روشندلی از دیار هرات که مربی قرآن شد
کد خبر: 4108356
تاریخ انتشار : ۰۱ دی ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۴

روشندلی از دیار هرات که مربی قرآن شد

روشندل شهر هرات که به عنوان مربی قرآن فعالیت دارد، معتقد است که خانواده‌ها تلاوت قرآن را ترک نکنند و مفاهیمی همانند حجاب، صبر و ... را با آیات قرآن برای فرزندانشان بیان کنند و در این صورت انتظارات فرزندان در زمینه‌های مختلف را با کلام الهی برآورده می‌کنند.

الهه ناظمیان، نابینای حافظ قرآنارزش و بهای حافظان قرآن علاوه بر نزد خدا در میان اجتماع نیز حائز اهمیت است زیرا کسی که با قرآن مأنوس است، چنانکه قرآن را با تأنی و توجه به معانی آن حفظ کند، به مرور زمان معانی قرآن در جان و جسم او نفوذ کرده و تمامی اعمال و رفتار او را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

ایکنای یزد، با هدف معرفی فعالان حوزه حفظ گفت‌وگویی با حافظان قرآن در سطح استان داشته است. در این راستا با الهه ناظمیان، حافظ قرآن نابینا از شهر هرات، مرکز شهرستان خاتم که تاکنون توانسته چهار جزء قرآن را حفظ کند و رتبه دوم رشته قرائت و رتبه اول رشته احکام اسلامی در سطح کشور کسب کند و درحال حاضر به عنوان مربی روخوانی و روان‌خوانی قرآن مشغول به فعالیت است، به گفت‌وگو نشسته است که در ادامه می‌خوانید:

ایکنا ـ از چه سنی حفظ قرآن را به‌طور جدی شروع کردید؟

از کودکی به قرآن علاقه داشتم به طوری که در دوران کودکی با بانوان محله که به کلاس قرآن می‌رفتند، همراه می‌شدم. چون کودک بودم معلم با من حفظ قرآن را تمرین می‌کرد. ریشه حفظ قرآن از دوران کودکی رقم خورد ولیکن حفظ قرآن را به‌طور پراکنده دنبال کردم.



ایکنا ـ تاکنون در چه مسابقاتی شرکت کردید؟

در مسابقات استانی حفظ قرآن شرکت کردم  و رتبه دوم را به‌دست آوردم. با توجه به اینکه رشته اصلی من صوت و لحن و تجوید است، در مسابقات استانی این رشته هم شرکت کرده و رتبه اول را کسب کردم. همچنین توانستم در رشته قرائت قرآن کریم رتبه دوم کشوری و رشته احکام اسلامی رتبه اول کشوری را کسب کنم.

ایکنا ـ روزانه چه زمانی برای تثبیت محفوظات اختصاص می‌دهید؟ 

هر روز یک ساعت تمرین برای حفظ قبلی و یک ساعت هم برای حفظ جدید وقت می‌گذارم و حفظ جدید را هر روزه ۷ یا ۸ مرتبه تکرار و تمرین می‌کنم تا کاملاً حفظ انجام شود. در مجموع روزانه دو ساعت مدت زمان برای تثبیت محفوظات اختصاص می‌دهم.

ایکنا ـ قرآن چه تأثیراتی در زندگی شما داشته است؟

زندگی‌ام را مدیون قرآن هستم. فعالیت در رشته‌های قرآنی باعث شد از نظر اخلاقی و رفتاری همچنین صبر، گذشت، حجاب و ... از قرآن تقلید کنم و در زمینه صحبت کردن و تأثیرگذاری در اجتماع هرچه بهتر عمل کنم.

ایکنا ـ به افرادی که به حفظ قرآن علاقه دارند چه توصیه‌ای دارید؟

اول اینکه به خدا توکل کنند و روز به روز ایمانشان را به خدا قوی‌تر کنند و با پشتکار زیاد مسیر حفظ قرآن را طی کرده و به‌طور مداوم ادامه دهند، اینگونه نباشد که حفظ قرآن را رها کنند و با وقفه مجدداً شروع کنند.

ایکنا ـ برای جذب نسل امروز به قرآن چه توصیه‌ای به خانواده‌ها دارید؟

توصیه می‌کنم در خانواده‌ها تلاوت قرآن ترک نشود و فرزندان را به اجبار به قرآن تشویق نکنند بلکه با آرامش فرزندانشان را با مفاهیم قرآن آشنا کنند به عنوان مثال مفاهیمی مانند حجاب، صبر و ... را با آیات قرآن بیان کنند و زندگیشان با قرآن پیش ببرند تا فرزندان هم قانع شوند.

ایکنا ـ آیا امکانات لازم برای حفظ قرآن ویژه نابینایان فراهم است؟

نکته بسیار مهم در این راه این است که حفظ قرآن به تلاش و پشتکار فرد بستگی دارد. حفظ قرآن افراد نابینا و کم‌بینا به امکانات خاصی نیاز ندارد، بلکه به کتاب‌های بریل و فایل‌های صوتی نیاز دارد که باید خودشان تهیه کرده و یا از کتابخانه به امانت بگیرند.

ایکنا ـ اکنون به جز حفظ به چه فعالیتی مشغول هستید؟

خوشبختانه این توفیق نصیب بنده شد تا به عنوان مربی قرآن کریم در زمینه روخوانی و روان‌خوانی قرآن کریم آموزش‌ها را به فراگیران و قرآن‌آموزان ارائه دهم و در کنار این حوزه، تدریس احکام اسلامی هم به دانش‌آموزان داشته باشم.

یادآور می‌شود شهر هرات مرکز شهرستان خاتم و در جنوبی‌ترین نقطه استان یزد بین استان‌های فارس و کرمان قرار دارد.

انتهای پیام
captcha