول کسب کنند سهمیه مستقیم برای مرحله مقدماتی کشوری به دست می‌آورند، فضا برای رقابت نزدیک‌تر ایجاد شد.

انتظاریان با بیان اینکه کیفیت میزبانی استان فارس نیز خوب بود و در بعد اسکان و تغذیه نمره قابل قبولی می‌توان داد، اضافه کرد: به طور کلی در بحث قرآنی کشور باید یک فکر اساسی کرد، وقتی مسابقات در این سطح برگزار می‌شود، قطعاً شرکت‌کنندگان ‌نفرات برتر استان و رشته‌های خود محسوب می‌شوند، بحث ایاب و ذهاب و هماهنگیشان از استان‌ها و ارتباطی که کانون‌ها با سطح استان باید داشته باشند بسیار باید بهتر شود و نباید منجر به این شود که فقط مسابقه‌ای برگزار شود و بگویند شرکت کنید بلکه این تعامل باید در طول سال حفظ شود.

وی ادامه داد: بسیاری از افراد به دلیل مسافت دور نیامدند چون مسابقات دیگری پیش رو داشتند و اگر با وسیله می‌خواستند ۱۸ ساعت راه را بیایند ممکن بود از نظر بیماری مشکل‌زا شود ولی اگر مسئولان می‌توانستند وسیله دیگری مثل هواپیما مهیا کنند، بهتر است.

انتظاریان یادآور شد: برای اینکه سطح فنی مسابقات ارتقا پیدا کند، کانون فرهنگی مساجد کل کشور باید این تعامل را در طول سال با متسابقان داشته باشند به طور مثال با برگزاری دوره‌های آموزشی و دعوت از اساتید مختلف در سطح استان یا همین افراد که در مسابقات شرکت کردند را در محفل دیگری جمع کنند تا اینگونه نباشد که متسابقان به حال خود رها شوند بلکه برگزاری دوره آموزشی بسیار می‌تواند سطح فنی را بالا ببرد.

حضور دارندگان رتبه‌های بین‌المللی

سمانه سادات موسوی، شرکت‌کننده حفظ کل از مشهد نیز ضمن تشکر از مسئولان اجرایی برگزارکننده مسابقات گفت: حضور داوران با تأخیر بود و یکسری برنامه‌ها جابه‌جا شد که این در کیفیت ارائه حافظان تأثیر داشت.

وی اضافه کرد: هرسال در مسابقات پیشرفت‌هایی حاصل می‌شود و امسال نکته قابل توجه که نمی‌دانم مثبت یا منفی بود حضور حافظان بین‌المللی بود که باعث شد سطح حفظ بالا رود.

موسوی با تأکید بر اینکه مسابقات هر سال پیشرفت می‌کند که امسال نیز حضور حافظان موفق یکی از علل پیشرفت مسابقات بود، گفت: در آیین‌نامه مسابقات آمده است که متسابقانی که رتبه اوقاف و بین‌المللی در سال‌های ۹۹ و ۱۴۰۰ دارند، نمی‌توانند شرکت کنند لذا درخواست دارم بستری فراهم شود که متسابقان با سابقه و بین‌المللی در این مسابقات حضور پیدا نکنند یا به عنوان کمک داور یا کمیته فنی داوران از آن‌ها استفاده شود تا متسابقانی که ضعیف‌تر هستند و کار کردند و می‌خواهند هویت قرآنی پیدا کنند با خاطره خوشی مسابقات را ترک کنند یا اینکه مسابقات افراد ممتاز جدا برگزار شود یا رده سنی بگذارند.

عدم برنامه‌ریزی مناسب در بحث اسکان 

صادق قاسم‌زاده، شرکت‌کننده رشته قرائت ترتیل از خراسان رضوی، نیز به خبرنگار ایکنا گفت: سطح مسابقات در قرائت ترتیل و تحقیق بسیار بالا بود و برخلاف اینکه عده‌ای فکر می‌کردند چون تعداد شرکت‌کنندگان امسال کمتر بوده، سطح رقابت پایین‌تر است اما رقابت خوبی بود.

وی با یادآوری اینکه داورهای بسیار عالی در این دوره از مسابقات حضور دارند، اضافه کرد: متأسفانه در بحث اسکان و خوابگاه‌ها چه در مسابقات مدهامتان چه مسابقات دانشجویی و...  برنامه‌ریزی مقداری ضعیف است، چون افراد در مسابقات کشوری از شهرهای مختلف می‌آیند باید سعی شود که به گونه‌ای زمان‌بندی‌ها انجام شود که اگر زمان بلیت عقب افتاد بتواند بدون استرس مسابقه را انجام دهد و دغدغه دیگری نداشته باشد.

نمرات بسیار به هم نزدیک است

رسول تمجید، شرکت‌کننده قرائت تحقیق از استان اردبیل نیز در گفت‌وگو با ایکنا با یادآوری اینکه دومین سالی است که در این دوره از مسابقات شرکت می‌کند، گفت: سطح مسابقات بسیار خوب بود چون بیشتر متسابقان که در این مسابقه شرکت می‌کنند در مسابقات اوقاف دیده می‌شوند.

وی تصریح کرد: نمرات بسیار به هم نزدیک است و سطح مسابقات به گونه‌ای است که نمی‌توان گفت فردی که چند رتبه کشوری دارد حتماً اول می‌شود.

تمجید تأکید کرد: فضای قرآنی که در این مسابقات ایجاد می‌شود بسیار خوب است؛ متسابقان از همدیگر و داوران می‌توانند نکات جدیدی یاد بگیرند و یک محفل قرآنی ایجاد می‌شود که تأثیرگذاری بیشتری دارد.

وی در پایان گفت: اینکه محل اسکان و مسابقه را در فضای معنوی برگزار کردند بسیار خوب است اما مقداری محل اسکان ضعیف بود ولی رستوران و محل برگزاری مسابقات و موارد دیگر خوب بود.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha