هشدار سازمان‌های حقوق بشری درباره موج جدید اعدام‌ها در عربستان
کد خبر: 4103859
تاریخ انتشار : ۱۰ آذر ۱۴۰۱ - ۱۹:۳۹

هشدار سازمان‌های حقوق بشری درباره موج جدید اعدام‌ها در عربستان

35 سازمان غیردولتی حقوق بشری نسبت به اعدام قریب الوقوع ده‌ها زندانی در عربستان سعودی هشدار دادند.

هشدار سازمان‌های حقوق بشری درباره موج جدید اعدام‌ها در عربستانبه گزارش ایکنا به نقل از سعودی لیکس، سازمان حقوق بشر اروپا – عربستان، سازمان بین‌المللی جلوگیری از آسیب به همراه 33 سازمان غیردولتی دیگر خواستار واکنش فوری نسبت به اعدام‌های سریالی  در عربستان سعودی شدند که به بهانه برخورد با قاچاق مواد مخدر انجام شده است.

این سازمان‌ها از نهادهای مسئول در سازمان ملل درخواست کردند تا از دولت عربستان سعودی در مورد وضعیت ده‌ها نفری که در معرض خطر قریب‌الوقوع اعدام هستند، تحقیقاتی انجام دهد و از دولت این کشور بخواهد که فوراً همه اعدام‌های مرتبط با مواد مخدر را متوقف کند.

در نامه‌ای که در این خصوص منتشر شده، آمده است که از ژانویه 2020، عربستان سعودی اعدام‌ها را برای جرایم مرتبط با مواد مخدر متوقف کرده بود اما از 10 نوامبر 2022، عربستان سعودی به طور ناگهانی و بدون اخطار، صدور احکام اعدام برای جرائم مربوط به مواد مخدر را از سر گرفت و تا 24 نوامبر 20 اعدام اجرا کرد.

 بر اساس داده‌های وزارت کشور عربستان، همه کسانی که این حکم در مورد آنها اجرا شده مرد هستند و تابعیت کشورهای عربستان سعودی (8 نفر)، سوریه (5 نفر)، پاکستان (3 نفر)، نیجریه (2 نفر) و اردن (2 نفر) را دارند.

در این نامه تأکید شده است که نحوه اجرای مجازات اعدام توسط دولت عربستان محرمانه است.

انتهای پیام
captcha