خشونت در فرهنگ اسلامی جایگاهی ندارد
کد خبر: 4107352
تاریخ انتشار : ۲۵ آذر ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۴

خشونت در فرهنگ اسلامی جایگاهی ندارد

امام‌ جمعه شهرکرد با اشاره به روز جهانی عاری از خشونت و افراطی‌گری، گفت: در فرهنگ اسلام و انقلاب خشونت جایگاهی ندارد، زیرا اسلام دین رأفت و مهربانی است.

محمدعلی نکونام نماینده ولی فقیه در چهارمحال و بختیاری

به گزارش ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی نکونام، نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه شهرکرد، امروز، ۲۵ آذرماه در خطبه‌های نماز جمعه شهرکرد با اشاره به آیه ۳۸ سوره مبارکه ابراهیم، گفت: یک نکته اساسی و مهم در این آیه این است که هیچ چیز بر خداوند مخفی نیست و اینکه علم خدا نامحدود و بی‌انتهاست.

نکونام افزود: خدا مثل و مانند ندارد، اگر زمانی در ذهن خود خدا را به چیزی تشبیه کردید این امر به معنای محدود کردن خداست، همه عالم نزد پروردگار مساوی بوده و بر همه آن‌ها احاطه و سلطنت دارد، شناخت درست نسبت به پروردگار یکی از راه‌های رسیدن به کمال است.

وی با اشاره به آیه ۱۸ سوره مبارکه سجده، تصریح کرد: یکی از برنامه‌هایی که مکرراً در آیات مختلف نسبت به آن تأکید شده روز حساب و کتاب است، یعنی جایگاه مؤمنان بهشت و جایگاه افراد ظالم، طغیانگر و کسانی که دارای افکار باطلند، آتش است، بنابراین لازم است به درستی عمل کنیم و سبک زندگی درست را شکل دهیم تا رستگار شویم.

نکونام در خصوص روز حمل و نقل، بیان کرد: افرادی هستند که زحمات بسیاری را انجام می‌دهند اما به دلیل اینکه در پس پرده هستند زحماتشان دیده نمی‌شود که لازم است از آن‌ها قدردانی صورت گیرد، زیرا سپاس از مخلوق، در حقیقت سپاس از خالق است و سپاس از خالق برکات بسیاری را درپی دارد.

امام جمعه شهرکرد با اشاره به روز جهانی عاری از خشونت و افراطی‌گری، توضیح داد: این روز به پیشنهاد جمهوری اسلامی در سازمان ملل به تصویب رسید، در حقیقت در فرهنگ اسلام و انقلاب خشونت و دیکتاتوری جایگاهی ندارد، زیرا اسلام دین رأفت و مهربانی، نشاط و شادابی است.

نکونام ادامه داد: دشمن قصد دارد نظام را دیکتاتور و خشن جلوه دهد، اما ذات انقلاب و اسلام این نیست، بلکه ذات آن رحمت و رأفت است، تلاش نظام جمهوری اسلامی و تأکیدات مکرر رهبر معظم انقلاب بر رأفت و خدمتگزاری به مردم بوده که این مسائل از موارد مهم انقلاب و ذات انقلاب است. شاید برخی‌ها متوجه نباشند و فریب رسانه‌های دروغگو و حیله‌گر را بخورند، اما واقعیت انقلاب اسلامی مبتنی بر مهر و محبت است.

نماینده ولی‌فقیه در استان با اشاره به ۲۷ آذرماه و روز وحدت حوزه و دانشگاه، گفت: این مسئله از مسائل مهم انقلاب بوده و هست، نسبت به این موضوع کارهایی شده اما حق مطلب ادا نشده است، اگر آن‌گونه که باید در مقوله وحدت حوزه و دانشگاه عمل می‌شد، امروز شاهد برخی مسائل در دانشگاه‌ها نبودیم. اگرچه دانشجو، طلبه و جوان دارای روحیه مطالبه‌گری و نگاه جهادی هستند، اما بسیاری از مسائل نازیبایی که برخی‌ها در دانشگاه‌ها ایجاد کردند در حوزه وجود ندارد. البته نباید دانشگاه‌ها اجازه دهند دست‌های بیگانه و خشن که قصد ایجاد خشونت را داشته و به مسائلی که در شأن دانشجو نبوده بنیان نهاده شوند. اساتید تلاش کنند تا وحدت که ضرورت جامعه اسلامی، الهی و توحیدی بوده در محیط دانشگاه و حوزه حاکم شود.

وی در خصوص شهادت شهید تندگویان، بیان کرد: یکی از چهره‌های مقاوم که توسط بعثی‌های خشن شکنجه و زیر شکنجه‌ها جان خود را از دست داد، این چهره انقلابی از انقلاب و رهبر خود جانانه دفاع کرد، اما در خصوص این شهید بزرگوار که الگوی بسیار زیبایی بوده کم گفته شده است.

خطیب نماز جمعه شهرکرد در پایان در خصوص شب یلدا، طولانی‌ترین شب‌ سال، است، بیان کرد: این شب در فرهنگ ما ایرانیان فرصتی  برای دورهم نشینی و انس و الفت است و جزو ضرورت‌های اسلام و دستورات دینی ماست، آنچه دشمن می‌خواهد یأس، ناامیدی، سستی و خستگی است که این موارد در جامعه انقلابی وجود ندارد و اسلام و انقلاب پرنشاط و شاداب پیش می‌رود، زیرا این انقلاب دارای چشم‌انداز و آینده روشن است.

انتهای پیام
captcha