پیگیری وزیر علوم برای افزایش بودجه فرهنگی دانشگاه‌ها
کد خبر: 4109278
تاریخ انتشار : ۰۳ دی ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۸
عبدالحسین کلانتری خبر داد:

پیگیری وزیر علوم برای افزایش بودجه فرهنگی دانشگاه‌ها

معاون فرهنگی وزارت علوم گفت: با پیگیری‌هایی که از جانب وزیر علوم صورت گرفته، امیدواریم در لایحه بودجه سال آینده ۵ درصد از بودجه دانشگاه‌ها به حوزه فرهنگی اختصاص پیدا کند.

به گزارش ایکنا، به نقل از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، عبدالحسین کلانتری، معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم تحقیقات و فناوری در جمع بیش از ۶۰ نفر از نمایندگان تشکل‌ها و مجموعه‌های دانشجویی استان قم با تقدیر و تشکر از نقش مثبت گروه‌های دانشجویی در جامعه و به حق دانستن خواسته‌های آنان گفت: دانشگاه‌ها با مشکلات متعدد مالی مواجه هستند، اما انتظار این است که تمام همت خود را بکار گیرند تا امکانات و بودجه بهتری به فعالیت‌های فرهنگی اختصاص دهند، والا باید هزینه‌های بیشتری را متحمل شوند.

کلانتری در این دیدار که با همراهی مدیران کل حوزه معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم به‌میزبانی دانشگاه قم برگزار شد، تصریح کرد: وضعیت نامناسب تخصیص بودجه در بخش فرهنگی، پیامدهای خود را نشان داد اما با پیگیری‌هایی که از جانب وزیر علوم صورت گرفته، امیدواریم در لایحه بودجه سال آینده ۵ درصد از بودجه دانشگاه‌ها به حوزه فرهنگی اختصاص پیدا کند.

معاون فرهنگی اجتماعی وزارت علوم همچنین از دانشجویان خواست تمام کارها را به بودجه منوط نکنند و از ظرفیت‌های دیگر استان و منطقه نیز استفاده کنند.

کلانتری با ابراز نارضایتی از وضعیت فرهنگی دانشگاه‌های غیردولتی و غیرانتفاعی اضافه کرد: فرهنگ جان‌مایه دانشگاه است و اگر به بخش فرهنگ توجه نشود ضررهای جبران‌ناپذیری وارد خواهد شد و لذا باید پیگیر وضعیت فرهنگی دانشگاه‌های غیر دولتی شد.

وی همچنین گفت: باید به دانشجویان اعتماد داشت و این نکته یکی از نکات اصلی بیانیه گام دوم انقلاب است. زیرا دانشجویان تعیین کننده آینده کشور هستند و باید برنامه‌های فرهنگی با محوریت خود دانشجویان باشد و لازم است تشکل‌های دانشجویی در همه زمینه‌های اقتصادی فرهنگی اجتماعی ورود داشته باشند.

معاون فرهنگی اجتماعی وزارت علوم امنیتی کردن فضای دانشگاه‌ها را صحیح ندانست و افزود: منطق علم و فرهنگ منطق گفت‌وگو است و اگر این منطق از بین برود خشونت جایگزین آن می‌شود.

وی گفت: نگاه ما به دانشجویان و مسائل دانشجویی نگاه ترمیمی است نه نگاه تنبیهی تا بتوانیم منطق گفت‌وگو و مدارا را در دانشگاه‌ها نهادینه کنیم.

معاون فرهنگی اجتماعی وزارت علوم افزود: در کل کشور نیازمند یک ریل‌گذاری جدید در حوزه فرهنگی هستیم و همان طور که مقام معظم رهبری، تحول انقلابی ساختار فرهنگی کشور را خواستار شده است دولت نیز موظف است تحولات فرهنگی را با جدیت دنبال کند.

کلانتری اضافه کرد: حضور مسئولین در دانشگاه‌ها لازم است و پاسخگویی مسئولین لطف نیست بلکه وظیفه است زیرا بسیاری از مسائل مطرح شده در محیط دانشگاه مسائل و معضلات خارج از حوزه دانشگاه است.

وی همچنین با اشاره به بحث وحدت حوزه و دانشگاه تاکید کرد: دانشگاه‌های قم باید در این زمینه مسئولیت محوری داشته باشند زیرا شهر قم پایگاه نهادهای حوزوی است و اگر بخواهیم وحدت حوزه و دانشگاه موفقیت‌آمیز باشد و صرفاً در حوزه نظری باقی نماند باید به صورت عملی در جهت حل مسائل کشور به وحدت برسند.

معاون فرهنگی وزارت علوم تحقیقات و فناوری گفت: تجربه حوادث اخیر نشان می‌دهد که اگر در شرایط عادی در حوزه فرهنگ سرمایه‌گذاری نکنیم باید در شرایط اضطراری چندین برابر هزینه شود و در نهایت به شرایط قبل نیز باز نخواهیم گشت. همچنین اگر از ظرفیت‌های عظیم فرهنگی کشور استفاده نشود این فرصت‌ها تبدیل به تهدید خواهند شد.

انتهای پیام
captcha