اجرای ۳۷۰ ویژه برنامه فرهنگی در کتابخانه‌های عمومی استان مرکزی
کد خبر: 4098490
تاریخ انتشار : ۱۹ آبان ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۵

اجرای ۳۷۰ ویژه برنامه فرهنگی در کتابخانه‌های عمومی استان مرکزی

سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان مرکزی با اعلام برنامه‌های هفته کتاب و کتابخوانی در استان از اجرای ۳۷۰ ویژه برنامه فرهنگی در سطح کتابخانه‌های عمومی خبر داد.

سکینه خاتون مهدیان پور، سرپرست کتابخانه های عمومی مرکزی

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، به نقل از روابط عمومی کتابخانه‌های عمومی استان مرکزی، سکینه‌خاتون مهدیان‌پور، سرپرست اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان مرکزی، با اعلام برنامه‌های هفته کتاب در استان گفت: در این هفته بیش از ۳۷۰  برنامه در سطح کتابخانه‌های عمومی استان مرکزی برگزار می‌شود.

مهدیان پور ادامه داد: آیین کلنگ‌زنی و آغاز عملیات ساخت کتابخانه شهر آوه، تنها شهر بدون کتابخانه استان، کلنگ‌زنی ساختمان جدید کتابخانه امام علی(ع) شهر مامونیه با حضور مسئولان کشوری و استانی، اجرای ویژه برنامه «خدایا اجازه» با حضور حجت‌الاسلام حیدری ابهری، نویسنده مطرح کتاب کودک در دلیجان، برگزاری مسابقه ملی کتابخوانی با محوریت کتاب «کوه‌ها الله اکبر می‌گفتند»، برگزاری نشست اهالی قلم با حضور نویسندگان بومی استان، برگزاری محفل ادبی ادیـب و رونمایی از ۲ عنوان کتاب «معبری به ماه» و «رو به عشق» نوشته رضا گودرزی در اراک، آیین رونمایی از کتاب «بوطیقای ادبیات کودک» در شهر دلیجان، برپایی کارگاه آموزشی پـرورش خانواده کتاب دوست با محوریت کتاب کودک، برپایی کارگـاه آموزشی «آسمان زیر پا» با رویکرد آموزش نجوم در کتابخانه شهید زراستوند اراک، برگزاری نشست محفل ادبی شاپرک با حضور کودکان و نوجوانان در کتابخانه امام حسین(ع) اراک، اختتامیه طرح «با هم بخوانیم» در کتابخانه علی‌بن ابیطالب(ع) اراک، دیدار با مسئولان استانی و غبارروبی مزار شهدا از برنامه‌های شاخص اداره‌کل در ایام هفته کتاب است.

وی افزود: در سطح شهرستان‌ها نیز کارگاه مشاوره مهارت شناختن خویشتن، جلسات مطالعاتی، مسابقه نویسندگی «کتابخانه دلخواه من»، نشست‌های مثنوی‌خوانی و سعدی‌خوانی، کارگاه آموزش قصه‌گویی مادر و کودک، کارگاه تقویت مهارت‌های کودکان، جلسه خوانش متون کهن ادبی، اجرای نمایش عروسکی، ویژه برنامه جشن نشاط با کتاب، مسابقه مشاعره، کارگاه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، رونمایی از کتاب «خورشید تربیت» در ساوه، افتتاحیه طرح یک‌شنبه‌های کتابخوانی، نقد و بررسی کتاب «شازده کوچولو» و رونمایی از کتاب «آوای قلم» در دلیجان، راه‌اندازی کاروان کتاب در راوه بزرگترین روستای دلیجان، اهدای کتاب به مدارس عشایرنشین و روستاهای محروم شهرستان زرندیه و اجرای طرح یک کتابدار، یک مدرسه در شهرستان محلات برنامه‌ریزی و اجرا خواهد شد.

حضور کتابداران در مدارس

مهدیان‌پور با اشاره به سایر برنامه‌های هفته کتاب، گفت: آذین‌بندی و فضاسازی کتابخانه‌ها، نقاشی دیواری با موضوع کتاب و کودک، نمایشگاه پوستر کتابخوانی، تقدیر از اعضای کتابخوان کتابخانه‌ها، خلاصه‌نویسی از کتاب، نقاشی و داستان نویسی با موضوع کتاب و کتابخوانی، مسابقات خاطره‌نویسی، اجرای نمایش عروسکی، تبلیغ و ترویج کتابخوانی در مصلا‌های نماز جمعه، حضور کتابداران در مدارس، مسابقات نقاشی، ویژه برنامه‌های کتاب و کودک از دیگر برنامه‌هایی است که در ایام هفته کتاب در کتابخانه‌های عمومی استان مرکزی برگزار می‌شود.

