ادبیات عرب از علوم مظلوم در حوزه‌ علمیه است
کد خبر: 4105391
تاریخ انتشار : ۱۶ آذر ۱۴۰۱ - ۲۰:۵۰
معاون آموزش جامعةالمصطفی:

ادبیات عرب از علوم مظلوم در حوزه‌ علمیه است

معاون آموزش جامعةالمصطفی العالمیه با بیان اینکه ادبیات عرب از علوم مظلوم در حوزه‌ علمیه است، گفت: کسانی در فقه، اصول و فلسفه موفق هستند که در ادبیات عربی موفق‌تر باشند.

سیدحمید جزایری، معاون آموزش جامعةالمصطفی العالمیه

به گزارش خبرنگار ایکنا، حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدحمید جزایری، معاون آموزش جامعةالمصطفی العالمیه، عصر امروز، ۱۶ آذرماه در جمع مدیر و معاونین مجتمع آموزش عالی زبان، ادبیات و فرهنگ‌شناسی به مناسبت انتشار «نشریه مطالعات زبان و ادبیات عربی» این مجتمع اظهار کرد: ادبیات عرب در عین اینکه از علوم مظلوم حوزه‌ علمیه به شمار می‌رود، پایه بقیه علوم ماست و کسانی در فقه، اصول و فلسفه موفق هستند که در ادبیات عربی موفق‌تر باشند.

وی ابراز امیدواری از انتشار این نشریه برای نشان دادن ظرفیت‌های زبان و ادبیات عربی برای فهم دین و برای انتقال معارف دینی و تشویق طلاب به مباحث ادبیات عربی، خاطرنشان کرد: اگر این نشریه بخواهد موفق باشد، باید با گروه زبان و ادبیات فارسی ارتباط و پیوند بیشتری پیدا کند. زبان و ادبیات فارسی و عربی رقیب هم نیستند، بلکه مکمل یکدیگرند که این‌ها در کنار هم می‌توانند خروجی مطلوب را داشته باشند.

استاد حوزه علمیه به ورود اساتید زبان فارسی در فرایند مقالات نشریه اشاره کرد و افزود: ورود اساتید زبان فارسی در ارائه مقالات باید قوی‌تر باشد؛ زیرا تأثیرپذیری زبان فارسی از ادبیات عربی یا تأثیرگذاری زبان فارسی در فهم نکات زبان عربی امری مهم است.

وی با تشریح رسالت انتشار این نشریه، گفت: نشریه «مطالعات و زبان ادبیات عربی» باید در خدمت فهم قرآن و روایات و گسترش معارف آن‌ها و توجه دادن به مخاطبان باشد؛ چرا که فهم قرآن بدون توجه به نکات ادبی ممکن نیست. اگر کسی بخواهد قرآن را بفهمد، ممکن نیست جز این که به ظرائف بلاغی قرآن توجه کند. امیدواریم زمینه‌ای فراهم شود تا این نشریه به زبان‌های مختلف چاپ شود.

در ابتدای این نشست، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسین ساجد، رئیس مجتمع آموزش عالی زبان، ادبیات و فرهنگ شناسی در سخنانی، بر اهمیت پژوهش تأکید و اظهار کرد: بال پژوهش، بال عمیق و ماندگار یک مجموعه علمی است.

استادیار جامعةالمصطفی العالمیه در ادامه تدوین مجله علمی ـ ترویجی یا علمی ـ پژوهشی را لازمه یک مجموعه فاخر و ارزشمند توصیف و بیان کرد: امیدواریم در این زمینه به نقطه خوبی برسیم؛ البته دو مجله همزمان در حال گذراندن مراحل استاندارد هستند تا بتوانند مجوز علمی پژوهشی در حوزه مطالعات و زبان را اخذ کنند.

انتهای پیام
captcha