عباس اسدی، قاری ممتاز چهارمحالوبختیاری در گفتوگو با ایکنا از استان با اشاره به اینکه در مقوله قرائت قرآن در کنار پیگیری فنی و تخصصی و حرفهای، عشق و علاقه به یادگیری بسیار حائز اهمیت است، اظهار کرد: این نکته کلیدی را در کلاسها نیز برای قرآنآموزان تبیین میکنم که با علاقه به یادگیری ورود کنند، همین علاقه و اشتیاق بود که بنده را از دوران نوجوانی در وادی قرائت قرار داد و با اتکا به تلاش خودم و بدون دیدن استاد، قرائت را یاد گرفتم و این فقدان یا کمبود استاد که امروز مطالبه نوجوانان و جوانان فعال در عرصه قرائت در استان است، در چند سال گذشته نیز وجود داشت.
وی با ذکر اینکه جلسات پربار آموزش قرآن نه در بروجن و نه دیگر شهرهای استان وجود نداشته و ندارد، ادامه داد: مانند بسیاری دیگر از فعالان این حوزه، در مسیر یادگیری قرائت هیچ جلسه مستمر و منظم یا استادی در دسترس نداشتهام و بهصورت خودجوش در این مسیر پیش میروم.
اسدی با تأکید بر اینکه فقدان استاد را با بهرهگیری از محتوای فضای مجازی جبران میکند، بیان کرد: امروز قاریان میتوانند از فضای مجازی بهعنوان استاد استفاده کنند چرا که بسیاری از جلسات آموزش قرآن کریم در این فضا در دسترس است لذا اگر علاقه و شوق یادگیری در وجود فردی باشد، ابزار آن را نیز در تلویزیون و رادیو یا فضای مجازی پیدا میکند و محتواهای خوبی که در فضای مجازی بارگذاری میشود، حکم کلاس درس و استاد را دارد.
این قاری و مدرس قرائت در بروجن با اشاره به اقدامش برای برپایی جلسات تخصصی منظم و مستمر ویژه استعدادهای قرآنی که در دو سه سال اخیر در برخی مساجد شهر بروجن برگزار میشود، تصریح کرد: ما قرآنیان استان باید روحیه جهادی و انجام کار خودجوش در خدمت به قرآن کریم را در خود تقویت کنیم و با تأسی به پیامبر(ص) «طبیبٌ دَوَّار» باشیم یعنی در حد توان خودمان مخاطبان و تشنگان فراگیری قرآن را جستوجو و پیدا کنیم.
اسدی ادامه داد: البته مربی و استاد تنها میتواند یک گوشه از کار جلسات قرآن را دست بگیرد و بقیه بخشهای کار را متولیان قرآنی باید حمایت کنند؛ امروز شاهد بازگشت رویکردها به سمت فعالیتهای قرآنی مسجدمحور و نیز جلسات خانگی قرآن هستیم چرا که این محافل سنتی قرآن در مساجد و منازل در گذشته برکات فراوانی داشتند که به فراموشی سپرده شد اما خوشبختانه امروز تقویت میشود. میطلبد که متولیان قرآنی این دست جلسات را در محلات و مساجد و منازل حمایت و نظارت کنند و ساز و کاری ایجاد شود که هر مسجد یک جلسه قرآن مستمر داشته باشد.
وی با تأکید بر اینکه جلسات قرآنی باید محل جذب نوجوانان و جوانان به سمت فعالیتهای قرآنی باشند، گفت: امروز این قشر بیشتر مسحور فناوری و فضای مجازی و بازیهای رایانهای هستند و برای جذب این افراد باید جلسات جذبکننده قرآنی ایجاد شود، مقام معظم رهبری نیز بر تشکیل جلساتی که صرفاً تلاوت و استماع قرآن باشد، تأکید داشتهاند و قطعاً این جلسات بیتأثیر نیستند.
اسدی تأکید کرد: گسترش فعالیتهای قرآنی و افزایش دامنه تأثیرات جلسات و محافل قرآنی مستلزم آن است که مسئولان صرفاً به طرحهایی که برای اجرا به آنان ابلاغ میشود اکتفا نکنند و خودشان با ابتکار و خلاقیت نسبت به تعریف طرحها و برنامههای اثرگذار و جلسات و محافل خوب در نقاط مختلف استان بهویژه جلسات مسجدمحور و منزلمحور اهتمام داشته باشند و شوق و علاقه به قرآن را در بین نوجوانان و جوانان تقویت کنند.
