نقش‌آفرینی حضرت زهرا(س) بر بینش تحلیلی او استوار است
کد خبر: 4109777
تاریخ انتشار : ۰۵ دی ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۰

نقش‌آفرینی حضرت زهرا(س) بر بینش تحلیلی او استوار است

عضو هیئت‌ علمی پژوهشکده مطالعات اسلامی در علوم انسانی دانشگاه فردوسی گفت: حضرت زهرا(س) نسبت به تمام مسائل جامعه حساس بوده و نقش‌آفرینی مؤثر اجتماعی‌‌اش بر بینش تحلیلی و قدرتمند او استوار است.

حجت‌الاسلام علی الهی خراسانی، عضو هیئت‌علمی پژوهشکده مطالعات اسلامی در علوم انسانی دانشگاه فردوسیبه گزارش ایکنا از خراسان‌رضوی، حجت‌الاسلام علی الهی خراسانی، عضو هیئت‌ علمی پژوهشکده مطالعات اسلامی در علوم انسانی دانشگاه فردوسی، امروز 5 دی‌ ماه در مراسمی که به‌مناسبت شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) در سازمان جهاددانشگاهی خراسان‌ رضوی برگزار شد، اظهار کرد: تصویری که از حضرت زهرا(س) در میان عموم جامعه، به‌ویژه در میان نوجوانان شکل گرفته، بانویی در حال مریضی، بیماری، ضعف و ناتوانی است که مصیبت‌های جسمی بسیاری دیده که  تمام این موارد در قالب روضه‌ها و اشعار گفته می‌شود، حال آنکه واقعیت این‌گونه نیست.

وی ادامه داد: یکی از بزرگترین ظلم‌هایی که دوستداران حضرت‌ زهرا(س) به ایشان کردند، این است که تصویر وی را تصویری بسیار ناقص و نارسا، به‌ویژه در میان دختران نوجوانان ارائه کرده‌اند که جنبه عاطفی پررنگی، نسبت به مشکلات و مصیبت‌هایی که به جسم حضرت‌ زهرا(س) وارد شده، ایجاد کرده است.

الهی خراسانی گفت: با مرور زندگی حضرت زهرا(س)، تصویر یک زن قدرتمند و اجتماعی ترسیم می‌شود، حال آنکه در تصویری که در فضاهای عمومی ساخته شده، گویی حضرت زهرا(س) همیشه در خانه مشغول تربیت فرزندان بوده و پس از فوت پیامبر اتفاق نادری رخ می‌دهد که ایشان از خانه بیرون می‌آید و خطبه‌ای می‌خواند، علاوه بر آن در فضای عمومی از جزئیات خطبه مطالبی گفته نمی‌شود.

 الهی خراسانی با تأکید بر اهمیت آگاهی یافتن عموم از جزئیات ماجرا به کتاب شرح خطبه حضرت زهرا(س) نوشته عزالدین حسینی زنجانی اشاره کرد و افزود: تصویری که از حضرت زهرا(س) به‌دست‌ می‌آید، زنی است که حضور اجتماعی پر رنگی دارد، با اصحاب ارتباط برقرار کرده و در جنگ احد حضور داشته و به مداوای پیامبر(ص) پرداخته است.

عضو هیئت علمی پژوهشکده مطالعات اسلامی در علوم انسانی دانشگاه فردوسی بیان کرد: زنی که خطبه‌ای قرا می‌خواند و قدرت استدلال دارد، تربیت دینی و اجتماعی بزرگی داشته و به توسعه وجودی رسیده است.

وی ادامه داد: اینطور نیست که یک زن بدون آگاهی از مسائل جامعه و تحلیل آن بتواند خطبه استدلالی و علمی پر از نکات ارزشمند ارائه دهد، بلکه حتماً قدرت تحلیل را آموخته و مشکلات جامعه نوپای مسلمانان را مصلحت‌سنجی کرده است، بنابراین قبل از بررسی این اقدام، باید دانست که حضرت زهرا(س) نسبت به تمام مسائل جامعه حساس بوده و نقش‌آفرینی مؤثر اجتماعی‌‌اش بر بینش تحلیلی و قدرتمند وی استوار است.

الهی خراسانی با بیان اینکه حضور حضرت‌ زهرا(س) در مسجد و خواندن خطبه، نشان از ارائه محکم وی دارد، اظهار کرد: با یک زن قدرتمند چه در عرصه تحلیل و چه در عرصه درک مسائل و مشکلات جامعه روبه‌رو هستیم، زنی که در تشخیص مصلحت کاملاً مستقل عمل می‌کند و از شماتت بزرگان برای بیان حقیقت نمی‌ترسد.

وی با اشاره به اینکه مخاطب حضرت زهرا(س) در خطبه فدکیه بزرگان و اصحابی هستند که به تقوا و به پیروی از پیامبر(ص) معروفند، تأکید کرد: حضرت زهرا(س) ذره‌ای هراس برای خواندن خطبه به دل راه نمی‌دهد تا در بحرانی‌‌ترین حوادث جامعه ورود یابد.

عضو هیئت علمی پژوهشکده مطالعات اسلامی در علوم انسانی دانشگاه فردوسی با انتقاد از شیوه مرسوم یادکرد از ائمه(ع) و اشک بر مظلومیت آنها اظهار کرد: لزوم آگاهی نسل جوان از پیام‌ها، درس‌ها و الگوهایی که می‌توانند از نحوه عملکرد ائمه اطهار(ع) در طول زیست خود دریابند، باید آشکار شود.

وی با بیان اینکه خانه این شخصیت بزرگ اجتماعی محل رفت‌ و آمد اصحاب بوده است، ادامه داد: نسبت به تصحیح تصویری که از حضرت زهرا(س) به‌ویژه در میان دختران جوان جا افتاده، مسئول هستیم و باید یک زن قدرتمند اجتماعی را ترسیم کنیم، نه یک زن ضعیف و ناتوان را.

الهی خراسانی گفت: اگر حضرت زهرا(س) توانسته فرزندان بزرگی را تربیت کند که همه آ‌نها در تاریخ اسلام نقش‌آفرینی کنند، نشان از آن دارد که خودش بزرگ بوده، زیرا هیچ‌گاه یک زن ضعیف نمی‌تواند فرزندان بزرگی تربیت کند. علاوه بر ارتباط عاطفی با زندگی ائمه اطهار(ع) باید بتوانیم شخصیت علمی، اجتماعی و سیاسی این بزرگان از جمله حضرت زهرا(س) را ابتدا درک و سپس منتقل کنیم.

حجت‌الاسلام علی الهی خراسانی در مراسمی در سازمان جهاد دانشگاهی خراسان رضوی

انتهای پیام
captcha