ضلع‌های سه‌گانه مساجد در ایجاد پایگاه قرآنی نقش مؤثر دارند
کد خبر: 4099146
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۲ آبان ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۹

ضلع‌های سه‌گانه مساجد در ایجاد پایگاه قرآنی نقش مؤثر دارند

معاون پژوهشی مجمع قرآنی خادم الرضا(ع) با اشاره به تأکیدات رهبر معظم انقلاب در خصوص تبدیل مساجد به پایگاه‌های قرآنی، ائمه جماعت، هیئت امنا و اصحاب مسجد را سه ضلع این اماکن مقدس دانست که می‌توانند بسیار تأثیرگذار باشند.

غلامرضا آمیغ زاده معاون پژوهشی مجمع قرآنی خادم الرضا (ع)غلامرضا آمیغ‌زاده، معاون پژوهشی مجمع قرآنی خادم الرضا(ع) در گفت‌وگو با ایکنا از سیستان و بلوچستان با اشاره به راهکارهای تحقق منویات مقام معظم رهبری در خصوص تبدیل مساجد به پایگاه‌های قرآنی، گفت: خداوند در آیه ۱۸ سوره جن می‌فرماید: «وَ أَنَّ الْمَسَاجِدَ لِلَّهِ فَلَا تَدْعُوا مَعَ اللَّهِ أَحَدًا؛ و مساجد ويژه خداست پس هيچ‌كس را با خدا مخوانيد» که نشان از جایگاه عظیم این اماکن مقدس دارد.
 
وی با بیان اینکه مساجد، مراکز بسیار مهمی در جهت ارتقای فکر، رشد اندیشه و کمال انسان هستند، افزود: اهمیت مساجد در کشورهای اسلامی از جایگاه بالایی برخوردار است اما متأسفانه از اهمیت مساجد غافل هستیم.
 
معاون پژوهشی مجمع قرآنی خادم الرضا(ع) ادامه داد: چون در مساجد، اجتماعی از مؤمنان و انسان‌های خداشناس در ساعت معین در یک اقدام با نظم و بسیار عالی گرد هم می‌آیند تا خدای تعالی را پرستش کنند، اگر در کنار این اجتماع، کارهای فرهنگی نیز انجام شود، زمینه بسیار خوبی برای رشد و تعالی جامعه ایجاد می‌شود اما در مساجد، سه ضلع یک مثلث را داریم که باعث می‌شود بعضی از فعالیت‌ها در مساجد به خوبی انجام نشود.
 
آمیغ‌زاده گفت: یک ضلع، امام جماعت است و نقشش در مساجد بسیار مهم است که آیا این امام جماعت با کارهای فرهنگی در مساجد و همچنین با پایگاه مقاومت موافقت دارد؟ آیا اجازه فعالیت‌های فرهنگی در مسجد می‌دهد و به چه نحوی اجازه می‌دهد؟
 
وی هیئت امنای مساجد را ضلع دیگر این مثلث دانست و افزود: هیئت امنا نقش مهمی در انجام فعالیت‌های مسجد دارند و در کنار آن حتی پایگاه مقاومت که ساعت‌هایی از مساجد را به برخی از برنامه‌ها اختصاص می‌دهند، نقش مهمی ایفا می‌کنند.
 
این قاری ممتاز استان سیستان وبلوچستان با بیان اینکه ضلع سوم خود اصحاب مسجد هستند، اظهار کرد: بعضی از اصحاب مسجد در اجرای برنامه‌ها، نفوذ بسیار زیادی دارند، به‌طور کلی هر فعالیتی در مساجد مستلزم این است که هماهنگی و اتحاد بین هیئت امنا، پایگاه مقاومت، امام جماعت و  اصحاب مسجد باشد.
 
معاون پژوهشی مجمع قرآنی خادم‌الرضا(ع) تصریح کرد: جمع کردن افکار و سلیقه‌های مختلف، مقداری مشکل است مگر اینکه از جاهای دیگر افراد را هدایت کنند که سنگ‌اندازی و مخالفت نکنند و همچنین به برنامه‌هایی که جوانان می‌خواهند در مساجد اجرا شود، احترام گذارند.
 
آمیغ‌زاده با بیان اینکه از ظرفیت مساجد برای پیشرفت کارهای قرآنی بسیار خوب می‌توانیم استفاده کنیم به شرط اینکه امام جماعت‌ها حمایت کنند و پایگاه مقاومت مانع ایجاد نکند و با موافقت هیئت امنا نیز باشند، افزود: قطعاً امور مساجد کشور باید فعالیت بیشتری انجام دهد، باید هیئت امنای مساجد را دور هم جمع کنند و اهمیت این مسئله را واضح و آنها را متوجه کنند که باید اجازه دهند در مساجد، کلاس‌های قرآن از سوی نهادهای فرهنگی برگزار شود.
 
وی در پایان با بیان اینکه باید در مساجد، علاوه بر برگزاری جلسات قرآن، صحت قرائت قرآن را توسط اصحاب مساجد داشته باشیم، گفت: نهادهای فرهنگی مانند سازمان تبلیغات یا اوقاف باید بانی این مسئله شوند و از طرف دیگر باید امام‌ جمعه نیز هماهنگی لازم را در بین ائمه جماعت‌ انجام دهد تا اجازه برگزاری کلاس‌های قرآن در مساجد داده شود.
انتهای پیام
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
محمد حسین حیدری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۱/۰۸/۲۲ - ۱۳:۳۲
0
0
احسنت ؛ انشاءالله که متولیان فرهنگی عمل کنند.
captcha