این قاری ممتاز استان با ابراز تأسف از کمرنگ بودن اقبال عمومی به جلسات قرآن حتی در شهرهای بزرگ و پرجمعیت، بیان کرد: به نظر میرسد آموزش و پرورش که جامعه بزرگی از نوجوانان و جوانان را در ساعات قابل توجهی از شبانهروز در اختیار دارد باید برای جلسات و محافل قرآن و جذب دانشآموزان از طریق این دست برنامههای جذاب و ویترینی برنامه داشته باشد. یعنی در کنار برگزاری مسابقات قرآن و عترت، برنامهها و رویدادهای جذاب آموزشی و انگیزشی را در حوزه فعالیتهای قرآنی در مدارس تعریف و اجرا کند.
اسدی با اشاره به اینکه هنر تلاوت قرآن کریم فرصتی برای زیبا انتقال دادن مفاهیم و معانی این کتاب آسمانی و جذب مخاطبان است، تصریح کرد: وقتی صحبت از هنر تلاوت میشود مباحثی چون دقت، ظرافت، نظم و احساس را نیز بهدنبال دارد و مجموعه اینها اگر در تلاوت قرآن که خود منشأ زیبایی است، رعایت شود، هنر تلاوت اتفاق افتاده است. در قرائت همچنین اصول و قواعدی ناظر بر تجوید، صوت و لحن، فصاحت، وقف و ابتدا وجود دارد که قاری باید بیاموزد و با تکرار و تمرین این اصول را در خود نهادینه کند.
وی ادامه داد: قاری باید بتواند احساس را به مستمعان خود انتقال دهد و القا کند که این مهم از طریق صوت و لحن و اشراف بر معنا محقق میشود. اینکه فقط پایبند قواعد قرائت باشیم کفایت نمیکند و احساس نیز باید در صدا بروز و ظهور یابد تا تأثیر حقیقی اتفاق بیفتد. با گوش فرا دادن به تلاوت قاریان مشهور جهان اسلام میتوانیم این احساس را درک کنیم و این قاریان متناسب با پیام آیات، لحن قرائت را اجرا میکنند.
اسدی تأکید کرد: اساتید بزرگ قرائت آنانی هستند که با بهرهگیری از هنر تلاوت توانستهاند مفاهیم و معانی آیات نورانی قرآن را با تکرار، تأکید، لحن محزون یا شاد، وقف و ابتدا، انتخاب دستگاه و ... به مخاطبان انتقال دهند. درواقع هدف قرائت باید این باشد که مخاطب با گوش فرا دادن به تلاوت، در پی معنا و مفهوم آیات باشد، به تفسیر رجوع کند و تلاش و پیگیری کند تا پیام قرآن را درک کند و در زندگی بهکار گیرد.
اسدی انتخاب لحن مناسب با توجه مفهوم آیات و نیز توجه به وقف و ابتدا را در انتقال پیام قرآن به مستمعان مهم ارزیابی کرد و توضیح داد: عموم مستمعان معمولاً اطلاعی از قواعد تجوید و لحن و وقف و ابتدا ندارند، لذا قاری باید بتواند تلاوتی انجام دهد که با زیباییهای صوتی و لحنی بتواند احساس را به مخاطب منتقل کند و او را به تفکر و پیگیری مفاهیم آیات وادارد.
وی تقلید را مسیر اجتنابناپذیر فراگیری قرائت دانست و گفت: قاری برای پیمودن مسیر قرائت باید راهی استاندارد و صحیح را برود که قبلاً طی شده و دستاندازها و چالههای آن از سوی اساتید بزرگ قرائت رفع شده است. برای رسیدن به مقصد قرائت، گذشتن از مسیر تقلید ضرورت دارد و هیچ مسیر میانبری نیز وجود ندارد. کسی که تقلید میکند از قاری مورد تقلید هم تجوید و هم فصاحت، هنر لحن، هنر صوت و ... را بهصورت سماعی یاد میگیرد.
اسدی در پایان گفت: به موازات تقلید، قرآنآموز باید قواعد و اصول، فنون و تئوریهای قرائت را نیز یاد بگیرد و لذا تأثیر مطلوب یادگیری علم قرائت زمانی محقق میشود که فرد، مقلد خوبی باشد و از طریق تقلید به تمرین و تکرار و یادگیری بپردازد، فرد هر چقدر بیشتر تلاوت گوش کند، بیشتر یاد میگیرد.
انتهای پیام