سرپرست اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان مرکزی ادامه داد: برگزاری نشست‌های نمایشنامه‌خوانی، بازدید دانش‌آموزان از کتابخانه‌ها، کتابخانه گردی مدیران و مسئولان، برنامه‌های نقد و بررسی و رونمایی کتاب نویسندگان بومی، معرفی کتاب برای شهروندان در محافل عمومی، قصه گویی برای کودکان، کارگاه‌های آموزشی ـ مهارتی، نمایشگاه کتاب برای بازنمایی منابع کتابخانه‌ها از دیگر برنامه‌های این اداره‌کل در ایام بزرگداشت هفته کتاب در سطح استان است.

وی برگزاری مسابقات فرهنگی و کتابخوانی، دیدار کتابداران استان با ائمه جمعه، بازدید مدارس و مهدهای کودک از کتابخانه‌ها، حضور کتابداران در مدارس برای روخوانی و معرفی کتاب، برگزاری کارگاه‌های قصه‌گویی، برگزاری مسابقات مکتوب و آنلاین کتاب‌خوانی، توزیع بروشور مربوط به معرفی کتابخانه‌های عمومی و خدمات آن‌ها به عموم مردم را از دیگر برنامه‌های این هفته بیان کرد.

اجرای طرح بخشودگی جرایم دیرکرد منابع امانی

سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان گفت: به مناسبت سی‌امین دوره هفته کتاب، طرح بخشودگی جرایم دیرکرد منابع امانی و عضویت رایگان در کتابخانه‌های عمومی سراسر استان اجرا می‌شود. در این طرح، اعضایی که منابع امانی خود را در تاریخ‌های ۲۱ تا ۲۶ آبان ماه به کتابخانه عودت دهند، مشمول تخفیف ۱۰۰ درصدی جرایم دیرکردی خواهند شد.

وی افزود: همچنین علاقه‌مندان می‌توانند در روز ۲۴ آبان ماه؛ روز کتاب و کتابخوانی و کتابدار با مراجعه به سامانه مدیریت کتابخانه‌های عمومی یا مراجعه حضوری به کتابخانه‌ها، به‌صورت رایگان کد تخفیف عضویت در کتابخانه‌ها را دریافت کنند که این کد تا پایان آذر ماه سال جاری معتبرست.

مهدیان‌پور با اشاره به طرح خرید کتاب با مشارکت مالی استان‌ها گفت: این منابع به انتخاب مسئولان و کتابداران کتابخانه‌های عمومی استان مرکزی از میان فهرست تازه‌های نشر خانه کتاب و فهرست‌های اداره کل منابع نهاد، انتخاب شده است. 

وی ادامه داد: مبلغ واریزی استان برای شرکت در این طرح یک میلیارد و ۳۱۲ میلیون ریال است که نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور نیز همین مبلغ را جهت خرید کتاب تقبل کرده و تا کنون بخش عمده مشتمل بر ۳۲۱۵ نسخه از این طرح خریداری و به کتابخانه‌ها ارسال شده است و مابقی در ماه‌های آینده به کتابخانه‌ها ارسال خواهد شد.

سرپرست اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان مرکزی افزود: همچنین در سال جاری نزدیک به  ۲۵ هزار و ۷۰۰ جلد کتاب از سوی مردم به کتابخانه‌های عمومی استان اهدا شده است که این رقم جدا از ارسال کتاب توسط نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور است.

وی در پایان گفت: آیین بزرگداشت روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار استان مرکزی روز ۲۵ آبان ماه با حضور مقامات استانی، کتابداران، مسئولان کتابخانه‌های عمومی و فرهیختگان عرصه کتاب و کتابخوانی برگزار خواهد شد و طی آن از کتابخوانان و کتابداران برتر، انجمن‌های برتر در سطح استان و فعالان عرصه کتاب تقدیر می‌شود.

انتهای پیام
captcha