خوانش صحیح قرآن؛ ملاک اصلی در سنت «اقراء»
کد خبر: 4090734
تاریخ انتشار : ۱۸ مهر ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۸

خوانش صحیح قرآن؛ ملاک اصلی در سنت «اقراء»

یک حافظ بین‌المللی قرآن گفت: سنت «اقراء» با آموزش‌های سنتی که در کلاس‌های آموزشی با عنوان صوت و لحن و... آموخته‌ایم، بسیار متفاوت است زیرا در بحث اقراء، زیبا خواندن ملاک نیست، بلکه صحیح خواندن قرآن مدنظر است.

قرائت قرآنمهدی حسنی، حافظ بین‌المللی قرآن و صاحب قرائات عشر، در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، اظهار کرد: پس از توقف چند صد ساله توقف سنت حسنه اقراء در سال 1395 شورای عالی قرآن، به منظور برقراری حلقه اتصال مقوله قرائت قرآن در ایران به اسناد معتبر شیوخ صاحب اجازه، سه نفر از شیوخ معتبر دنیا از کشورهای مصر، سوریه و عراق را به ایران دعوت کردند، از آن جمله شیخ محمد فهمی عصفور از کشور مصر و صاحب اجازات که در ایران اقامت کردند و داوران، اساتید معتبر ایران، حافظان و قاریان نزد آنها اقراء ختم یک دوره کامل قرآن نزد یکی از اساتید صاحب اجازه قرائت و اجازه قرائت از ایشان دریافت کردند که با فاصله 33 نفر به سلسله وصل بود.

وی ادامه داد: در این نوع قرائات، باورمان بر این است که آنچه شیخ می‌آموزد، همان است که آموخته است بدون کم و کاست و این رسم امانت‌داری در سنت اقراء است و بسیار متفاوت با آموزش‌های سنتی که در کلاس‌های آموزشی تحت عنوان صوت و لحن و... آموخته‌ایم، است. زیرا در بحث اقراء، زیبا خواندن ملاک نیست، بلکه صحیح خواندن قرآن مدنظر است.

این حافظ بین‌المللی قرآن و صاحب قرائات عشر بیان کرد: تجربه این چند سال نشان می‌دهد، قبل از ورود به دوره اقراء بیشتر اساتید برآنند که قرآن را به بهترین شکل می‌خوانند، اما با گذراندن این دوره، متوجه ضعف‌ها و اشکالات خود در خواندن قرآن می‌شوند و نگرش‌شان به این موضوع تغییر کرده است.

حسنی با اشاره به اولین جلسه رسمی «اشهار» که در قالب اختتامیه جشن دوره «اقراء»، 14 مهرماه 1401 در دارالقرآن حرم مطهر رضوی برگزار شد، تصریح کرد: در این جلسه که به دلیل شیوع کرونا پس از دو سال و با تأخیر برگزار شد، افرادی که مفتخر به کسب یک یا چند اجازه قرائت شدند، به شرح زیر است: مختار دهقان (اجازه روایت حفص)، حسین پور کویر (اجازه روایت حفص)، مسعود پنجه (اجازه روایت حفص)، حمید صفدری (اجازه روایت حفص)، سعید حاجی ابراهیمی (اجازه روایت حفص)، نسرین رضانیا، حافظ کل (اجازه قرائات عشر از طریق شاطبیه و الدره، و همچنین اجازه جداگانه روایت حفص از دو طریق شاطبیه و طیبه النشر)، مریم خطیب (اجازه روایت حفص از دو طریق شاطبیه و طیبه النشر)، میرزایی‌پور (اجازه روایت حفص به دو طریق شاطبیه و طیبه النشر و اجازه روایت ورش از نافع )، لیلا بایست (اجازه روایت حفص از طریق طیبه النشر و روایت ورش از طریق شاطبیه و روایت خلف از طریق شاطبیه)، مهری برات زاده ( اجازه روایت حفص)، رؤیا فضایلی، حافظ کل قرآن کریم (اجازه روایت حفص ) و ماه نو(اجازه روایت حفص).

وی اضافه کرد: خانم نسرین رضانیا، اولین بانویی هستند که موفق شده‌اند اجازه‌نامه قرائات عشر را در داخل ایران کسب کند.

انتهای پیام
captcha