ضرورت مستندسازی دستاوردهای جامعه قاریان مشهد
کد خبر: 4090518
تاریخ انتشار : ۱۸ مهر ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۹

ضرورت مستندسازی دستاوردهای جامعه قاریان مشهد

رئیس جامعه قاریان قرآن مشهد گفت: موفقیت‌ها و دستاوردهای جامعه قاریان مشهد برای شناخته شدن نیاز به مستندسازی دارد.

محمدصادق علمی، رئیس جامعه قاریان قرآن مشهدمحمدصادق علمی، رئیس جامعه قاریان قرآن مشهد و عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد، در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، بیان کرد: از جمله آثار و برکات جامعه قاریان مشهد، تشکیل اتحادیه تشکل‌های قرآنی سراسر کشور و دانشگاه تربیت مدرس قرآن است که تاکنون مربیان قرآنی بسیاری که صاحب مؤسسه هستند را پرورش داده است. همچنین هفت شعبه تربیت مربی قرآن در استان‌های مختلف و نیز کشورهای همسایه ایجاد شده است.

رئیس جامعه قاریان قرآن مشهد افزود: جُنگ‌های قرآنی با ابتکار حسین علمی، پیشکسوت قرآنی مشهدی از دیگر بخش‌های این مجموعه بوده که اکنون الگویی برای دیگران است.

وی در خصوص تربیت نخبگان قرآنی، اظهار کرد: از تجارب کشورهای موفق مانند مصر که اسطوره‌های قرآنی را به دنیا تحویل داده‌، در تربیت نخبگان قرآنی بهره‌مند شدیم. تربیت نوجوانانی مانند جواد فروغی، حامد شاکرنژاد و... که نه تنها در ایران، بلکه در کشورهای دیگر دنیا هم مطرح هستند، از دیگر دستاوردهای جامعه قاریان است. در واقع وجود برخی از بزرگان قرائت کشور که اثرگذاران عرصه‌های قرآنی هستند محصول تربیت جامعه قاریان است.

علمی با اشاره به استعدادهای قرآنی مهدی حسنی از نوابغ حفظ دنیای اسلام، بیان کرد: مهدی حسنی، سلطان قرائت قرآن است و قرآن را به 20 روایت می‌خواند، در حالیکه بسیاری از قراء برجسته مصری، تنها به هفت روایت قرآن را می‌خوانند که با وجود چنین نوابغی در جامعه قاریان، در کمیته استعدادیابی قرآنی با بهره‌گیری از شیوه‌های نوین استعدادیابی روز دنیا، در حال برنامه‌ریزی هستیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد با بیان اینکه در سطح کشور 60 نفر دارای رتبه  بین‌المللی هستند، گفت: حدود 30 نفر از آنان متعلق به مشهد هستند که در جامعه قرآنی تربیت شده‌اند بنابراین موفقیت‌ها و دستاوردهای جامعه قاریان مشهد نیاز به مستندسازی دارد.

وی اضافه کرد: تشکیل جامعه قاریان قرآنی در راستای مواجهه با تهاجم فرهنگی شکل گرفته است، زیرا پس از تمام شدن جنگ تحمیلی، این‌گونه احساس می‌شد که دشمن شکست‌خورده در عرصه جنگ نظامی، وارد عرصه‌های تهاجم فرهنگی خواهد شد و فلسفه وجودی تأسیس جامعه قاریان قرآن به همین دلیل است.

علمی از کتاب «از حسین فهمیده تا جوادفروغی» یاد کرد و گفت: در این کتاب، دو نوجوان الگو، یکی حسین فهمیده در زمینه دفاع نظامی و دیگری جواد فروغی در دفاع فرهنگی از زمان تهاجم فرهنگی دشمن را به نوجوانان معرفی کرده‌ام، بنابراین جامعه قاریان در عرصه کار فرهنگی و تربیت نوجوانان و جوانان حرکت می‌کند و اهداف آن بر همین اساس متمرکز است و امروز گروه‌های هدف ما همین نوجوانان هستند که در بسیاری از موارد هم موفق عمل کرده‌ایم.

وی خطاب به مسئولان فرهنگی با بیان اینکه در کنار هم و هم‌سو با یکدیگر قرار گیرید گفت: اهداف دشمن اگر در روزهای اول مشخص نبود، اکنون مشخص است ما نیز باید از امکانات و فکرهایی که داریم، بهره بگیریم. متولیان فرهنگی با جدیت و واقع‌بینی به فکر حفظ عزت و اقتدار کشورشان باشند و در این صف مبارزه با تهاجم فرهنگی به صورت یکپارچه در کنار هم قرار بگیرند.

رئیس جامعه قاریان قرآن مشهد در پایان گفت: نگران این همه وحدت دشمنان‌‌ نیستیم، زیرا دلگرم به وعده خداوند هستیم که گفته است: «إِنَّا لَنَنْصُرُ رُسُلَنَا وَالَّذِينَ آمَنُوا فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا ...؛ ما (که خدای تواناییم) البته رسولان خود و اهل ایمان را هم در دنیا ظفر و نصرت می‌دهیم» و نیز «...فَإِنَّ حِزْبَ اللَّهِ هُمُ الْغَالِبُونَ؛ تنها لشکر خدا فاتح و غالب خواهد بود».

انتهای پیام
captcha