محور اصلی قضاوت در اسلام بر صلح‌ و سازش است
کد خبر: 4104669
تاریخ انتشار : ۱۴ آذر ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۹

محور اصلی قضاوت در اسلام بر صلح‌ و سازش است

رئیس‌کل دادگستری استان کرمان با بیان اینکه در اسلام مصالحه مقدم بر صدور حکم است و نگاه قضا محور در اختلاف وجود ندارد، گفت: صلح‌ و سازش از دیدگاه شرع مقدس اسلام ارزش و مرتبه بسیار بالایی دارد و محور اصلی قضاوت صلح‌ و سازش است.

حجت الاسلام ابراهیم حمیدی رئیس کل دادگستری کرمان

به گزارش ایکنا از کرمان و به نقل از روابط عمومی دادگستری، حجت‌الاسلام ابراهیم حمیدی، رئیس‌کل دادگستری استان کرمان در نشست هم‌اندیشی تقویت دیدگاه‌های صلح‌ و سازش گفت: صلح‌ و سازش از دیدگاه شرع مقدس اسلام ارزش و مرتبه بسیار بالایی دارد و در حوزه قضایی نیز علاوه‌بر ایجاد آثار اقتصادی و اجتماعی قابل توجه برای طرفین پرونده، از صرف بیت‌المال نیز جلوگیری می‌کند.

وی افزود: آیات قرآن و روایات معصومین ارزش و اهمیت صلح‌ و سازش را نشان می‌دهند. در اسلام مصالحه مقدم بر صدور حکم است و نگاه قضا محور در اختلاف وجود ندارد بلکه محور اصلی قضاوت صلح‌وسازش است.

حمیدی ادامه داد: ما براساس شرع موظفیم توصیه‌های دین اسلام را در زندگی اجتماعی آورده و همه مردم اعم از قاضی، وکیل، کارشناس و... باید بپذیرند که مسئله صلح‌ و سازش اولویت اول است لذا باید تلاش واقعی خود را برای تحقق صلح‌ و سازش به‌کار گیرند که قطعاً آثار و برکات و نتایج آن قابل مشاهده است.

نماینده عالی قوه قضاییه در استان تلاش برای صلح‌وسازش را یک وظیفه دینی و اخلاقی دانست و بیان کرد: از جامعه وکلا درخواست دارم تا به موضوع صلح‌وسازش در قالب وکلای مصلح ورود کنند و در پرونده‌هایی که وکالت می‌کنند اولویت آن‌ها برقراری صلح‌وسازش بین طرفین پرونده باشد تا در امر کاهش ورودی پرونده‌ها به مراجع قضایی و برقراری صلح‌وسازش یاری‌گر دستگاه قضایی باشند.

حجت‌الاسلام حمیدی در پایان بیان کرد: باید رسیدن به صلح‌ و سازش را به‌عنوان یک ارزش دنبال کنیم تا بتوانیم در محضر پروردگار به‌خوبی پاسخگو باشیم.

انتهای پیام
captcha