کتاب «شناخت‌ نامه نبوت» منتشر شد
کد خبر: 4102996
تاریخ انتشار : ۰۷ آذر ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۰

کتاب «شناخت‌ نامه نبوت» منتشر شد

جلد اول کتاب «شناخت نامه نبوت» تألیف مرحوم آیت الله محمدی ری شهری و جمعی از پژوهشگران، از آثار پژوهشگاه قرآن و حدیث منتشر شد.

به گزارش ایکنا، به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه قرآن و حدیث، کتاب «شناخت‌ نامه نبوت» ادامه مباحث اعتقادی است که به مباحث کلی مرتبط با نبوت پرداخته است که اصطلاحاً بدان نبوت عامه می‏ گویند. عنوان «نبوت عامه» ناظر به مباحث عمومی نبوت است که ویژگی‏‌های مشترک همه پیامبران را تبیین می‏‌کند. عنوان «نبوت خاصه» به مباحث اختصاصی مرتبط با هر یک از پیامبران می‏‌پردازد. از این رو جلد بعدی این مجموعه به نبوت خاصه می‏‌پردازد که ناظر به زندگی و خصوصیات فردی انبیای الهی است. مجموعه نبوت عامه در هفت فصل با استناد به نزدیک به ۹۰۰ آیه و روایت، مباحثی را بدین شکل عرضه کرده است:

فصل اول با عنوان فلسفه نبوت به چرایی ارسال پیامبران پرداخته است و بر محورهای هدایت‏گری، برانگیختن خرد، دعوت به خدا، ارائه راهکارهای مصلحت و منفعت انسان، اختلاف‌زدایی، آموختن و پروراندن و زنده کردن ارزش‌ها، حرکت دادن مردم به عدالت‌جویی و اتمام حجت بر مردمان تأکید کرده است.

فصل دوم مباحث مرتبط «وحی» را پی گرفته و ضمن معنایابی آن در قرآن و حدیث، نمونه‌‏هایی از گونه‌‏های وحی به پیامبران، اولیاء الهی و غیر اولیاء را در آیات و روایات برشمرده است.

فصل سوم، لزوم شناخت پیامبران، ایمان به آنان، تداوم ارسال پیامبران و سنت وصایت، شمار پیامبران، پیامبران اولوالعزم، تفاوت رسول و نبی، گستره و قلمرو بعثت، گونه‏‌ها و گویش آنان را تبیین کرده است.

فصل چهارم نشانه‌‏های پیامبران از جمله بشارت انبیاء پیشین، اعجاز و ویژگی‏‌های آن و رویکرد مخالفان در مواجهه با معجزه را مطرح کرده است.

در فصل پنجم ویژگی‌‏های پیامبران را محور کار قرار داده و ویژگی‏‌های سرشتی، اخلاقی، علمی، تبلیغی، عبادی و ... پیامبران را تبیین کرده‏ است. فصل ششم ناظر به عصمت پیامبران است. لزوم عصمت، دلایل و گسترده آن با استفاده از دلایل عقلی و آیات و روایات تبیین شده است. فصل هفتم و پایانی نیز آموزه ‏های مشترک پیامبران را معرفی کرده است.

لازم به ذکر است کتاب «شناخت نامه نبوت»، از جمله آخرین پژوهش‏‌هایی است که با همت و تلاش فراوان آیت اللّه محمدی ری شهری (۱۳۲۵ - ۱۴۰۱) و همکاران ایشان در پژوهشکده علوم و معارف حدیث به ثمر نشست ولی متأسفانه عمر آیت الله ری‌ شهری کفاف نداد تا ثمره تلاش خود را به صورت چاپ شده مشاهده کند.

جلد اول کتاب «شناخت نامه نبوت» تألیف مرحوم آیت الله محمدی ری شهری و جمعی از پژوهشگران در پژوهشکده علوم و معارف حدیث پژوهشگاه قرآن و حدیث، به زبان فارسی - عربی، در قطع وزیری، در ۶۸۶ صفحه به نگارش درآمده است و با همکاری انتشارات دارالحدیث منتشر شده است.

انتهای پیام
captcha