افزایش جمعیت مستلزم تلاش توأم با علم و آگاهی است
کد خبر: 4107276
تاریخ انتشار : ۲۴ آذر ۱۴۰۱ - ۲۱:۲۶

افزایش جمعیت مستلزم تلاش توأم با علم و آگاهی است

مشاور عالی وزیر کشور در حوزه جمعیت با اشاره به اینکه سالانه ۵۳۰ هزار سقط جنین عمدی در کشور انجام می‌شود، بیان کرد: حوزه جمعیت نیازمند تلاشی بسیجی‌وار همراه با علم و آگاهی است.

شورای اداری مرکزی

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، محمد اسماعیل اکبری، مشاور عالی وزیر کشور در حوزه جمعیت، امروز، 24 آذر، در  شورای اداری استان، با بیان اینکه مقام معظم رهبری در سال‌های اخیر به مسئله افزایش جمعیت بسیار توجه داشته‌اند، ادامکه داد: افزایش جمعیت به قانون در کشور تبدیل شده است و استانداران نیز مکلف به اجرای آن هستند.

وی با اشاره به اینکه بررسی ساختار جمعیت، با سه مؤلفه جمعیت کمتر از ۱۵ سال، ۱۵ تا ۶۵ سال و بالای ۶۵ سال برعهده وزارت بهداشت است، جمعیت ۱۵ تا ۶۵ سال را گروه مولد جامعه دانست و افزود: این گروه باید باسواد و توانمند باشند تا نیاز گروه سنی کمتر از 15 سال و بالای 65 سال را برطرف کنند.

اکبری افزود: امروز با جامعه سالمندی روبه رو هستیم و در این راستا متولی، وزارت کشورست. برای رساندن نسبت سالمندی به نسبت طبیعی، باید از توان سالمندان در جایگاه مناسب و توانمندسازی سالمندان برای خودکفایی و کمک به دیگران، هدف‌گذاری کرد و برنامه‌های راهبردی داشت.

وی ضرورت توجه به مسئله آمایش سرزمینی را متذکر شد و گفت: سراسر مرز جنوبی کشور آب‌های بین‌المللی است، اما امروز فقیرترین افراد در این منطقه از کشور زندگی می‌کنند و وقتی نمی‌توانیم از ظرفیت‌ها و داشته‌ها بهره‌مند باشیم، اشکال از ماست. نباید انجام وظایف ذاتی را به حساب رسیدگی به مسئله جمعیت بگذاریم. حوزه جمعیت نیازمند تلاشی بسیجی‌وار همراه با علم و آگاهی است. کشور ظرفیت جمعیت ۳۵۰ میلیون نفری دارد به شرط آنکه درست عمل شود.

اکبری بیان کرد: قدرت‌های جهان معتقدند اگر رشد جمعیت ادامه یابد، جمعیت دنیا در سال ۲۱۰۰ به ۱۸ میلیارد نفر می‌رسد و بدون شک امکانات رفاهی، غذا و آب برای این میزان جمعیت نخواهیم داشت و بر همین اساس رشد جمعیت را تحت کنترل درآوردند، اما این نگاه غلط است و با افزایش جمعیت می‌توان زیرساخت‌های مورد نظر را تهیه کرد. این ساختار اعلام کرده است اقیانوس هند و خلیج فارس 30 سال آینده به دلیل گرمای زمین قابل سکونت نیستند و متاسفانه برخی از مسئولان در کشور این مسائل را پذیرفتند.

به گفته اکبری برای اصلاح ساختار جمعیت نیازمند پشتوانه‌های تغییر از جمله پشتوانه‌های تعبدی، علمی و تعقلی، قانون‌مداری، عرف و فرهنگ هستیم. بیانات رهبر معظم انقلاب باید در سطح حاکمیت مورد توجه باشد. نباید دنبال برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی در دانشگاه‌ها باشیم، بلکه رفع ابهامات دانشجویان باید مورد اهمیت واقع شود.

وی با بیان اینکه تحدید جمعیت یک سیاست ساختار فراماسونری است، به برگزاری 9 سمینار در راستای اجرای قانون جوانی جمعیت در امریکا و برگزار نشدن حتی یک سمینار در کشور اشاره کرد و افزود: نرخ باروری در سال 95، 2.01 اعلام شد که در سال 96 این رقم به 1.5 رسید. مدت زمان کاهش نرخ باروری در انگلستان ۹۵ سال طول کشید، اما این زمان در ایران به ۱۰ سال رسید. تا سال ۲۱۰۰، ۱۰ کشور رشد جمعیت ۲۰۰ میلیونی خواهند داشت و ایران در نمودار جایی ندارد. هرساله 530 هزار سقط جنین عمدی در کشور انجام می‌شود.

اکبری با اشاره به اینکه همه برای افزایش جمعیت و فرزندآوری باید تلاش کنیم، گفت: حکم این است که برای فرزندآوری تلاش کنیم، اما امروز ما را مشغول ناباروری کرده‌اند. مراکز درمان ناباروری در دنیا حداکثر تا ۳۰ درصد می‌توانند به رفع ناباروری کمک کنند. نمی‌توان فقط با ایجاد مراکز درمان ناباروری به مردم خدمت کرد؛ زیرا برخی از این مراکز راجعه‌کننده کافی ندارند.

وی بیان کرد: ۵۰ درصد علت ناباروری مربوط به مردان است. پیری جمعیت، آینده‌ای هولناک برای کشور رقم می‌زند. کشور باید ۶ درصد سالمند، ۲۴ درصد زیر ۱۵ سال و ۷۰ درصد جمعیت مولد داشته باشد. بهترین سن ازدواج برای دختران زیر ۲۰ سال است.  میزان استروژن دختران زیر ۲۰ سال، ۳۰ درصد کمتر از دختران زیر ۳۰ سال است؛ از این رو این سن بهترین زمان برای ازدواج است.

انتهای پیام
captcha